Øvrigt

Spil­tek­no­lo­gi på sygehuset

Sundhedsteknologi er udråbt til at være et område, hvor Danmark kan gøre sig gældende og sikre vækst. På Odense Universitetshospital sørger afdelingen LEAN og Innovation for, at gode idéer bliver gjort til virkelighed – og hverdagen dermed nemmere for patienter og ansatte.

I valgkampen i september udråbte blandt andre SF’s partileder Villy Søvndal sundhedsteknologi til at være et vækstområde, som vi skal have fokus på fremover, og hvor Danmark allerede nu står rigtig stærkt. En dansk førerposition på sundhedsteknologi-området står imidlertid i kontrast til artikler bragt af it-mediet Version2 henover sommeren; her problematiseres brugen af fax i kommunikationen mellem sundhedsinstanser – og i Jyllandsposten løftedes sløret tidligere på året for, at kun to ud af 31 sygehuse har formået at implementere elektroniske patientjournaler.

Men på Odense Universitetshospital (OUH) – på afdelingen LEAN og Innovation – sidder projektleder Jesper Lakman med sine kolleger og spreder håb i forhold til en dansk førerposition på området for sundhedsteknologi. Her skorter det ikke på gode idéer. De opstår i samarbejde med det kliniske personale på OUH, og udvikles i et samarbejde mellem OUH og private virksomheder. På den måde overføres offentlig viden til det private, imens OUH ligeledes får gavn af virksomhedernes ekspertise.

Mobile journaler er fremtiden
Èn af idéerne, der er under udvikling, relaterer sig meget direkte til det aktuelle problem med elektroniske patientjournaler, der ikke er ordentligt implementeret på mange danske sygehuse. Ifølge Jesper Lakman er den besværlige implementering nemlig ikke den eneste svaghed ved elektroniske patientjournaler, som vi kender dem i dag.

Journalerne samler al information om en patient på ét sted, så alle implicerede medarbejdere hurtigt kan få overblik over eksempelvis en patients indlæggelsesforløb – men det sted er en stationær computer, som ikke kan tages med på stuegang. Det vil Jesper Lakman gerne lave om på:

”Vi vil gerne have, at patientjournalen lægges over på mobiltelefon eller for eksempel iPad, så personalet kan have den med rundt på stuerne. Her vil mobiltelefonen eller iPad’en både kunne bruges til hurtigt at få opdateret viden om patientens tilstand og indlæggelsesforløb, samt til at understøtte informationen til patienterne.”

En løsning, hvor personalet har en mobiltelefon vil også kunne skabe tryghed for patienterne. Et direkte link til den enkelte medarbejder sparer tid og skaber tryghed og ro i kommunikationen:

”Hvis en patient lige har snakket med én sygeplejerske om et bestemt forhold, er det spild af ressourcer, hvis en ny skal sættes ind i det. Desuden kan det virke utrygt for patienten at skulle gentage sig selv for mange gange – og måske få indtryk af, at det han siger, ikke bliver hørt.”

Nytænkende teknologier i spil
Mobile løsninger er et af de områder, hvor LEAN og Innovation har travlt. Udover planerne om mobile patientjournaler, samarbejdes der med gynækologisk obstetrisk afdeling på OUH om et projekt, hvor usb-nøgler afløser pjecer.

I juni fik 300 hold kommende forældre således en usb-nøgle med hjem – i stedet for de 24 forskellige pjecer, der normalt deles ud i løbet af en graviditet og fødsel; men med de samme informationer lagt i rækkefølge. En stor succes hos såvel forældre som personale, der ønsker en permanent usb-løsning.

Den samme afdeling har efterspurgt et virtuelt site, hvor blandt andet spilteknologi skal bidrage til at klæde kommende og nybagte forældre bedre på. Personalet bruger mange ressourcer på for eksempel at rådgive kommende forældre om, hvad det indebærer at få foretaget et kejsersnit, eller guide nybagte mødre i forhold til amning. Udover spil til forældre er et dialog-spil til kræftpatienter på tegnebrættet. Mange har, efter de er blevet behandlet, ikke lyst til at spise, og et spil kan hjælpe dem til at sammensætte mad, de har lyst til, få information om næringsindholdet i det valgte måltid – og måske bestille maden direkte i sygehusets kantine. Ifølge Jesper Lakman er der mange fordele ved at bringe spil ind i et klinisk sammenhæng; men spil kan ikke alene dække patientens informationsbehov:

”Spil aktiverer og giver respons og det kan være en lidt sjovere og mere spiselig måde at få information om for eksempel sygdom på. På den måde kan spil understøtte den information, patienterne får fra personalet – men det kan aldrig afløse den personlige kontakt.”