Ny i jobØvrigt

Slar­af­fen­land for lærlinge

Det er langt fra nemt at få en lærlingeplads inden for byggebranchen, fordi mange virksomheder inden for faget ikke opretter dem. Femern A/S, som står for byggeriet af tunnelen under Femern Bælt har stillet krav om oprettelse af lærlingepladser, og derfor bliver der ansat lærlinge alle steder, hvor det er muligt. Det har fået Bygge- Anlægs- og Trækartellet til at kalde Femern A/S for en foregangsbygherre.

”Det er fantastisk, at der er en bygherre, som går ind og stiller den type krav, for det er med til at sikre, at unge mennesker får en hel og fuld uddannelse – især i et område af Danmark, hvor lærlingepladser ikke nødvendigvis hænger på træerne,” siger Gunde Odgaard, der er sekretariatschef i Bygge- Anlægs- og Trækartellet.

Gunde Odgaard

Han er begejstret for, at Femern A/S har oprettet elev- og lærlingepladser på seks ud af 10 kontrakter på byggeriet, som er et af de største danske hidtil. De fire kontrakter uden lærlinge er kontrakter, hvor det ikke har været muligt at oprette lærepladser.

”Der skal ansættes lærlinge på alle de områder, hvor man med rimelighed kan kræve det. Og så giver vi en økonomisk bonus, hvis entreprenøren tager flere elever på opgaven,” siger Bo Eske Nielsen til Avisen.dk – han er koordinationsdirektør i Femern A/S.

En klar foregangsbygherre

Gunde Odgaard fra Bygge- Anlægs- og Trækartellet er ikke bleg for at kalde Femern A/S for en forgangsbygherre, fordi selskabet har kigget på omverdenen og stillet nogle fornuftige krav.

”Frem for alt har de også medvirket til, at de krav har været mulige at opfylde for virksomhederne, og på den måde bliver det til virkelighed,” siger Gunde Odgaard og tilføjer, at Femern A/S er et datterselskab under Sund & Bælt, som er 100 procent statsligt ejet og har stået for byggeriet af Storebæltsbroen og Øresundsbroen."

”De kender bedre end nogen andre værdien af at have kvalificeret arbejdskraft tilgængelig. For er der ikke det, så får man ikke byget en fin tunnel under Femern Bælt,” understreger han.

Flere opretter lærlingepladser

Selv om mange virksomheder inden for byggeriet ikke længere har den store lærlingekultur, så ser Gunde Odgaard alligevel tegn på, at flere – både private og offentlige bygherrer – får nogle gode bestemmelser om oprettelse af lærlingepladser, og at der derfor er skred i det.

”De virksomheder, som ikke har en lærlingekultur, kan bygherrerne hjælpe i gang ved at stille krav om oprettelse af pladser. Hvis man som bygherre finder det uoverskueligt at skulle i gang med at stille krav om det selv, kan man stille kravet til entreprenøren, som uden problemer kan gøre det. Det er ikke raketvidenskab, men hvis mange bare er hamrende ligeglade med, hvordan eftertiden kommer til at se ud i byggebranchen, så får vi et problem,” siger Gunde Odgaard.

Han mener, at det er vigtigt, at der bliver uddannet lige så mange håndværkere inden for byggebranchen, som der plejer at blive, fordi man ellers kommer til at mangle folk om kort tid. Ifølge Gunde Odgaard er det kun halvdelen af dem, der bliver uddannet inden for byggeriet, som rent faktisk bliver i branchen, og derfor er det nødvendigt at holde antallet af uddannede på minimum det samme som nu.