Antallet af grønne frisørsaloner stiger


økologisk hår

Af Ulla Oppermann Blankholm

Grøn Salon-ordningen har aldrig været mere populær end lige nu. I de få år ordningen har eksisteret, har 25 saloner markeret sig som grøn salon. Lige nu er 10 mere på vej, og interessen fra salonerne om at blive grønne er stor.

1-naphthol og aminophenol. Ikke nogle stoffer man lige umiddelbart nikker genkendende til, men landets frisører er ofte i kontakt med stoffer som disse, som kan resultere i allergi, når frisørerne forvandler kundernes hår efter deres ønsker.

Det er blandt andet risikoen for allergi, der får flere frisørsaloner til at gå med i Grøn Salon ordningen. Ordningen har eksisteret i to-tre år og har lige nu 25 saloner, og flere er på vej.

”Det er meget stor interesse for ordningen, og der er 10 saloner mere på vej, der kun mangler en certificering. Vi promoverer egentlig ikke ordningen og laver ikke opsøgende arbejde, som vi gør med mange af vores andre tiltag, så nu begynder kendskabet at sprede sig af sig selv. Vi kan mærke, at mange frisører er interesserede,” siger Anders Kildegaard Knudsen fra Sekretariatet for Grøn Salon i Danmark.

Grøn Salon er udviklet i et samarbejde mellem Københavns Miljønetværk, Danmarks Frisørmesterforening, Dansk Frisør & Kosmetiker Forbund og Energitjenesten. Salonerne skal opfylde en række krav for at kunne blive optaget i ordningen, hvoraf nogle af kravene går på frisørernes arbejdsmiljø. Et af kravene er, at salonen ikke må bruge produkter, der indeholder kemiske stoffer på en såkaldt ”forbudt-liste”. På den liste står blandt andet formaldehyde, hydroquinone, parabener, PPD og Resorcinol.

Derudover betyder det grønne stempel også noget for frisørsalonernes kunder, der skal spørges om allergi og overfølsomhed, inden en behandling. Desuden må afblegning af hår ikke komme i kontakt med hovedbunden.

Stærke kort på hånden
Anders Kildegaard Knudsen mærker ikke noget til, at finanskrisen betyder noget for frisørsalonernes engagement i det grønne tiltag.

”Det koster noget at være med i ordningen, og det er selvfølgelig en afvejning for den enkelte frisør. Jeg skal ikke kunne sige, om det får nogle til at afholde sig fra at melde sig til, men vi har nu ikke mærket noget til det. Frisørsalonerne får også nogle stærke kort på hånden – både i forhold til kunder og medarbejdere,” siger han.

Det koster 4.600 kr. at blive certificeret som Grøn Salon det første år – og derefter 2.400 kr. om året – og så omkostninger i startfasen, hvor nye produkter skal købes ind. Ifølge Grøn Salon får man dog rigtig meget til gengæld. Man undgår problemer med eksem, allergi og vejrtrækningsproblemer og færre sygedage hos en selv og de ansatte. Desuden er man på forkant med kundernes ønsker om miljø- og sundhedsvenlige produkter.

”Det er bestemt mit indtryk, at kunderne fortsat vil have interesse for miljø- og sundhedsvenlige produkter,” siger Anders Kildegaard Knudsen, der forleden hørte en sige, at frisørsalonerne er der, hvor malerfaget var i 70’erne.

”Man halter langt bagefter i faget, og det er en hård branche for medarbejderne, som ofte må stoppe med allergi efter 10-12 år på en salon.”

Syv krav
Det er syv krav til en Grøn Salon. Før det første skal den daglige leder have viden om kemi og sundhed ved produkter, og salonens daglige leder skal have deltaget i Grøn Salons kursus om kemi, arbejdsmiljø og sundhed i frisørfaget. Salonens ejer og ansatte skal have den 4-årige frisør uddannelse. Tredje krav går på, at man ikke må have nogen produkter med kemiske stoffer i (som er opstillet på en særlig forbudtliste).

Desuden skal salonen være særligt opmærksom på allergi og overfølsomhed hos kunderne. Afblegning af hår må som tidligere nævnt ikke komme i kontakt med hovedbunden, og der skal desuden gøres rent med miljømærkede rengøringsmidler. Det sidste krav går på eventuel servering i salonen, som skal bestå af økologiske varer. Du kan læse mere om salonerne på www.groensalon.dk, hvor du også kan se, hvor de nuværende 25 saloner er placeret.