Synlig afskedigelsespolitik - et strategisk værktøj i personalepolitikken
Personalepolitik med socialt ansvar - ikke tomme ordDet er med tiden blevet mere legalt at opsige ledere og medarbejdere og tage del i det sociale ansvar. Flere virksomheder har derfor erkendt, at en opsigelsesopgave skal håndteres professionelt og i samarbejde med en ekstern partner. Håndtering af afskedigelser er blevet en naturlig del af personalepolitikken ligesom rekruttering, sygesikringsordninger, gode frokoster, rejser, kurser, uddannelser, pensionsordninger, m.v.
- Virksomheden lukker
- Virksomheden fusionerer
- Afdelingen lukker
- Lederen/medarbejderen
- Personen er ikke fulgt med udviklingen fagligt
- Personen matcher ikke virksomhedskulturen - også i relation til markedet
- Personligheden matcher ikke teamet/organisationen (kemiproblemer)
En opsigelse skal altid håndteres professionelt, bl.a. fordrer dette at personen oplever en fremtid med nye muligheder frem for barrierer. Og den "gamle" arbejdsplads bliver en positiv referenceramme under den nye jobsøgningsproces.
Forberedelserne - fra tanke til handling
Overvejelser om en opsigelse er en "tung" proces, det er tidskrævende og
fordrer strategisk og taktisk planlægning. Budskabet om forestående fyringer
skal først offentliggøres når selve opsigelsesprocessen er tilrettelagt.
Virksomhedens kommunikationsproces skal sikre, at der ikke opstår unødvendig
uro i organisationen og på virksomhedens kundemarked.
Hvem skal afskediges? - etikken
Der er kun en, som kan foretage beslutningen - LEDEREN. Håndtering af en
opsigelsessamtale er ofte en vanskelig proces, som stiller høje krav til
lederen. Det væsentligste er at være ærlig. Det handler ikke om at være
solidarisk med den opsagte, men at skabe rammerne for, at den opsagte
forstår årsagerne og ser dem som en platform til jobmuligheder andre steder
- i andre kulturer.
Faldgruber - vil der altid være, men ...
Det er et spørgsmål om at reducere antallet af faldgruber for den opsagte og
dermed "beskytte" virksomhedens image. Ud fra et etisk og moralsk synspunkt
sættes der fokus på den opsagtes situation og muligheder.
- Den opsagte involverer sig i samtaler efter opsigelsen - eksempelvis fra personaleafdelingen (ikke objektiv samtalepartner)
- Virksomheden opretter ikke et "jobcenter", hvor ansatte styrer forløbet
- Rådgivning foregår parallelt med arbejdet. Den opsagte skal have tid til at gøre sig tanker om situationen, før jobjagten sættes ind
- Der anvendes egne ressourcer i stedet for uvildige rådgivere, som dagligt arbejder med at hjælpe mennesker til at kunne se en ny jobfremtid
- Der fokuseres på kurser og uddannelse
- Den opsagte udstilles i aviser - eksempelvis i annoncer m.v.
Gode råd til lederen
Muligheder
En ny fremtid venter ...
Verden er fyldt med muligheder - det handler bare om
at se dem. Men det er naturligvis vanskeligt i en opsigelsessituation. En
opsigelse, der håndteres professionelt, er platformen til en ny og endnu
bedre livssituation. Som opsagt er opgaven - at stoppe op i livet - måske for
første gang, og nyorientere sig. Det har givet mange opsagte helt nye
livskvaliteter.
(Forsikringsfunktionæren 10-00)