Employer brandingRekruttering

I employer branding vejer bløde værdier tungere end høj løn

Tungen på vægtskålen for danske ansøgere på jobjagt findes blandt de bløde værdier i virksomheder, hvor anerkendelse vejer tungere end høj løn. Dette gælder ikke globalt.

Danske virksomheder er typisk dygtige til de bløde værdier, som arbejdskraften trives med. Det skyldes uden tvivl en kulturel ramme båret af enighed, fællesskab og fladt hierarki, at danske ansøgere tilsvarende tiltrækkes af god arbejdslivsbalance (24 %) og faglig anerkendelse (21 %). Det viser en ny undersøgelse.

Meningsfuldt arbejde og interessante opgaver angives hver især som væsentligt for 20 %, mens relationen til den nærmeste leder er afgørende for 18 %.

Omvendt er lønnen kun afgørende for et mindretal af de danske jobsøgere på 12 %. Dette tal må nødvendigvis læses med en langvarig højkonjunktur som økonomisk baggrund, ligesom der er forskel på lønnen i kroner og ører på tværs af landegrænser. Anderledes forholder det sig for arbejdskraften i globalt perspektiv. Her angiver flest netop lønnen som den afgørende faktor (21 %), mens 19 % peger på arbejdslivsbalance. Faglig anerkendelse er vigtigst for 14 %, hvorimod blot henholdsvis 11 % og 10 % angiver meningsfuldt arbejde og interessante opgaver som afgørende. Relationen med nærmeste leder er vigtig for 12 % globalt.

Indsigten i, hvad der tiltrækker arbejdskraften bedst, har værdi i virksomhedens jobannoncer, karrierewebsite og øvrige employer branding, fordi det kommunikerer direkte til kandidatens beslutningsproces. Men indsigten er ikke mindre vigtig, når det gælder virksomhedens geografiske rekrutteringsstrategi over for de jobtyper, hvor arbejdskraften mangler lokalt.

DANMARK INTERNATIONALT
Arbejdslivsbalance 24 % 19 %
Faglig anerkendelse 21 % 14 %
Meningsfuldt arbejde 20 % 11 %
Interessante opgaver 20 % 10 %
Relation til den nærmeste leder 18 % 12 %
Løn 12 % 21 %

Går du lige i hjertet på kandidaterne? Det gør vi

Vi ved, hvordan arbejdspladsens kultur tiltrækker præcis de kvalificerede kandidater, som virksomhederne har brug for. Vi har nemlig spurgt 140.000 jobsøgere i hele verden, og de 6.500 af dem bor i Danmark.

Hvis du vil vide mere om fremtidens rekruttering, så spørg os.

Læs mere

Læs også