10 tips til at markedsføre dig selvsikkert


10 tips til at markedsføre dig selvsikkert

Her får du nogle gode råd til, hvordan du finder frem til dine unikke kvaliteter, så du har en klar og personlig profil, der gør dig i stand til målrettet og selvsikkert at søge det drømmejob, der passer allerbedst til dig.

Af Johanne Pedersen Berg, Jobindex

Der er kamp om de gode job. Lyder sætningen bekendt? Måske er du på jagt efter drømmejobbet og synes, det er svært at finde ud af, hvad præcis der er dine unikke selling-points, der adskiller dig fra de andre kandidater og gør, at du kommer til jobsamtale.

Det engelske karrieresite, Position Ignition, har opstillet nogle råd, der kan hjælpe dig på vej. De kalder det ”Self Marketing” – altså selv-markedsføring og påpeger, at hvis du vil vise, hvem du er, så må du gå i ”sælger-mode”. Du tænker måske, at du før har hørt, at man skal ”sælge sig selv” i en ansøgning og til en jobsamtale. Men Position Ignition tager et skridt videre – de giver dig 10 tips til at markedsføre dig selv, så ordene ikke klinger hult, og så du kan fortælle om dig selv på en måde, som passer til dig.

Du er dit eget brand, og din livsstil siger noget om dig. Det giver dig en fordel at være klar over, hvem du er som person, og hvad du kan bidrage med. Og hvordan du bedst sælger dit brand.

Position Ignition giver dig disse 10 gode råd:

  1. Hvis du ikke kan lide dig selv, hvem kan så? Find dit værd og reflekter over, hvad du kan lide ved dig selv.
  2. Anerkend de resultater, du har opnået og vær stolt af dem. Det kan tage tid, men kig dig selv og dine resultater godt efter i sømmene. Hvad har du været ansvarlig for, som gik rigtig godt?
  3. Find passionen frem omkring det, du godt kan lide at lave, og giv udtryk for den. Hvis du oprigtigt er passioneret og kan lide det, du laver, vil andre se, at du er autentisk, og de vil lytte.
  4. Vær positiv og tro på, at du har noget at tilbyde. Selv hvis din selvtillid er lav, kan du grave noget frem, som du er god til, eller som er lykkedes for dig. Der er noget, du helt naturligt er god til. Find det frem.
  5. Få inspiration fra andre, som markedsfører sig selv godt. Se på venner, bekendte, familie og kollegaer. De er beviset på, at du også kan opnå succes. Hvad gør eller siger de, der fanger dig?
  6. Synes du det er svært at tale om dig selv, eller føler du, det er pral, når du taler om dine styrker? Overvej at tale med en karrierekonsulent. De vil kunne hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan, og hvad du gerne vil, og hvordan du bedst markedsfører det.
  7. Husk på, at du ikke behøver at være selvisk eller anmassende, når du markedsfører dig selv. Vær høflig og hjælp andre. Det bliver der lagt mærke til, og det viser professionalisme.
  8. Stil spørgsmål og lyt, når du taler med andre. Det er lettere at markedsføre dig selv, hvis du ved, hvem du markedsfører til.
  9. Handling og ord går hånd i hånd, når du markedsfører dig selv. Vær tro mod hvem du er, og hvad du kan og vær konsekvent, når du gør og siger noget. Du skal gøre dig selv til et pålideligt brand.
  10. Vær principfast. Hvis du skal markedsføre dig selv, skal du ikke omforme dig til hvad du tror andre ønsker.

Til syvende og sidst handler det om DIG. Markedsfører du dig selv ud fra, hvad du kan og hvem du er, er det lettere at finde selvtilliden frem og finde det job, som passer til dig.

Publiceret 2014-01-09


Seneste artikler

10 tips til at gå på messe 2017
Karrieredagene giver dig en unik mulighed for at komme i kontakt med et bredt udsnit af dit kommende arbejdsmarked – men hvordan ”messer” du?
Indrykket 27. februar på Forside
Disse fem faktorer fremmer arbejdsglæden
Jobglæde er ikke en selvfølge. Og den kommer ikke blot ved at arbejde med det fagområde, du brænder for. Her får du fem bud på, hvilke konkrete ting der giver arbejdsglæde i hverdagen
Indrykket 20. februar på Forside
Indfri dine jobdrømme med onlinekursus
De første 1.000 personer har i løbet af 2016 prøvet kræfter med ANNAWAY – Jobindex’ gratis onlinekursus for jobsøgere. Erfaringen er, at det er krævende, men at du virkelig kan skabe struktur, mening og retning i din jagt på drømmejobbet.
Indrykket 13. februar på Forside
Jobannoncer taler ofte forbi målgruppen
Jobannoncer taler ofte forbi målgruppen
Jobindex har spurgt 5.500 danskere om, hvad en god jobannonce skal indeholde. Og det varierer meget, hvad forskellige fagligheder, aldersgrupper og køn lægger vægt på, når de surfer job på nettet.
Indrykket 6. februar på Forside
Virksomhederne har sværere ved at finde medarbejdere
Virksomhederne har sværere ved at finde medarbejdere
Det er blevet sværere for virksomheder i Danmark at finde medarbejdere til deres stillinger – særligt inden for nogle områder.
Indrykket 30. januar på Forside
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.