Blogging vil afløse hjemmesider


Blogging vil afløser hjemmesider

En blog-ekspert mener, at blogs vil afløse de traditionelle hjemmesider, og derfor bliver det endnu vigtigere at kunne begå sig på blogs. Få gode råd til, hvordan du bliver en god blogger.

Af Ulla Oppermann Blankholm, Blankholm Kommunikation

Anne-Grete Belmadani har to blogs ved siden af sin stilling som webredaktør hos Health Online. Hun blogger på iform.dk med Den blonde blog: www.iform.dk/blog/den-blonde-blog, og derudover har hun sin personlige blog på www.agbelmadani.blogspot.com, og det er ikke uden grund, at hun har taget blogging til sig. Hun mener, at de traditionelle hjemmesider vil blive afløst af blogs, selv om det ikke helt er kommet til Danmark endnu.

”Vi bliver nødt til at forholde os til, hvad andre siger og mener. Vi kan ikke gemme os bag en hjemmeside mere; vi er nødt til at gå i dialog,” siger hun.

Anne-Grete Belmadani, der også underviser i at blogge, mener, at blogs har to vigtige funktioner: Man kan følge med i, hvad kunder for eksempel mener om ens produkter, og man kan kommentere andre blogs og påvirke debatten. Hun mener desuden, at et godt indhold er det allervigtigste i en god blog:

Anne-Grete Belmadani

”Det handler om at aktivere læserne og give dem noget, de kan bruge. Når man for forlader din blog, skal man være blevet beriget. Derudover skal man sørge for at skabe trafik ved at søgeoptimere på Google, men det er underordnet, hvis man ikke har et godt produkt.”

Man kan søge inspiration på de mest læste blogs for at finde ud af, hvad det præcis er, der fungerer – og hvad der ikke gør.

Det behøver, ifølge Anne-Grete Belmadani, ikke at være specielt tidskrævende at have en blog:
”I starten tager det lidt længere tid, men så bliver det som at børste tænder. Der er ikke nogen grænse for, hvor ofte man skal skrive, og man behøver ikke at skrive hver dag. De mest læste bloggere skriver to-tre gange om ugen og hver dag,” siger hun.

Få job via blogging
Anne-Grete Balmadani mener, at det er nemt at gå i gang med at blogge, fordi man gratis kan oprette sig på for eksempel Blogger.com eller Wordpress.com. Det kræver ikke nogen særlig teknisk indsigt at melde sig til. Når man har passwordet, og de tomme felter er klar, er det oftest afgørende for bloggens succes, at man giver noget af sig selv:

”Mange gange er det en mavefornemmelse i forhold til, om man kan stå inde for det, man skriver. Det behøver ikke at handle om en selv. Hvis man for eksempel er diætist, kan man med et fagligt udgangspunkt give nogle gode tips, og så vil man samtidig kunne se mellem linjerne, hvad det er for en person, der blogger.”

Det mener hun i høj grad også, at jobsøgende kan gøre brug af, og for hende at se er der nogle rigtig gode grunde til at blogge, når man er på udkig efter arbejde:

  • Du taler direkte til dine kommende kollegaer, chef eller HR-afdeling
  • Du taler også direkte til din netværk, som via din blog kan se, hvem du er. På den måde kommer du i folks bevidsthed, og det kan blive guld værd
  • Du kan skabe autencitet gennem din egen person. Autencitet er en af erhvervslivets mest efterspurgte ressorucer, for når du har autencitet, signalerer du tillid – og når du har tillid kan du skaffe dig viden. Og viden kan påvirke bundlinjen positivt
  • Du skiller dig ud fra mængden af jobsøgere. Der vil være anderledes, fordi der stadig ikke er så mange, der blogger. Dare to be diferent, som amerikanerne siger
  • Du kan kort sagt vise, hvem du er, og hvad du kan

Din blog vil ifølge Anne-Grete Belmadani blive et arbejdende cv og ikke bare et passivt cv på en hjemmeside.
”Når du kombinerer dit almindelige cv med en blog, får du en powercoctail.”