Vil du være med til at videreudvikle et landsdækkende sekretariat, som er en vigtig brik i indsatsen for at få kriminalitetstruede unge på ret køl? Er du samtidig en dygtig jurist med interesse for nævnsbetjening og sagsbehandling i komplekse sager med mange aktører? Så er du måske vores nye jurist i Ungdomskriminalitetsnævnets sekretariat i Næstved.

Ungdomskriminalitetsnævnet træffer afgørelser i sager om børn og unge, som er mistænkt eller dømt for at have begået alvorlig eller personfarlig kriminalitet. Nævnet skal sikre en helhedsorienteret og målrettet kriminalitetsforebyggende indsats i forhold til den unge i form af både forbedringsforløb og straksreaktioner, som er af opdragende og så vidt muligt også genoprettende karakter. Til Ungdomskriminalitetsnævnet er der knyttet et sekretariat.

I sekretariatet er vi lige nu 42 medarbejdere – en sekretariatschef og to vicesekretariatschefer, tre chefkonsulenter, fem specialkonsulenter, 16 fuldmægtige, 10 administrative kolleger og fem studentermedhjælpere. Tilsammen betjener vi Ungdomskriminalitetsnævnet i hele landet. Vi har kontorer i København, Næstved, Aarhus og Fredericia.

Du bliver en del af et juridisk miljø præget af engagement, arbejdsglæde og samarbejde på tværs af forskellige faggrupper – et miljø, hvor du løbende kan udvikle dig fagligt og personligt, og hvor der er et godt socialt sammenhold og en uformel omgangstone. Du skal sammen med dine juridiske og administrative kolleger udvikle det kollegiale og faglige fællesskab på tværs af sekretariatets kontorer, ligesom du skal være med til at optimere sekretariatets opgaveløsning.

Du leverer nævnsbetjening af høj kvalitet
Som fuldmægtig er din vigtigste opgave at betjene Ungdomskriminalitetsnævnet. Det betyder, at du løbende forbereder og kvalitetssikrer sagerne, som nævnet skal behandle, og at du under nævnsmøderne – som afholdes løbende ved alle retter – bistår nævnet samt sikrer professionel afvikling af nævnsmøderne. Som led i nævnsbetjeningen samarbejder du også med forebyggelsesenhederne i politiet, kommunerne og ungekriminalforsorgen om at forberede og formidle nævnets afgørelser.

Som specialkonsulent skal du som led i forberedelsen af nævnets sager yde faglig vejledning af sekretariatets øvrige juridiske og administrative medarbejdere, foretage kvalitetssikring af forhandlingsprotokoller og afgørelser samt udarbejde faglige retningslinjer mv. Du kan også få til opgave at udarbejde juridiske notater, bistå med udarbejdelse af nævnets årsberetning, ligesom du kan blive inddraget i lovforberedende arbejde og driftsstyring. Du vil endvidere skulle deltage i nævnsmøder.

Du kan læse mere om Ungdomskriminalitetsnævnet og sekretariatet i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet samt på nævnets hjemmeside, www.ungdomskriminalitetsnaevnet.dk.

Du har pionerånd krydret med gode juridiske kompetencer
Vi forventer, at du er uddannet jurist, og at din faglighed og dine forvaltningsretlige kompetencer er i top. Du evner hurtigt at sætte dig ind i komplicerede sager og identificere relevante problemstillinger. Det kan være en fordel, at du har erfaring med nævnsbetjening, erfaring fra politi eller anklagemyndighed eller med klagesagsbehandling i sager om udsatte børn og unge el.lign. Denne erfaring kan også være fra et job som studentermedhjælper, hvis du er nyuddannet. Som specialkonsulent vil det ligeledes være en fordel, hvis du har erfaring med at udarbejde faglige retningslinjer og har prøvet kræfter med projektarbejde eller driftsstyring.

Det er vigtigt, at du ønsker at virke på en landsdækkende arbejdsplads, der er etableret på flere adresser, og hvor fleksibilitet, kommunikation over afstande og rejseaktivitet er en del af den daglige opgaveløsning.

Du er som person kendetegnet ved at kunne koordinere, skabe overblik og arbejde struktureret og løsningsorienteret – også når det går stærkt. Du har mange forskellige samarbejdsflader, både internt og eksternt, og det kræver, at du er god til at skabe netværk og generelt trives med tværfagligt samarbejde, herunder løbende skriftlig og mundtlig dialog med samarbejdspartnerne, ligesom du trives med opgaver af praktisk karakter, som også er en del af arbejdet. Du er medspiller i et fagligt dygtigt team, hvor du aktivt byder ind, når der skal findes løsninger.

Du skriver og leverer skarpe produkter af høj kvalitet til tiden. Samtidig har du flair for og lyst til at bidrage til udvikling af gode processer og er i stand til at få dem til at fungere i praksis, ligesom du skal være omstillingsparat, når de ændrer sig i takt med udviklingen. Du trives med at arbejde i en organisation, der har stor politisk bevågenhed.

Løn- og ansættelsesvilkår
Stillingen bliver besat i henhold til overenskomst for akademikere i staten indgået mellem Finansministeriet og en række AC-organisationer, herunder Danmarks Jurist og Økonomforbund. Du bliver indplaceret som fuldmægtig eller specialkonsulent afhængig af dine kvalifikationer og erfaringer.

Der vil eventuelt være mulighed for at aftale et personligt tillæg afhængig af dine kvalifikationer og erfaring.

Din ansættelsesmyndighed vil være Domstolsstyrelsen, og dit ansættelsesområde vil være Ungdomskriminalitetsnævnets sekretariat med tjenestested i Næstved. Det forventes dog, at du i nogle tilfælde også vil skulle deltage i møder og opgaver på de øvrige lokationer i hhv. Fredericia, Aarhus eller København, ligesom der generelt må forventes en del rejseaktivitet i forbindelse med Ungdomskriminalitetsnævnets møder, hvorfor det vil være en stor fordel med et kørekort.

Vi tilbyder flextid, ligesom der er mulighed for hjemmearbejde en dag om ugen.

Det er en forudsætning for ansættelse, at du kan blive sikkerhedsgodkendt til ”Hemmeligt” og opretholde din sikkerhedsgodkendelse gennem hele din ansættelse. Du kan læse mere om sikkerhedsundersøgelser her.

Stillingen ønskes besat snarest muligt.

Kontakt og ansøgning
Hvis du har spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte chefkonsulent Camilla Green Schwartzbach på tlf. 4132 6723 (ferie i uge 31) eller vicesekretariatschef Lene Skovsen på tlf. 4049 3593.

Du sender din ansøgning online via vores rekrutteringssystem. Du bliver guidet gennem processen, når du trykker på knappen ”Søg stillingen” på siden.

Ud over din ansøgning i rekrutteringssystemet bedes du vedhæfte CV, udtalelser og relevante eksamenspapirer (med karakterer) mv.

Vi skal have modtaget din ansøgning senest fredag den 15. august 2025 kl. 12.00. Vi forventer at holde samtaler i uge 34. I dagene før samtalen skal du afsætte to timer til at løse en skriftlig case.

Vi opfordrer alle kvalificerede til at søge uanset køn, alder, religion eller etnisk tilhørsforhold.

Skriv venligst i din ansøgning at du fandt jobbet på Jobindex