Efter jobsamtalen: Send en mail

Her er et råd, som vil skille dig ud fra andre ansøgere. Når du kommer hjem fra en jobsamtale, der forhåbentlig gik godt, så skriv en mail, og sig tak for samtalen.

Din mail har flere formål:

  1. Første formål er at sige tak for interviewet og derved skille dig ud fra de andre ansøgere.
  2. Andet formål er at bekræfte, at du stadig er interesseret i jobbet – også efter du har haft en chance for at tænke over det. Husk at fortælle, hvorfor du er specielt interesseret i netop dette job. Hvis du ikke længere er interesseret, kan du bruge mailen til at skrive det i stedet.
  3. Tredje formål med din e-mail er at fortælle de ting, du eventuelt glemte under samtalen. Der er altid et eller andet, man ærgrer sig over, man ikke fik sagt til samtalen. Hvis du føler, du har fortalt det hele, kan du bruge mailen til at opsummere de vigtigste punkter, I talte om og de vigtigste argumenter for, at virksomheden skal ansætte dig.

Alle bliver glade for en mail med en tak for jobsamtalen. Jeg har selv kun fået ganske få af den slags mails, og metoden ser jeg som en god og nem måde at skille sig ud på fra andre ansøgere. Jo mere personlig og individuel, du kan skrive din mail, jo bedre. Hvis du er glad og positiv over for jobbet og de mennesker, du skal arbejde sammen med, så sørg for at vise det. Husk på, at jobbet som regel går til den ansøger, der virkelig viser entusiasme og interesse for jobbet. Ved at sende en tak viser du, at du er høflig, betænksom og interesseret. Og hvilken arbejdsgiver vil ikke gerne ansætte sådan en medarbejder?

Held og lykke med jobsøgningen!

Venlig hilsen Kaare Danielsen