Togførere til København

”Jeg elsker at stå i den friske luft på perronen, fløjte, dreje nøglen og sekundet efter stå i toget og hilse på kunderne. Det giver et kick, når jeg drejer nøglen, og vi kører. Jeg elsker mit job. Det gør jeg virkelig. Det er altid en fornøjelse at komme på arbejde og give kunderne en god rejse,” fortæller 46-årige togfører Britt Riemer, der har været ansat i DSB i 16 år.

Sikkerhed, tog til tiden og god service

Som togfører får du en meget alsidig og udfordrende hverdag med et stort ansvar. Det er dig, der sikrer, at kunderne oplever en sikker, ren, pæn og tryg rejse samt får rettidig og relevant trafikinformation i højttalerne. Det er også dig, der udsteder kontrolafgifter og billetter samt udfører passagertælling.

"Det er et job med stor frihed, men også et ansvarsfuldt job. Sikkerheden, og at toget kører til tiden, er det vigtigste. Derefter kommer servicen over for kunderne, så det er behageligt, nemt og enkelt at rejse med DSB

Britt Riemer, togfører hos DSB

Det vi gør, er vi selv - service på DSBsk

Du får ansvar for tusindvis af kunder og sikrer, at de får en sikker og tryg rejse. Du sørger for, at kunderne er velinformerede - især når der er forstyrrelser i driften, og du får dem til at føle sig velkommen og godt serviceret.

”Jobbet er meget mere end – ”goddag, må jeg se kort eller billet?” Der er vitterligt ikke det, jeg ikke hjælper med og det spørgsmål, jeg ikke får: Når jeg hjem til påskefrokost kl. 13? Har du en Panodil? Kan du hjælpe mig med bagagen? Det er kunderne, der gør jobbet underholdende, og det er rart, når de siger tak for den gode service. Så er jeg glad,” fortæller Britt.

En kort og god uddannelse med fremtid i

Til at begynde med gennemfører du en uddannelse, der varer cirka 3 måneder – og er en kombination af teori og praksis. Uddannelsen afsluttes med en prøve, der giver dig adgang til at fortsætte som selvstændig togfører. Efter gennemført uddannelse vil du i de første 3 måneder primært være på togture med erfarne kollegaer, før du bliver sluppet løs og selv får ansvaret for et tog.

”Du skal ikke være nervøs for uddannelsen. Men du skal være villig til at lære alt lige fra sikkerhed, tunnel- og brokørsel til brandslukning, evakuering, signalgivning og billetsystemer. Underviserne er enormt dygtige. Der er al den hjælp at hente, som du skal bruge. Og vi slipper dig ikke løs alene i toget, før du er helt hjemme i det hele,” forsikrer Britt.

En moderne arbejdsplads med alt hvad det indebærer

Du kan se frem til at få en masse nye kollegaer, der hjælper hinanden og deler både de rigtig gode og mindre gode oplevelser. DSB er en moderne og fremtidsorienteret virksomhed, og du får selvfølgelig uniform, tillæg for søn- og helligdage, og så tilbyder vi en lang række personalegoder såsom kantineordning, fitnessordning, gratis togkort til hele landet, sundhedsforsikring og pensions- og indkøbsordning. Og så har vi tilbud på kultur- og fritidsaktiviteter. Vi har fast løbende efteruddannelse, så du altid er klædt godt på til jobbet.

”Sammenholdet er super godt. Er der en, der har haft en besværlig kunde, så er vi der altid. Det passer mig også rigtig godt med de skiftende arbejdstider. Jeg kan købe ind, sove længe, hente mine børn og tage til tandlægen på tidspunkter andre ikke kan,” fortæller Britt.

Kontakt

Jesper Nielsen
Togpersonaleleder
24 68 66 92
alnie@dsb.dk

John Seehuusen Larsen
Togpersonaleleder
24 68 56 92
josl@dsb.dk

Informations- og testdage

Den 14. og den 16. marts 2017 afholder vi informations- og testdag, hvor dem der udvælges vil blive inviteret til at besvare en række færdighedstests for at gå videre i processen.

Hvis du går videre, vil du blive inviteret til et jobinterview i uge 13 eller 14. Ansættelsesstart er den 19. juni eller 1. september 2017.

Informations- og testdag og samtaler foregår i Høje Taastrup.

Uddannelsestiden foregår i København.

Løn- og ansættelsesvilkår

Løn- og ansættelsesvilkår i henhold til fællesoverenskomsten mellem DSB og OAO, samt organisationsaftalen mellem DSB og Dansk Jernbaneforbund. Som nyuddannet togfører tjener du 23.800 + pension om måneden, og efter 3 år vil du minimum/gennemsnitligt tjene 26.300 + pension.

Du har vagter inden for døgnets 24 timer, alle dage, året rundt, og du har fri ca. hver anden weekend.

Mange indgange til et godt job

  • Da det er et sikkerhedsklassificeret job, skal du være fyldt 21 år og have et godt helbred og syn, så du kan blive helbredsgodkendt af Trafik- og Byggestyrelsen - du må gerne bruge briller, men ikke være farveblind.
  • Du taler og skriver godt dansk, og du kan fremvise straffeattest ved ansættelse.
  • Du er mentalt robust, fleksibel og indstillet på også at arbejde i weekender og på helligdage.
  • Vi stiller ikke krav om en specifik uddannelse, men det er fordel, hvis du har f.eks. en erhvervsuddannelse, en studentereksamen eller lignende.
  • Det er også et plus, hvis du har erhvervserfaring fra servicebranchen, samt rimelige engelskkundskaber.

”En god togfører er en serviceminded og robust togfører, der kan lide mennesker og altid er en perron foran. Men en god togfører er også selvstændig, mødestabil, pligtopfyldende og god til at håndtere vidt forskellige kunder. Du skal også kunne træffe her og nu-beslutninger. Og hvis du er glad og smilende, smitter det af på kunderne og gør din dag meget nemmere,” slutter Britt, der står klar til at tage imod dig med et smil og opfordrer alle til at søge jobbet uanset køn, etnicitet og religiøst tilhørsforhold.

Om DSB

I DSB trækker mere end 7000 kolleger med forskellige faglige baggrunde og arbejdsopgaver i samme retning uden at spænde ben for hinandens personlige mål. Vi er stolte af at være en del af Danmarkshistorien og hver dag løse en kompleks opgave, der skaber værdi for danskerne.
Læs mere på DSB
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til statistik og til at gøre hjemmesiden mere brugervenlig. Der sættes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Læs mere her om vores brug af cookies, herunder hvordan du fravælger brugen af cookies.