Hvordan opnår man at blive kåret til årets medarbejder af sine kolleger?
Det korte svar er at være opsøgende og vise interesse for alle i virksomheden – men uden at have en bagtanke med det. Du får meget viden ved at stille spørgsmål og lytte til andre, og du oparbejder også goodwill, når du hjælper dem. Af og til opstår der så muligheder, hvor du kan trække på andre.
Nøglen er at være synlig. Mennesker bliver glade, hvis du stiller spørgsmål, følger op og viser oprigtig interesse. Og det er i den positive tilgang til alle mennesker, at mulighederne viser sig.
Husk navne, og hold styr på alle, du møder
En let måde at huske ansigter og navne på er at finde mindst en ting, som du kan huske personen for. Så har du et udgangspunkt at bygge en ny samtale op om, selv hvis I først mødes længe efter. Folk bliver trygge ved dig, hvis du kan deres navn og fx ved, at sønnen spiller håndbold.
Vær positiv og oprigtig hver gang
Hvad gør du, hvis du har en dårlig dag, hvor du ikke har lyst til at tale med en masse mennesker? På en offday er det bedre at fordybe sig på kontoret eller hjemme. Netværk er jo positive relationer, så at brokke sig spreder blot en ukonstruktiv og dårlig stemning, som ikke kan bruges til noget. Du bliver sjældent bemærket positivt, hvis du er kendt for dit brok. Den positive tilgang, hvor du er konstruktiv, lyttende og forsøger at finde løsninger er nok den, der vil få flest til at tale med dig.
Undgå den klassiske fejl, når du begynder at netværke
Den fælde mange falder i til konferencer, messer og møder er, at de ryger i en tryghedszone. De begrænser sig selv og får ikke opsøgt så mange nye mennesker. Her er det vigtigt, at have et par icebreaker-spørgsmål klar og ikke blot blive hængende ved den første person, man går hen til. Du har spurgt eller talt nok, når den andens øjne flakker. Mange bruger al deres energi på at tage sig sammen til at tale med en, men det er ofte mere brugbart at tale 5 minutter med alle i lokalet.
Glem ikke at få dybde i dit netværk
Man skal ikke underkende de dybere relationer, og det kan være klogt at bruge mere tid på nøglepersoner. Men mange vurderer tit for hurtigt, hvor vigtig en relation er i forhold til ens agenda. Og det bedste netværk kan vise sig at være forbindelsen med kollegaen, kantinedamen, it-supporteren eller en anden, der pludselig kan hjælpe dig med noget – eller som du kan hjælpe med noget, for det vigtigste ved netværk er, at det går begge veje.