Øvrigt

It-virk­som­hed stort set alene inden for sin niche

EDI-Soft Danmark har specialiseret sig i at levere it-systemer til transportadministration og er stort set den eneste inden for den niche. Det har på ni år bragt virksomheden fra en omsætning på 0 til 22,2 millioner kroner.

”Vores kernekompetence er software til forsendelse og udgående logistik, og vi beskæftiger os udelukkende med opgaver, der knytter sig til afsendelse af pakker og gods.”

Sådan lyder beskrivelsen fra EDI-Soft Danmark på virksomhedens egen hjemmeside, og valget og fastholdelsen af kernekompetencen er formentlig præcis det, der på ni år har fået omsætningen til at stige fra 0 til 22,2 millioner kroner. Da virksomheden startede i Danmark var der ingen kunder herhjemme – i dag tæller kundelisten flere end 2.000. EDI-Soft Danmark er ejet af sit norske moderselskab, som også har selskaber i Sverige og Finland – og et udviklingsselskab i Rumænien. Samlet beskæftiger koncernen 85 medarbejdere, heraf 20 i Aarhus.

EDI-Soft har udviklet et system, der er med til at håndtere 30 procent af alle forsendelser i Danmark. På Nordisk plan løber det op i 100 millioner om året.

”I bund og grund har vi udviklet et system, som lægger sig efter den almindelige interne fødekæde, man har i form af et ordresystem. Der, hvor de fleste systemer giver op, er, når det handler om at knytte sig til transportverdenen eller gøre forsendelserne aktive. Det sker ved at taste én gang i hele forløbet, hvorved de stregkode-baserede labels på den rigtige facon kører direkte sammen med kundens produktionssystemer, og transportøren får præcis, hvad han vil have,” siger Steffen Pasgaard, der er administrerende direktør i EDI-Soft, til Børsen.

Kunderne tæller blandt andre Lego og Danfoss. ”Stregkoden er grundlaget for vores system. Vi simplificerer noget, der i virkeligheden er komplekst, når det skal teknologiseres, og fjerner den manuelle indsats med udfyldelse af fragtbreve med kuglepen,” siger Steffen Pasgaard til Børsen.

Ny app

Consignor er EDI-Softs hovedprodukt, og det fokuserer ifølge virksomhedens hjemmeside på den praktiske hverdag, hvor forsendelser skal hurtigt og sikkert ud til kunden uanset transportør og forsendelsesmetode. Denne installation kan kobles sammen med en portal, hvor alle forsendelser bliver synlige via eget login til en internetbaseret tjeneste.

For nogle måneder siden ramte EDI-Soft noget, som branchen ifølge Børsen havde behov for. Man lancerede en ScanApp, der kan sikre fotodokumentation og GPS-sporing.

”Stregkoder har været anvendt i mere end 40 år. Hver pakke og palle har en stregkode. På trods af dette er mere end 50 procent af alle pakker eller paller aldrig blevet scannet. Transportører og fragtselskaber har kendt dette problem i årevis. Kostbare investeringer i specialiserede scannere, udvikling af kompleks software og databaser på internettet med høj trafik og stor kapacitet er nogle af årsagerne til, at langt de færreste har mulighed for at iværksætte scanning i egne biler. Kompleksiteten bliver oftest yderligere forværret af et kompliceret system af underleverandører, hvor chaufførerne selv ejer deres egne biler. Vi besluttede at gøre noget ved dette,” lyder det på hjemmesiden, hvor det konkluderes, at løsningen er EDI-Softs ScanApp.

Glade bamser

En af de virksomheder, der bruger EDI-Soft er Build-A-Bear, hvor Choose Administration er franchisetager i Danmark, Sverige og Norge for 20 butikker fordelt i de tre lande. Ifølge EDI-Soft styres distributionen af de bestillinger, der kommer via netbutikken fra Tommerup, og der sendes cirka 20.000 bamse-forsendelser ud om året til børn i Skandinavien og Tyskland. I januar 2009 startede Choose Administration med Consignor fra EDI-Soft, fordi de ville gøre distributionen mere strømlinet og rationel.

”Før var der ikke et ordentligt flow i det software, der blev anvendt. Det var besværligt at lave track & trace og samtidig problematisk at finde forsendelser, hvis de var blevet væk. Vi er superglade for den stabilitet, som Consignor har givet os, og for at det er så nemt at spore forsendelserne – både for kunderne via mailback og for Choose Administration.”

Læs også