Tavshed og tomme stan­dard­af­slag fru­stre­rer jo­ban­sø­ge­re

Du har sikkert prøvet det selv. Du sender en ansøgning men hører aldrig tilbage, eller også modtager du et standardafslag 7 uger senere. Ny undersøgelse viser, at dårlig og langsom kommunikation giver ansøgere et negativt indtryk af virksomheder, hvilket ofte gør, at du ikke søger en anden gang til samme firma.

Jobsøgere er ikke krævende. De ønsker blot klar information om jobbet og en hurtig tilbagemelding, om de er interessante for virksomheden eller ej. Det viser en undersøgelse foretaget af Jobindex, hvor 589 kandidater blev spurgt til deres bedste rekrutteringsoplevelse.

Informationen ansøgerne efterspørger dækker over alt lige fra, at virksomheden ved hvilken profil de søger, kommunikerer dette klart i jobopslaget og ikke laver det om undervejs. Derudover bør de informere kandidaterne om, hvordan samtaleforløbet bliver, og hvilke tests de skal igennem og hvorfor.

Fx ville hele 69 % af kandidaterne i undersøgelsen gerne modtage mails om, hvor langt virksomheden er i processen, mens de venter svar på deres ansøgning. Mange kandidater oplever, at de slet ikke får svar på deres ansøgning, og konsekvenserne ved ikke at give en tilbagemelding til ansøgerne bliver i værste fald, at virksomheden får sværere ved at rekruttere folk i fremtiden. Tidligere direktør for Human Ressources i Dansk Industri, Bolette Christensen har i den forbindelse udtalt til Avisen.dk:

”Det er for dumt, hvis virksomhederne ikke får svaret ordentligt. Hun [ansøgeren] fortæller det jo videre til vennerne, og det giver i sidste ende et uprofessionelt ry,” siger hun.

Virksomhederne bør stramme op

Den dårlige oplevelse gør desuden, at op mod 50 % af de kandidater, som ikke modtager svar på deres ansøgning, heller ikke søger andre job hos det pågældende firma,(analyse fra DJØF-bladet 11. marts 2013).

Claus Tandrup er rekrutteringskonsulent hos Jobindex, og han oplever ofte, at ansøgere ligefrem er taknemmelige og overraskede over et hurtigt og velbegrundet afslag:

”Vi bliver somme tider overrasket over, hvor meget det betyder for den enkelte ansøger at få et begrundet afslag. Det betyder, at de ved, hvordan de kan forbedre deres ansøgning næste gang, eller også forstår de, hvorfor de ikke var kvalificeret til det specifikke job,” siger han.

Jobindex’ medarbejdere i rekrutteringsafdeling har i årets første 10 måneder læst over 8.000 ansøgninger, hvilket naturligvis er tidskrævende, og Claus Tandrup mener, der skal en holdningsændring til hos nogle virksomheder:

”Vi betragter ansøgerne som vores kunder, og vi gør derfor alt, hvad vi kan for at prioritere hurtige svar og begrundelser på afslag til dem. Det kan somme tider være svært at leve op til nogle af ansøgernes forventninger, men det er fuldt forståeligt, at job og dermed jobsøgning betyder meget for det enkelte individ. Derfor er det vigtigt, at vi og andre rekrutteringsafdelinger gør den ekstra indsats for ansøgerne, som viser interesse for vores forretning. Vi er jo afhængige af hinanden,” siger han.

Vi hører gerne fra dig, hvis du har positive og inspirerende oplevelser og erfaringer fra jobsøgning – fx hvor virksomheden vendte hurtigt tilbage, gav dig et begrundet og konstruktivt afslag eller lignende. Skriv til Peter på pmh@jobindex.dk

Læs også