Elever fra DSB hygger sig og griner

Ikon: Lokation København V

Trafikinformationsmedarbejder - DSB's stemme på S-togsperronerne

Ikon: Pil

Forestil dig, at det er dig, der redder dagen for en af vores kunder, fordi du reagerer på en forstyrrelse i tide!

Som passager på toget ved du, at trafikinformation er vigtig, både når din rejse forløber som planlagt og særligt, når der er ændringer til den.

I rollen som trafikinformationsmedarbejder gør du en forskel i de kritiske minutter i starten af en hændelse, hvor ingen ved præcist, hvordan togene kommer til at køre.

Hos os kan du være med til at forbedre kundeoplevelsen i de situationer, hvor kunderne har mest brug for os.

Dine nye kollegaer

Vi er en afdeling på 17 dedikerede info-medarbejdere. For os er samarbejde alfa og omega. Som Karsten siger, er det ”ikke dit arbejde – det er vores arbejde - på kryds og tværs”. Vores fælles mål er at give kunden den information, der er brug for, når der er brug for den. Vi kommer gerne med kreative problemløsninger, der gavner kunden.

Vi holder til i Trafiktårn Øst, som ligger på Carsten Niebuhrs Gade, København V – tæt på Dybbølsbro Station.

Jeg oplever at der er en god balance mellem ansvar og samarbejde – og så er det fedt at hjælpe kunderne, så de får en god oplevelse, selvom toget måske er forsinket eller aflyst. Det giver også en god variation i arbejdsrytmen at vi arbejder i treholdsskifte, fordi dagene ikke bliver så ensformige.

fortæller Knud Emil, Informationsmedarbejder i S-tog

Trafikinformationscentret holder åbent 24/7 - 365 dage om året

Dit arbejde ligger på alle tidspunkter af døgnet, også om natten og ca. hver anden weekend, for togene kører døgnet rundt.

Du indgår i en vagtplan med treholdsskift. Vi arbejder i rul med morgenvagter fra kl. 6, eftermiddags-/aftenvagter og nattevagter. Kl. 6-22:30 er der kollegaer omkring dig. Efter cirka to måneders oplæring og et par måneders erfaring vil du også indgå i nattevagterne, hvor du sidder alene.

Du kan ikke få særlige arbejdstider; selvfølgelig kan du gå til tandlægen, når vi ved det i god tid. Men du kan ikke arbejde dagligt fra 8-15:30, fordi du skal hente dit barn i vuggestuen.

En typisk arbejdsdag i Trafiktårnet

Du starter dagen med at sige god dag til den kollega, du afløser. Du får en kort overlevering af informationer om togdriften, og så er du klar til dit arbejde.

Måske har du skriverturen, så er du den, der skriver om ændringer til medier som dsb.dk, Rejseplanen, vores interne driftsovervågningssystem DOS og til Trafikinfo på tværs

Nogle gange kalder du ud på de enkelte stationer om ændringer i trafikken, andre gange sætter du en båndet afspilning på. Du prioriterer selv dine arbejdsopgaver.

Meget af tiden går med, at du sidder og overvåger trafikken på S-banen. Her kan du opleve jobbet som stille.

På ingen tid kan omstændighederne ændre sig. Du kan stå i en situation, hvor der f.eks. er sket en personpåkørsel. Du er derfor nødt til at sikre dig, at der bliver givet de rigtige informationer til de rejsende på de forskellige stationer.

Det er vigtigt, at du kan parere ordre og følge den retning, som toglederen i rummet udstikker. Kundernes ve og vel er afhængigt af, at vi alle træder til, når der er behov for det.

Når der opstår hændelser, vil du opleve, at kontrolrummet går ”fra 0 til 100 på et splitsekund”, som en kollega udtrykker det. Her skal du håndtere mange informationer på kort tid - i flere forskellige IT-systemer.

Du omsætter nyt om togdriften til klar og letforståelig information for kunderne

Hvilke arbejdsopgaver har du?

