Hotellers over­le­vel­se afhængig af skarp profil

Værelser med fuglefløjt, sushi på menuen eller en hyggelig sludder med kokken, mens morgenmaden indtages i køkkenet. Hotellerne gør, hvad de kan for at imødekomme mange forskelligartede ønsker og, ikke mindst, adskille sig fra konkurrenterne.
Hotellers overlevelse afhængig af skarp profil

Hotelbranchen er ligesom alle andre brancher presset af krisen. Herhjemme er det gået fremad for antallet af overnatninger, der i 2012 slog alle rekorder. Til gengæld er der sket en markant kapacitetsforøgelse, der gør, at hotellerne til trods for den generelle succes må konkurrere om overnatningerne. Derfor er omsætningen per værelse reduceret med i gennemsnit 16,5 procent fra 2008 til 2012.

Hotel & Leisure Consultant Sarah Sonne Larsen fra Nordic Hotel Consulting fortæller, at krisen har været årsag til mange kroer og hotellers endeligt, mens andre har fået noget godt ud af at ryste den slunkne pengepose og tænke nyt:

”Udfordringerne i hotelbranchen har haft forskellige konsekvenser. Nogle hoteller, især mindre kroer og hoteller i provinsen, har måttet dreje nøglen om. Omvendt har andre hoteller tænkt i nye baner og fornyet deres tilgang til hoteldrift samt forbedret deres koncepter.”

Skil dig ud med stil

Ifølge Sarah Sonne Larsen er en af de tydeligste tendenser i hotelbranchen lige nu selve det at tænke kreativt; det handler nemlig om at adskille sig fra konkurrenterne og tilbyde gæsterne noget, som deres naboer ikke har prøvet.

”Folk er meget oplevelsesorienterede i dag og har ofte en forventning om at opleve noget specielt, også på deres hotel; men det betyder ikke, at man skal lave sit hotel om til et cirkus,” siger Sarah Sonne Larsen og tilføjer: ”Det er det enkle, men gennemførte koncept, der gør forskellen for hotelgæsten.”

Som et eksempel på et kreativt og gennemarbejdet koncept nævner Sarah Sonne Larsen det stockholmske hotel Et Hem, der har udviklet et koncept med fokus på, at gæsten skal føle sig hjemme.

Interiøret er luksuriøst, men stemningen afslappet. Opholdsrummene er indrettet som stuer, og man kan snildt få sig en hyggelig snak med personalet – for eksempel med kokken i køkkenet, mens man spiser sin morgenmad.

En sådan oplevelse er selvsagt noget, de fleste gæster ville have lyst til at fortælle om, når de kom hjem – eller dele på nettet. De mange booking-sites som for eksempel Hotels.com eller Booking.com giver mulighed for at vurdere og anmelde sin oplevelse af et hotelbesøg.

Og selvom hotellerne for alt i verden skal undgå dårlige anmeldelser på nettet, handler det i høj grad om at se mulighederne i de online gæsteanmeldelser og for eksempel få gæsterne til at skrive om de unikke oplevelser, hotellet tilbyder:

”Det er ikke kun et spørgsmål om at undgå dårlige reviews og tab af potentielle kunder. Det er lige så meget et spørgsmål om at se mulighederne i online gæsteanmeldelser og se på, hvordan man ad den vej kan øge gæstetilførslen,” siger Sarah Sonne Larsen.

Svært at sætte gæsten i bås

Når et hotel designer et koncept, er det naturligvis vigtigt at have målgruppen for øje og stille skarpt på bestemte målgrupper i stedet for at prøve at tilfredsstille alle. Tidens stramme koncepter kan ikke rumme både børnefamilier, konferencegæster og hipster-par på romantisk ferie.

”De klassiske segmenteringsmodeller, som opdeler målgrupper på baggrund af for eksempel indkomst og alder, udfordres af, at færre og færre gæster kan sættes i bås,” fortæller Sarah Sonne Larsen og uddyber:

”Måske vil den 30-årige forretningsmand iført H&M-jeans og vintage fløjlsjakke gerne spise eksklusiv gourmetmad og drikke dyr vin, men han vil hellere bo på hostel end på et almindeligt hotel, fordi han vægter et hyggeligt socialt miljø.”

Dette gradvise opgør med traditionel segmentering bidrager dog også ifølge Sarah Sonne Larsen til udviklingen af kreative og spændende koncepter i hotelbranchen, fordi gæsternes individualisering og individuelle ønsker nødvendigvis smitter af på hotellerne og deres faciliteter.

Læs også