Elever fra DSB hygger sig og griner

Ikon: Lokation Taastrup og mulighed for hjemmearbejde

Underdirektør for arbejdsmiljø - Vil du lede og udvikle arbejdsmiljøindsatserne i hele DSB?

Ikon: Pil

Er du klar til at fremme en positiv arbejdsmiljøkultur, så den bliver en integreret del af hverdagen hos DSB?

Vi søger en Underdirektør for arbejdsmiljø til at forbedre arbejdsmiljøindsatserne i hele organisationen, og som samtidig får ansvaret for at fremme en fælles arbejdsmiljøkultur.

Du får ansvar for at udvikle og implementere initiativer, der gør arbejdsmiljøpolitikken til en naturlig del af hverdagen. Samtidig vil du lede et engageret team og samarbejde tæt med ledelsen om at fremme arbejdsmiljøet i DSB.

Vil du med ombord?

Sammen skal vi sætte nye standarder for arbejdsmiljø, der skaber tryghed, engagement og stolthed på tværs af hele organisationen, og hvor antallet af arbejdsulykker reduceres, og vores psykiske- og sundhedsmiljø forbedres.

Du bliver en del af HR Chefgruppen, og du vil referere til HR Direktøren i DSB. Under dig har du et engageret team på 15 medarbejdere, herunder 4 arbejdsmiljøpartnere, der alle sammen arbejder for at skabe en fælles arbejdsmiljøkultur.

Det er gennem dit team, arbejdsmiljøorganisationen og lederne, at du skaber resultaterne.

I denne stilling får du chancen for at bidrage til et strategisk centralt område for DSB, hvor mange vil sætte pris på dine indsatser, og du vil have stor mulighed for at skabe synlige resultater. Du vil også opleve, at samarbejdet i HR chefgruppen er tæt og uformelt, og vi arbejder konstant på, at DSB skal være en rigtig god arbejdsplads, hvor det er let at være kunde og enkelt at være medarbejder.

fortæller Ann Marie, Underdirektør for HR Udvikling & Rekruttering

Hvad går jobbet ud på?

Du får en vigtig rolle i at udvikle og implementere en fælles arbejdsmiljøkultur, hvor du arbejder sammen med linjeledelsen og arbejdsmiljøorganisationen for at sikre, at arbejdsmiljøområdet bliver en integreret del af den daglige adfærd frem for blot at være regler og systemer.

Det betyder, at du skal ud og være til stede på vores lokationer i hele landet, hvor du er tæt på lederne og de lokale arbejdsmiljøudfordringer, som skal løses.

En typisk dag kan starte med et strategimøde med en leder i togdrift, hvor I drøfter fremdriften på igangværende arbejdsmiljøprojekter, sætter retningen for kommende indsatser og sikrer fremdrift.

Herefter kan du have et møde med en arbejdsmiljøpartner for at sparre om konkrete udfordringer og sikre, at de har den nødvendige støtte og de rette ressourcer.

Inden dagen afsluttes, arbejder du med udviklingen af nye initiativer til at forbedre arbejdsmiljøkulturen på vores værksteder og planlægger, hvordan de kan forankres i ledergruppen.

Dine vigtigste opgaver bliver at

  • Udvikle og implementere en fælles arbejdsmiljøkultur med klare retningslinjer og minimumsstandarder.
  • Skabe ejerskab for arbejdsmiljø i linjeledelsen og fremme læring fra hændelser og nærved ulykker, samt arbejde med både sundhedsmiljø og det psykiske arbejdsmiljø.
  • Lede og udvikle arbejdsmiljøorganisationen, så teamet har de rette færdigheder og værktøjer til at understøtte organisationen.
  • Reducere risikotolerance og inspirere til nytænkning og holdbare løsninger på arbejdsmiljøudfordringerne.

Er du vores nye Underdirektør for arbejdsmiljø?

Vi søger dig, der er en dygtig kommunikator og kan skabe engagement og følgeskab på tværs af organisationen.