  • Du informerer kunder og passagerer via højttaler på perronen og diverse skriftlige kanaler, som fx infoskærme, DSB.dk, Rejseplanen, og skriver til kolleger i DSB og Banedanmark
  • Du har den daglige kontakt til S-togsrevisorerne (dem, der tjekker billetter) og S-baneførere
  • Når vi har sporarbejde, gør du trafikinformationen klar, så den kan blive bragt til tiden – af dig eller din kollega
  • Du tager imod både almindelige opkald og alarmopkald fra S-togsrevisorer.

Du kommunikerer korrekt på skriftligt og mundtligt dansk, og hvad mere?

Så kan du sikkert genkende dig selv i følgende udsagn

  • Erfaring fra et servicefag, hvor du har arbejdet med kommunikationskoncepter, processer og kvalitetssikring
  • Vant til at arbejde i forskellige IT-systemer
  • Er frisk på at kommunikere til vores kunder på engelsk – fx når ændringer kræver aktive handlinger, som at passagererne skal skifte perron

Det er vigtigt, at du kan finde dig til rette i kombinationen af to helt forskellige arbejdsvilkår: Meget travle situationer, hvor du skal prioritere her og nu og bevare fatningen - og så de stille perioder, hvor du overvåger togdriften, uden at der sker noget særligt.

Hvad tilbyder DSB?

  • Gratis transport med DSB
  • Træning i DSB’s eget fitnesscenter og PureGym
  • Pension og sundhedsforsikring
  • Frokostordning, frugt og kaffe
  • En gennemsnitlig arbejdsuge på 37 timer – inkl. frokostpause

Læs mere om personalegoder og DSB som arbejdsplads.

Søg nu

Ansøgningsfristen er d. 5. november 2025.

Vi gennemfører samtaler løbende, så vi opfordrer dig til hurtigst muligt at uploade ansøgning (evt. som en kort video), CV og eventuelle eksamenspapirer.

Spørgsmål? Ring til Afdelingsleder Charlotte Nielsen mellem kl. 09:00 og 16:00 på 2468 6254.

Rekrutteringsprocessen

Hvis du går hele vejen, kan du forvente to samtaler, den sidste med adfærdstest, evt. logisk test og muligvis case. Vi anvender digital referenceindhentning efter aftale med dig

Arbejdssted: Carsten Nieburhsgade 49 - København

Ansættelsestype: Fastansættelse

Hjemmearbejde: Tilbydes ikke

Ugentlig arbejdstid: Fuldtid

Medarbejdere fra DSB sidder i møde Medarbejdere fra DSB sidder i møde
vindelig medarbejder fra DSB smiler til kameraet

Vælg et arbejde, der udvikler dig og fremtidens klimavenlige transport

Bliv en del af et bredt og tværfagligt fællesskab med højt til loftet, rum til forskellighed og plads til at vokse. Et arbejdsliv hos os kan tage dig i mange retninger. Vi er en alsidig arbejdsplads, der værdsætter forskelligartede profiler, hjælper dem og giver dem plads til at lykkes. Derfor tilbyder vi attraktive vilkår, hvor du får indflydelse og medbestemmelse, samt en kultur, hvor der er plads til initiativ og nytænkning. Vi har fokus på, at du kan vokse personligt og fagligt. Vi tror nemlig på, at vores medarbejdere kan gøre den største forskel, når de får lov til at udvikle sig.

Kvindelig medarbejder fra DSB smiler til kameraet
Maja Kamstrup Nielsen, Advanced Data Analyst
Ikon: Citationstegn

Vi løfter i flok og finder altid plads til faglig sparring. Her er højt til loftet, og man har altid lov til at udtrykke sin begejstring over et stykke vellykket arbejde

- Maja Kamstrup Nielsen, Advanced Data Analyst

DSB er meget mere, end du måske tror

Ikon: To mennesker

6500+

Vi arbejder i hele landet

Vi er på kontorerne, i værkstederne, i klargøringshallerne, på stationerne og selvfølgelig i togene.

Ikon: Jordkloden

88

Vi favner alle

Vi har højt til loftet og beskæftiger 88 forskellige nationaliteter med et væld af baggrunde og fagligheder.

Ikon: Tog

0,5 mio

Vi gør en forskel hver dag

Vi bringer Danmark frem og faciliterer 500.000 rejser – hver eneste dag.