JobannoncenRekruttering

Slå au­to­mat­pi­lo­ten fra når du ansætter

Du har måske allerede et jobopslag liggende fra sidst, I havde en lignende stilling, I skulle have besat. Det opslag kan du gøre klogt i at sende i skraldespanden, for ved at tænke kreativt og alternativt, når du skal finde nye medarbejdere – ved at finde folk, der har en anden baggrund og et andet perspektiv på verdenen – kan du skabe resultater i virksomheden, du slet ikke havde forestillet dig.

Det kan føles dejligt trygt at fortsætte med at ansætte den samme type medarbejdere i virksomheden, men det kan også blive en sovepude – hvor hovedet kan hvile sig uden at tage stilling til en ny type medarbejder, med en anden uddannelsesbaggrund, andre perspektiver på verdenen osv. Der kan dog være god grund til at hyre folk, der har en helt anden baggrund, som ser verdenen med andre øjne – det kan åbne for helt nye muligheder i virksomheden.

En af landets førende headhuntere, Stephen Bruyant-Langer fra Korn/Ferry International mener, at man ikke skal lade sig begrænse af det ”sikre valg”.

”I forbindelse med globaliseringen skylder vi os selv og vores virksomheder at introducere nye tankesæt. De kommer kun frem ved at ansætte folk, der ikke lige har samme uddannelse, læser de samme aviser og ser de samme TV-kanaler som dem, der allerede er i virksomheden,” siger han til Berlingske Business og fortsætter:

”Folk med en helt anden baggrund kan provokere og udfordre det gængse, som tages for givet. Det er godt, at der kommer nogle nye ind og sætter spørgsmålstegn ved det bestående og spørger, hvad det egentlig går ud på. Man kan sammenligne det med, hvis en mand fra Mars kommer her til jorden og så vores jul. Da ville han jo også tænke, at det er helt ude i hampen, at vi alle sammen danser rundt om et juletræ,” siger Stephen Bruyant-Langer.

Opnå kvalitet og dynamik

I DR’s program ”Penge” viste man i 2012 et program om, at det er muligt for danske virksomheder at udkonkurrere lavtlønslande, så danske arbejdspladser ikke forsvinder. På programmets hjemmeside kan man se, at det er vigtigt, at medarbejderne indser, at de har en vigtig rolle i forhold til at gøre alting mere effektivt – en udmelding som administrerende direktør i fladskærmsvirksomheden DNP, Niels Hermansen, kom frem med. Han mener, at netop det at engagere medarbejderne og vise dem ansvar er noget, som vi kender fra sportens verden. Her har Ulrik Wilbek skabt nogle af verdens bedste håndboldspillere, og den administrerende direktør mener, at man kan overføre nogle af de metoder, som den dygtige træner bruger; fra sportens verden til virksomhederne – og det handler i høj grad også om at vælge forskellige typer medarbejdere.

”Man skal få medarbejderne til at synes, at de er de bedste, og at arbejdspladsen gør alt for at få de kompetencer i spil, som hver medarbejder har. Ved at rekruttere forskellige typer af mennesker får man også kvaliteter og dynamik ved, at der hele tiden bliver budt ind med nye idéer,” siger Niels Hermansen.

En måde at dele medarbejderne op er ved at benytte sig af fire grundtyper, men der kan selvfølgelig også være andre parametre, der spiller ind, som man skal være opmærksom på i forhold til ansættelsen af forskellige typer: Det kan være kandidater, der er opvokset i et andet land, har en anden uddannelse osv. De vil typisk også kunne falde inde under de fire grundtyper herunder, som i starten af januar 2013 blev beskrevet i Fagbladet 3F:

De fire grundtyper

  1. Initiativtageren: Igangsætteren, der selv går foran og er god til at sælge konceptet og inspirere andre til at gå i gang. Er en ledertype, der egner sig bedst til at lede teams. Er samtidig helt afhængig af de andre, for at gruppens funktion lykkes.
  2. Administratoren: Den kontrollerende, som elsker regler, systemer og orden. Sørger for, at tingene går rigtigt til, og at "bogholderiet" stemmer. Er god til at påpege fejl hos andre og kan derfor blive opfattet som overdreven kritisk af de andre i gruppen.
  3. Supporteren: Er den støttende og hjælpende. Har blik for den enkeltes behov og står til rådighed for kolleger med råd og dåd. Er den, der sørger for det sociale og trivslen på arbejdspladsen. Supporterens svaghed er ofte, at hun/han har svært ved at sætte grænser, så alle andres behov bliver vigtigere end supporterens egne behov.
  4. Afslutteren: Den målbevidste, der sørger for, at tingene bliver gjort med rettidig omhu, og tidsplanen bliver overholdt. Denne funktion er helt nødvendig for, at gruppen leverer det, den skal. Andre i gruppen vil ofte opleve, at det sker på bekostning af andre vigtige ting.

Den arbejdsgruppe, der fungerer bedst er ifølge arbejdspsykolog Anton Eg, den, hvor de forskellige kompetencer er til stede og supplerer hinanden, fremgår det af Fagbladet.

Læs også