Moderne jobsøgning får 80% til samtale!


Moderne jobsøgning får 80% til samtale!

Af Michael Schønnemann Andersen, HR-Management.DK

For at der kan laves et professionelt og inspirerende salgsbrev (ansøgning), skal arbejdsgivers købsmotivation afklares, og vigtigst af alt, der skal laves en dybdegående analyse af produktet (ansøgeren). Det er derfor vigtigt, at vælge en karrierecoach som kan arbejde indgående med afklaring, salg og marketing. Ovenstående teori skal også tilpasses mulighederne for at brande sig via mail og telefonopkald og så skal der sættes fokus på den måde teorien kombineres med selve jobsamtalen.

Den moderne jobsøgning tager afsæt i den individuelles behov og muligheder frem for faste koncepter, som skal passe på alle personalegrupper, brancher og kvalifikationer. Dette betyder, at man i større grad skal arbejde med brugen af karrierecoaches til afklaring og vejledning frem for store hold forløb med minimal individuel rådgivning.

Første skridt mod en mere succesfuld jobsøgning er jobsøgerens opfattelse af egen situation. De fleste kender situationen, hvor vi til familiefesten bliver stillet spørgsmålet -og hvad laver du så nu? Svarer vi så, at vi er blevet ledige, så stopper samtalen og den pinlige tavshed slår til et øjeblik. Dette er et udtryk af, at ledige har et problem og at virksomhederne med de ledige jobs har løsningen. Man bør dog ændre fokus! En virksomhed der står med en ubesat stilling har et problem og det kan være et rigtig dyrt problem! Den ledige kan derfor være en løsning for virksomheden! Dette betyder at den ledige står i samme situation som eks. SONOFON eller TDC! De har et produkt som virksomheden står og mangler, og de skal derfor arbejde med at sælge sig selv som et produkt frem for at sende en ansøgning, hvor virksomheden er løsningen for den ledige.

Det er alment kendt, at ansøgninger ikke bliver læst men skimmet i første gennemlæsning. Man kan som grundregel sige, at en ansøgning får 20 sekunder i første gennemlæsning og det er i de 20 sekunder, at ansøgningen skal slå igennem, så den når til anden gennemlæsning. Her tager den moderne jobsøgning udgangspunkt i de samme teorier som ved almindelig markedsføring. Når man modtager 20 reklamer med posten om lørdagen, så laver vi samme udvælgelse som ham eller hende, der skal rekruttere os til et job. Nogle reklamer smider vi i bunken til højre, og de bliver læst, og andre ryger direkte i skraldespanden. Det der får os til at vælge til og fra på reklamerne er reklamens brand, forsiden og vores købsmotivationer. Det samme skal gøre sig gældende for ansøgningerne, de skal brandes, have en god opsætning og appellere til arbejdsgivers købsmotivation.

Forestil dig, at du skal købe en støvsuger og der på forsiden af afbilledet en støvsuger, så er du straks motiveret til at læse mere. Som overskrift står der ikke støvsuger men Miele 1750W, det sender et signal til os om, at det er en powerful støvsuger, og det får os til at læse det der stå med småt nedenunder. Her står der noget med poseløs, allergitestet filter, ergonomisk teleskoprør og sugeeffekt på 350w ved sugehoved. Det der sker, er at støvsugeren "flirter" med os, den fremhæver det, der påvirker vores købsmotivation, men hvis vi vil vide om det nu også er et godt ergonomisk teleskoprør, så er vi nødt til at køre til forretningen og se på støvsugeren. Det er det samme, der skal ske i en ansøgning; der skal flirtes med arbejdsgivers købsmotivation, således at han/hun inviterer til en samtale.

For at der kan laves et professionelt og inspirerende salgsbrev (ansøgning), skal arbejdsgivers købsmotivation afklares, og vigtigst af alt, der skal laves en dybdegående analyse af produktet (ansøgeren). Det er derfor vigtigt, at vælge en karrierecoach som kan arbejde indgående med afklaring, salg og marketing. Ovenstående teori skal også tilpasses mulighederne for at brande sig via mail og telefonopkald og så skal der sættes fokus på den måde teorien kombineres med selve jobsamtalen.