KarriereØvrigt

Joe & The Juice-CFO har været med fra den spæde start

Sebastian Vestergaard gik stadig i gymnasiet, da han første gang stillede sig bag baren i Joe & The Juice. Få år efter blev han CFO og har i dag snor i åbningen af adskillige butikker i hele verden.

”Hvorfor vente på, at problemerne opstår? Hvorfor ikke skabe en buffer, så du kan kapere fremtiden?,” lyder det fra Sebastian Vestergaard, der er CFO for Joe & The Juice.

Det er netop den indstilling, der har ført Joe & The Juice fra at have én juicebar i Ny Østergade til i dag at åbne 60 juicebarer om året i hele verden. 29-årige Sebastian Vestergaard har været med hele vejen. Han startede med at arbejde i baren ved siden af gymnasiet, da han var 18 år.

”Da jeg senere blev færdig med min HA på CBS, spurgte Kasper Basse, CEO for Joe & The Juice, om jeg ville strukturere den økonomiske del, således at vi kunne klargøre Joe & The Juice til en international ekspansion,” fortæller Sebastian Vestergaard, der derfor fik titel af CFO allerede som 23-årig.

”Det har virkelig været spændende at være med fra starten. Da vi gik fra 10 til 15 butikker, sejlede vi rundt, og jeg var mere stresset dengang, end jeg er nu, hvor vi åbner 60 butikker årligt” siger Sebastian Vestergaard og fortsætter:

”Vi fik allerede dengang struktureret en organisme, der var klar til at blive stærk internationalt.”

Hvorfor gjorde I egentlig det? Det krævede meget arbejde, og I vidste ikke, om I ville lykkes med at skabe mange juicebarer?

”Vi fokuserede meget tidligt på flaskehalse i forhold til os selv og vores arbejde, fordi vi ikke skulle være en forhindring for væksten. Vi opbyggede derfor vores helt eget it-system, hvor vi blandt andet har programmeret vores eget ERP system. I stedet for at ansætte en bogholder, så valgte vi at ansætte en datalog til at automatisere alt. Vi har hele tiden tænkt på fremtiden og på business – og som nævnt ladet være med at vente på, at problemerne skulle opstå. Det krævede en selvsikkerhed at gøre det, for det var på det tidspunkt på ingen måde nødvendigt – det var totalt overkill. Men nu kan jeg kontrollere Singapore på samme måde, som jeg kontrollerer Sverige – geografien er blevet mindre vigtig på grund af den tankegang,” siger han.

I slutningen af april 2015 blev Sebastian Vestergaard udvalgt blandt 99 andre unge toptalenter i Berlingske Business ”Talent 100”. Overskriften i begrundelsen for hans udvælgelse lød helt enkelt på ”Selvsikker organisator” og bekræfter den selvsikkerhed, der allerede ved Joe & The Juices’ begyndelse brændte inden i ham.

Arbejdet var et pusterum

Topledelsen i Joe & The Juice har alle været der i omkring 10 år – lige som Sebastian Vestergaard – og de er jævnaldrende med ”sindssygt godt kammeratskab”, som Sebastian Vestergaard siger. Mange af dem så oprindeligt Joe & The Juice som et pusterum fra studiet, hvor man bare havde det virkelig sjovt. Kulturen i dag er stadig bygget på, at det skal være sjovt at være i Joe & The Juice.

”I dag kan vi også give de unge mulighed for at gøre karriere i andre dele af verden, og det er virkelig genialt. Der er en ung generation derude, som vi vil gøre rigtig meget for. Det ligger mig meget på sinde, at de får gode muligheder,” siger Sebastian Vestergaard og tilføjer, at Joe & The Juice rekrutterer unge uden den store erfaring til at mikse juice – lige som han selv gjorde – og så bliver der derudover rekrutteret en benhård kerne, som regel fra CBS.

”Der er nogle hyperintelligente folk fra CBS med høje snit, som virkelig kan lege med data. Det er dejligt at kunne give dem nogle fede udfordringer, uden at de nødvendigvis skal have så meget dagligt ansvar,” siger han.

Kigger han fem år ud i tiden, ser han stadigvæk sig selv hos Joe & The Juice:

”Jeg elsker mit job – det er sindssygt fedt – og der er rigtig fine fremtidsudsigter. Jeg ser ikke mig selv andre steder om fem år.”

I dag ligger fokus særligt på Asien og USA, hvor Joe & The Juice ekspanderer, og Sebastian Vestergaard glæder sig til den udfordring.

Læs også