Du motiveres af at formidle komplekse budskaber på en klar og inspirerende måde og trives med at arbejde med mange forskellige interessenter, hvor du agerer forandringsagent.

Du arbejder metodisk og struktureret med komplekse problemstillinger og evner at identificere mønstre i data og omsætte dem til konkrete handlinger.

Vi søger en kandidat, der har

  • En relevant videregående uddannelse og høj faglighed inden for arbejdsmiljølovgivning samt evnen til at omsætte regler og standarder til praksis.
  • Solid erfaring med ledelse og udvikling af arbejdsmiljøstrategier i større, komplekse organisationer og kan dokumentere resultater af indsatserne.
  • Solid kendskab til audit og ISO-standarder, især ISO45001.
  • Erfaring med forandringsledelse og kulturudvikling.
  • Erfaring med interessenthåndtering på tværs af organisationen og niveauer.

Hvad tilbyder DSB?

  • Gratis transport med DSB.
  • Fleksibel arbejdstid.
  • Træning i DSB’s eget fitnesscenter og PureGym.
  • Pension og sundhedsforsikring.
  • Frokostordning og mulighed for at købe mad med hjem.

Læs mere her om personalegoder og DSB som arbejdsplads.

Søg nu

Ansøgningsfristen er d. 11. november 2025.

Vi forventer at afholde første samtaler senest i uge 47 og anden samtaler i uge 48, men søg gerne allerede i dag, da vi læser ansøgningerne løbende.

Upload ansøgning (evt. som en kort video) og CV.

Spørgsmål? Så ringer du bare til Underdirektør for HR Udvikling og Rekruttering Ann Marie Jakobsen på 2668 1717.

Rekrutteringsprocessen

Hvis du går hele vejen, kan du forvente to samtaler, hvor den sidste inkluderer adfærdstest, evt. logisk test og case. Vi anvender digital indhentning af referencer efter aftale med dig.

Arbejdssted: Telegade 2, 2630 Taastrup

Ansættelsestype: Fastansættelse

Hjemmearbejde: Muligt

Ugentlig arbejdstid: Fuldtid

Medarbejdere fra DSB sidder i møde Medarbejdere fra DSB sidder i møde
vindelig medarbejder fra DSB smiler til kameraet

Vælg et arbejde, der udvikler dig og fremtidens klimavenlige transport

Bliv en del af et bredt og tværfagligt fællesskab med højt til loftet, rum til forskellighed og plads til at vokse. Et arbejdsliv hos os kan tage dig i mange retninger. Vi er en alsidig arbejdsplads, der værdsætter forskelligartede profiler, hjælper dem og giver dem plads til at lykkes. Derfor tilbyder vi attraktive vilkår, hvor du får indflydelse og medbestemmelse, samt en kultur, hvor der er plads til initiativ og nytænkning. Vi har fokus på, at du kan vokse personligt og fagligt. Vi tror nemlig på, at vores medarbejdere kan gøre den største forskel, når de får lov til at udvikle sig.

Kvindelig medarbejder fra DSB smiler til kameraet
Maja Kamstrup Nielsen, Advanced Data Analyst
Ikon: Citationstegn

Vi løfter i flok og finder altid plads til faglig sparring. Her er højt til loftet, og man har altid lov til at udtrykke sin begejstring over et stykke vellykket arbejde

- Maja Kamstrup Nielsen, Advanced Data Analyst

DSB er meget mere, end du måske tror

Ikon: To mennesker

6500+

Vi arbejder i hele landet

Vi er på kontorerne, i værkstederne, i klargøringshallerne, på stationerne og selvfølgelig i togene.

Ikon: Jordkloden

88

Vi favner alle

Vi har højt til loftet og beskæftiger 88 forskellige nationaliteter med et væld af baggrunde og fagligheder.

Ikon: Tog

0,5 mio

Vi gør en forskel hver dag

Vi bringer Danmark frem og faciliterer 500.000 rejser – hver eneste dag.