Tvivlsomt om Google Buzz vil vinde terræn


Networking

Af Ulla Oppermann Blankholm

Google har længe set til, mens Twitter og Facebook har fået millioner af brugere på sine sociale tjenester. Nu har Google fundet sit modtræk: Google Buzz; men eksperter vurderer, at det vil blive svært for Google Buzz at slå Facebook og Twitter.

Den 9. februar i år lancerede Google sin nye sociale tjeneste, Google Buzz, som man kan logge ind på fra sin Gmail-konto. Et trecifret milliontal verden rundt bruger Gmail, og Google har derfor kunnet lancere tjenesten over for en kæmpe målgruppe. Alligevel tvivler eksperter på, at den vil kunne slå for eksempel Facebook og Twitter af banen.

Michael Muchmore er det internationale PC Magazines ledende analytiker inden for software og web applications, og han mener, at Buzz rent faktisk har nogle fordele i forhold til Facebook, men at det egentlig ikke vil betyde noget i kampen om brugerne.

”Facebook har publikummet – omkring en halv billion brugere, så uanset hvor god en Facebook-klon man laver, vil folk sandsynligvis blive på Facebook. Selvfølgelig er der mange, der bruger Gmail, men ikke til social networking,” skriver han på PC Magazines hjemmeside.

Han skriver, at Microsoft og Yahoo begge har integreret lignende tilbud til deres populære webmails, og det har ikke fået revet folk væk fra Facebook. Han mener afgjort, at Google Buzz har lang vej endnu, hvis den vil indhente Facebook.

I Danmark sidder chefredaktør på it-fagforeningens blad – Prosabladet - Kurt Westh Nielsen også og er skeptisk. Han skriver i en klumme på Prosas hjemmeside:

”Modtrækket (fra Googles side, red.) er så Buzz-tjenesten, som er spundet direkte ind i Googles datasky. Men jeg tvivler på, at Twitter og co taber terræn. Google Buzz savner for mange faciliteter og tilbyder for lidt fornemmelse for et fælles rum til, at jeg tror, at Buzz bliver andet end et supplement til de andre sociale tjenester.”

Ven med Facebook?
På Google Buzz kan man sende statusopdateringer til sit netværk og dele links, billeder og video. Ifølge chefredaktøren på Prosabladet er Google Buzz en blanding af de eksisterende tjenester – men samtidig er der ikke tilføjet noget nyt – og tjenesten er amputeret i forhold til de andre tjenester. Til gengæld er den integreret med Gmail og de mange brugere, og det skal ifølge Kurth Westh Nielsen nok give Buzz brugere, men som sagt spår han, at succesen ikke vil overstige de andre sociale tjenester.

Ifølge Samuel Axon, der er skribent på den sociale medieguide Mashable, vil Google Buzz ikke få succes med mindre, den bliver integreret med andre eksisterende sociale medier – især Facebook.

”Jeg tror ikke, at Buzz kan nyde nogen mærkbar succes uden en Facebook integration,” skriver han. Buzz og Twitter er til dels forbundet, men der er absolut ikke noget link mellem Facebook og Buzz, og det mener, Samuel Axon altså bliver et stort problem for Buzz.

”Med mere end 400 millioner brugere er Facebook verdens største sociale netværk. Som kontrast har Twitter kun omkring 18 millioner brugere. Gmails unikke antal brugere er på omkring 36 millioner. Det er helt klart, at Facebook er dominerende. Google prøver at udfordre den dominans med Buzz, men Facebook prøver på samme tid at rykke aggressivt ind på Googles territorium.”

Facebook vil ifølge Samuel Axon nemlig lancere sin egen wemail service, og man kan faktisk allerede sende meddelelser til email-adresser fra Facebook – men udførelsen er ikke helt gnidningsløs, og det vil man gøre den med den nye email-plan.

Hård start
Uanset hvor fremtiden for Google Buzz går hen, så har den relativt korte fortid for det sociale medie haft en hård opstart. Ganske kort efter lanceringen kom det frem, at tjenesten var et brud på den danske persondatalov, fordi man via det sociale netværk automatisk kunne se de personer, som deres bekendte og venner mailede med. Siden har Google ændret Buzz, så man ikke automatisk bliver ført til de personer, man e-mailer og chatter mest med i Gmail. Buzz foreslår nu i stedet for personer, du måske gerne vil følge i stedet for. Hvis du vil bruge Google Buzz, skal du oprette en Gmail-konto på www.gmail.com og derefter trykke på Buzz i venstre side af skærmen.

Annonce: