Øvrigt

Teknik er også for piger

Flere analyser peger på, at vi i fremtiden særligt kommer til at mangle uddannet arbejdskraft inden for de naturvidenskabelige og tekniske fag. På uddannelserne inden for natur og teknik er der i dag en klar overvægt af drenge – et nyt initiativ skal få pigerne med på vognen.

”Danmark risikerer at sakke bagud i hjernekapløbet, hvis ikke vi får flere piger til at vælge de naturvidenskabelige og tekniske fag.”

Sådan siger ligestillingsminister Lykke Friis. Hendes ord bakkes op af skøn fra Ingeniørforeningen IDA, der peger på, at vi allerede i 2015 kommer til at mangle cirka 7.600 ingeniører. På lidt længere sigt, i 2025, vil vi mangle mere end 20.000.

Med henblik på at tiltrække flere piger til de naturvidenskabelige fag – og dermed få glæde af et stort talentpotentiale – har Lykke Friis søsat projektet ”I praktik som problemknuser – piger i naturvidenskabelige og tekniske fag”.

Projektet er opstået som et samarbejde mellem Ligestillingsministeriet, Ingeniørforeningen IDA, Undervisningsministeriet, DI, Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og Experimentarium. Initiativet giver piger fra 8. klasse mulighed for at komme i praktik i en-to dage i en virksomhed, der beskæftiger arbejdskraft med en naturvidenskabelig eller teknologisk uddannelse. På den måde håber initiativtagerne, at der i fremtiden vil være flere piger, der søger de naturvidenskabelige fag.

Det gode forløb er en god investering
Charlotte Rønhof, forskningspolitisk chef i DI, har været med til at finde de virksomheder, der skal have besøg af pigerne. Hun er spændt på at skyde projektet i gang:

”Vi synes, det er en rigtig god idé at få flere piger til at læse natur og teknik. De mister af en eller anden årsag interessen i løbet af deres skoletid. Det er et fagområde, der er meget lidt eksponeret og der er ikke mange kvindelige rollemodeller at identificere sig med for de unge piger, medmindre man selv har kvindelige familiemedlemmer eller venner, der arbejder med teknik eller inden for de naturvidenskabelige fag.”

I jagten på deltagende virksomheder, har Charlotte Rønhof fået mange positive tilbagemeldinger, og der er godt gang i rekrutteringen; men deltagelse kræver en del af virksomhederne. Det er ikke nok, at pigerne kigger med fra sidelinien – det er helt afgørende, at medarbejderne engagerer sig for at give deres gæster en god oplevelse:

”Selvom det kan lyde som piece of cake at tage to piger i praktik, kræver det forberedelse. Man skal gøre sig klart, hvad det er, man vil vise pigerne. Hvis projektet skal vokse sig stort, skal pigerne have en god oplevelse, og det kræver en engageret medarbejder, der har tid; men det er jo en god investering, hvis pigerne senere hen kommer tilbage som kvalificeret arbejdskraft.”

Virksomhederne bestemmer selv, hvad pigerne skal lave. De kan for eksempel være med til møder og gå med i laboratoriet. Det gælder om at oversætte virksomhedens arbejdsopgaver til noget, pigerne kan relatere til og få meningsfulde oplevelser ud af.

På vej mod en succes
Projektet er inspireret af det tyske ”Girls day”, hvor cirka 200.000 piger deltager i et lignende forløb. I den danske version er der et godt stykke vej op til de mange tusinde deltagere. Indtil videre har små 20 virksomheder meldt sig, hvoraf flere dog har tilbudt at tage flere piger i praktik end de to, de er blevet bedt om. Projektet skydes i gang med en åbningsmesse på Experimentarium i Hellerup den 27. september, og inden da har hver pige modtaget en personlig invitation fra den virksomhed, der skal være vært for praktikforløbet. Ingeniørforeningen IDA står for en afsluttende konference og evaluering, når det første hold piger har været i praktik.

Optagelse på udvalgte uddannelser, fordelt på køn:

Korte videregående tekniske uddannelser;
26 % kvinder og 74 % mænd

Softwareudvikling;
19 % kvinder og 81 % mænd

Øvrige mellemlange tekniske uddannelser;
11 % kvinder og 89 % mænd

Kilde. Den koordinerede tilmelding 2010