Tænk nu, hvis det er dig, som sætter retningen for jernbanesikkerhed og sikrer, at DSB lever op til lovgivning og standarder på området?
DSB er i rivende udvikling over de næste 5 år, hvor vi indfaser nyt materiel, bygger og sætter nye værksteder i drift og implementere førerløs drift på S-banen.
Vi søger en Afdelingschef for Jernbanesikkerhed (JBS), der kan være med til at forbedre arbejdet med jernbanesikkerhed og samtidig gøre os klar til fremtiden.
I Jernbanesikkerhed arbejder vi på tværs af tre teams, hvor vi tilsammen sikrer en tryg og velfungerende drift. Du vil få det overordnede ansvar for de tre teams, og indgå i ledergruppen under DSB Sikkerhed.
I teamet for ’Godkendelser’ sikrer vi, at DSB’s processer for håndtering af rullende materiel og infrastruktur samt ændringer altid er ajour, og så rådgiver- og vejleder vi forretningen.
I teamet ’Driftsregler’ udvikler og vedligeholder vi de trafikale regler og instruktioner, der danner grundlaget for vores drift. Samtidig er vi med til at fastlægge rammerne for uddannelsen af DSB’s sikkerhedsoperatører.
I teamet ’Undersøgelser’ står vi for håndtering og analyse af sikkerhedsmæssige hændelser, så vi kan forebygge fremtidige ulykker og risici.
Hvis man er interesseret i at indtræde i et lederteam der er kendetegnet ved tillid, ærlighed og ønsket om at bidrage til det fælles bedste, så er det oplagt at søge stillingen.
Vi er interesseret i at forbedre os i fællesskab og være en del af løsningen. Bl.a. står vi overfor nogle store forandringer som vi tror på, at vi løser bedst gennem dialog og inddragelse af medarbejdere og kollegaer.
Det bedste ved mit job er, at jeg får mulighed for at sætte retningen for miljøledelsen i en stor organisation, som hele sektoren kigger mod.
Som afdelingschef har du ansvaret for at sikre, at DSB overholder gældende lovgivning, standarder og bindende forpligtelser inden for området. Samtidig bidrager du til den fortsatte udvikling af DSB’s organisation, så den understøtter virksomhedens strategiske retning.
En vigtig del af dit arbejde er, at støtte og fremme udviklingen af din afdeling, og opretholde fokus på motivation og faglig udvikling for medarbejderne.
En typisk arbejdsdag kan starte med et internt møde, hvor du og nogle af dine medarbejdere gennemgår igangværende opgaver og diskuterer fremdrift på afdelingsmålene. Herefter følger du op på konkrete aktiviteter i forretningsplanen.
Efter frokost mødes du med tre kolleger fra andre afdelinger, hvor du rådgiver og sikrer, at de senest opdaterede standarder bliver korrekt implementeret.
Inden dagen slutter har du en 1:1 med en af dine medarbejdere.
Dine vigtigste opgaver vil bl.a. være at
Din arbejdsdag vil være præget af samarbejde på tværs af organisationen, og derfor er det vigtigt, at du har fokus på både mennesker og resultater.
Du har også evnen til at skabe retning og struktur i komplekse opgaver, samtidig med at du er dygtig til at motivere og udvikle dine medarbejdere og lede teams gennem forandringer.
Selvfølgelig er det også vigtigt, at du har en solid forretningsforståelse og evner at koble strategiske mål til operationelle handlinger.
Vi forventer, at du har
Læs mere om personalegoder og DSB som arbejdsplads
Ansøgningsfristen er d. 10. august 2025.
Vi gennemfører samtaler løbende, så vi opfordrer dig til hurtigst muligt at uploade ansøgning (evt. som en kort video), CV og eventuelle eksamenspapirer.
Spørgsmål? Ring til Kisea Gammelgaard Sonne som kan nås fra d. 28. juli (uge 31) på 41 76 03 23 eller kigs@dsb.dk.
Hvis du går hele vejen, kan du forvente to samtaler, den sidste med adfærdstest, evt. logisk test og muligvis case. Vi anvender digital referenceindhentning efter aftale med dig.
Arbejdssted: Telegade 2, 2630 Taastrup
Ansættelsestype: Fastansættelse
Hjemmearbejde: Muligt
Ugentlig arbejdstid: Fuldtid
Bliv en del af et bredt og tværfagligt fællesskab med højt til loftet, rum til forskellighed og plads til at vokse. Et arbejdsliv hos os kan tage dig i mange retninger. Vi er en alsidig arbejdsplads, der værdsætter forskelligartede profiler, hjælper dem og giver dem plads til at lykkes. Derfor tilbyder vi attraktive vilkår, hvor du får indflydelse og medbestemmelse, samt en kultur, hvor der er plads til initiativ og nytænkning. Vi har fokus på, at du kan vokse personligt og fagligt. Vi tror nemlig på, at vores medarbejdere kan gøre den største forskel, når de får lov til at udvikle sig.
- Maja Kamstrup Nielsen, Advanced Data Analyst
6500+
Vi er på kontorerne, i værkstederne, i klargøringshallerne, på stationerne og selvfølgelig i togene.
88
Vi har højt til loftet og beskæftiger 88 forskellige nationaliteter med et væld af baggrunde og fagligheder.
0,5 mio
Vi bringer Danmark frem og faciliterer 500.000 rejser – hver eneste dag.