AfskedigelseLedelse

Synlig af­ske­di­gel­ses­po­li­tik

Opsigelsessituationer - en forståelsesproces
I dag har virksomhederne større behov for menneskelige ressourcer, der er omstillings- og forandringsparate. Disse personprofiler skal medvirke til, at virksomhederne kan fastholde og udvikle deres markeder, som er i konstant bevægelse. I tider med lavkonjunktur vil flere komme ud for at skulle forlade en virksomhed - dette gælder både offentlige som private virksomheder. Hvis en virksomhed vælger at gennemføre en opsigelse mere eller mindre i det skjulte, vil det medføre frustrationer hos både den opsagte og ledere/medarbejdere der fortsætter i organisationen. Når opsigelsessituationer opstår, er de typiske årsager:
Job Vision - Center for Karriererådgivning

Synlig afskedigelsespolitik - et strategisk værktøj i personalepolitikken

Personalepolitik med socialt ansvar - ikke tomme ord
Det er med tiden blevet mere legalt at opsige ledere og medarbejdere og tage del i det sociale ansvar. Flere virksomheder har derfor erkendt, at en opsigelsesopgave skal håndteres professionelt og i samarbejde med en ekstern partner. Håndtering af afskedigelser er blevet en naturlig del af personalepolitikken ligesom rekruttering, sygesikringsordninger, gode frokoster, rejser, kurser, uddannelser, pensionsordninger, m.v.
  • Virksomheden lukker
  • Virksomheden fusionerer
  • Afdelingen lukker
  • Lederen/medarbejderen
  • Personen er ikke fulgt med udviklingen fagligt
  • Personen matcher ikke virksomhedskulturen - også i relation til markedet
  • Personligheden matcher ikke teamet/organisationen (kemiproblemer)

En opsigelse skal altid håndteres professionelt, bl.a. fordrer dette at personen oplever en fremtid med nye muligheder frem for barrierer. Og den "gamle" arbejdsplads bliver en positiv referenceramme under den nye jobsøgningsproces.

Forberedelserne - fra tanke til handling
Overvejelser om en opsigelse er en "tung" proces, det er tidskrævende og fordrer strategisk og taktisk planlægning. Budskabet om forestående fyringer skal først offentliggøres når selve opsigelsesprocessen er tilrettelagt. Virksomhedens kommunikationsproces skal sikre, at der ikke opstår unødvendig uro i organisationen og på virksomhedens kundemarked.

Hvem skal afskediges? - etikken
Der er kun en, som kan foretage beslutningen - LEDEREN. Håndtering af en opsigelsessamtale er ofte en vanskelig proces, som stiller høje krav til lederen. Det væsentligste er at være ærlig. Det handler ikke om at være solidarisk med den opsagte, men at skabe rammerne for, at den opsagte forstår årsagerne og ser dem som en platform til jobmuligheder andre steder - i andre kulturer.

Faldgruber - vil der altid være, men ...
Det er et spørgsmål om at reducere antallet af faldgruber for den opsagte og dermed "beskytte" virksomhedens image. Ud fra et etisk og moralsk synspunkt sættes der fokus på den opsagtes situation og muligheder.

  • Den opsagte involverer sig i samtaler efter opsigelsen - eksempelvis fra personaleafdelingen (ikke objektiv samtalepartner)
  • Virksomheden opretter ikke et "jobcenter", hvor ansatte styrer forløbet
  • Rådgivning foregår parallelt med arbejdet. Den opsagte skal have tid til at gøre sig tanker om situationen, før jobjagten sættes ind
  • Der anvendes egne ressourcer i stedet for uvildige rådgivere, som dagligt arbejder med at hjælpe mennesker til at kunne se en ny jobfremtid
  • Der fokuseres på kurser og uddannelse
  • Den opsagte udstilles i aviser - eksempelvis i annoncer m.v.

Gode råd til lederen

  • Vær opmærksom på, at opsagte reagerer forskelligt
  • Rådgivningen skal foregå i neutral zone
  • Udgå at rådgivningen foregår parallelt med arbejdsopgaver
  • Undgå fokus på uddannelse. Målet er at den opsagte opnår beskæftigelse på kortest mulige tidsakse - et tiltag som fastholder den vigtige erhvervskompetence
  • Rådgivningen af opsagte må ikke blive en industriopgave
  • Der skal fastsættes en fornuftig økonomisk ramme
  • Ekstremt korte rådgivningsforløb bør undgås. Mennesker i opsigelsessituationer kan erfaringsmæssigt ikke opnå afklaring på et tre dages jobsøgnings- eller afklaringskursus
  • Man skal ikke skaffe et job til opsagte, men træne personen i at tage ansvar - også ved opsøgende arbejde på markedet. Det løfter den enkeltes selvværd og styrker indsigten i situationen.
  • Vælg en genplacerings/outplacement virksomhed, der er uafhængig og udelukkende arbejder ud fra vejlederetikken om objektivitet sammen med opsagte
  • Tilbyd ikke afskedsgaver som pc-udstyr, kurser og penge, det er en meget kortsigtet løsning i en opsigelsessituation og skaber rammen for at "flygte" fra situationen. Erfaringsmæssigt bliver mange der modtager disse tilbud bliver ofte ledige
  • Muligheder
    En ny fremtid venter ...
    Verden er fyldt med muligheder - det handler bare om at se dem. Men det er naturligvis vanskeligt i en opsigelsessituation. En opsigelse, der håndteres professionelt, er platformen til en ny og endnu bedre livssituation. Som opsagt er opgaven - at stoppe op i livet - måske for første gang, og nyorientere sig. Det har givet mange opsagte helt nye livskvaliteter.
    (Forsikringsfunktionæren 10-00)

    Læs også