Sportssites har stor betydning for vores motion


Motion online

Af Ulla Oppermann Blankholm

Mere end 100.000 danskere er medlemmer af specialiserede sportssites på nettet. Det største site har oplevet en tyvedobling af medlemmer på blot et år, og det er specielt de 30-50-årige, der bruger nettet som fundament til planlægning af motion.

Når man først har sat sig i sofaen om aftenen, efter en lang dag på jobbet, efter at have hentet børnene i børnehaven, lavet mad og ryddet af bordet. Ja, så er energidepoterne for mange ved at være brugt op. En ny trend har dog spredt sig, og den hjælper kraftigt på motivationen.

Ifølge en artikel i Berlingske den 29. januar er mere end 100.000 danskere medlemmer af specialiserede sportssites på nettet – og det største site Endomondo.com har oplevet en tyvedobling af medlemmer på et år ved at gå fra at have 40.000 medlemmer i januar 2010 til ved udgangen af januar i år at have 800.000 medlemmer på globalt plan – heraf godt ti procent i Danmark.

”Vi ophæver tid og rum for motion. Nu kan man motionere, hvornår man vil og dyrke sin individuelle sport og samtidig være social og en del af et fællesskab. Vi rider på en sundheds-, en teknologisk-, en gadget- og internetbølge, som vil ændre radikalt på vores måde at dyrke sport og kommunikere på,” siger Mette Lykke til Berlingske.

Hun er en af stifterne af Endomondo.com, som blev startet i 2008. På sitet kan man planlægge sin træning, analysere tider, konkurrere med andre osv. Det samme gør sig for eksempel også gældende med online-fitnesskæden Wexer, der kombinerer træningsvideoer, et online fitness community og individuel rådgivning. Ifølge Idrættens Analyse Institut er næsten tre ud af fire brugere mellem 30 og 50 år, og er altså dér i deres liv, hvor de typisk er travlt optaget af deres karriere og familie.

Godt redskab
Martin Heldal er analytiker ved Idrættens Analyseinstitut, og han mener, at vi bruger de forskellige sportssites, fordi vi har vænnet os mere til de sociale medier.

”Siderne går ind og giver os nogle redskaber, som er mindet på sporten og idrætten. Det er fællesskabet og forpligtelsen, man motiveres igennem,” siger Martin Heldal til dr.dk.

Ifølge Trainingpartner.dk vinder den selvorganiserende idræt i stigende grad frem som danskernes foretrukne motionsform.

”Mange danskere er i dag ikke medlem af en idrætsforening, men det betyder ikke, at danskerne ikke er aktive. Tværtimod. Trainingpartner.dk er et moderne planlægnings- og kommunikationsværktøj, der henvender sig til netop disse mennesker, men kan samtidig også bruges af eksisterende idrætsforeninger,” fremgår det af Trainingpartners hjemmeside.

”For at komme i gang med at dyrke motion gælder det om at skabe sociale relationer og forpligtelser. Det er guld værd at have en træningspartner (eller flere), og netop denne form for forpligtelse over for andre end sig selv er et af nøgleordene bag Trainingpartner.dk,” fremgår det.

Og det billede ser man også i analysen fra Idrættens Analyseinstitut:
”Konkurrenceelementet, målingen af præstationer og det forpligtende fællesskab er centrale elementer i idrætten traditionelt set, så det er på sin vis ikke overraskende, at det også hitter på nettet. Det sker bare på en anden måde i internettets tidsalder. En bruger skriver eksempelvis som svar på, hvorfor vedkommende oprettede sig som bruger: Er gadget freak, og det så ud som om, det kunne være det, der skulle til for at få mig i løbeskoene. Og det var det sgu :-)”

Ifølge analysen nævner 60 respondenter ”motivation til motion” som en del af årsagen til, at de oprettede sig som brugere på et site – og over 100 nævner desuden motivation som en årsag til, at de stadig er brugere. Det koster typisk ikke noget at være medlem af et sportssite, men flere af udbyderne tilbyder udvidede medlemskaber, som man kun kan få adgang til via betaling.

Du kan selv snøre løbeskoene og tjekke nogle af de forskellige sportssites her:

www.arena365.com
www.trainingpartner.dk
www.endomondo.com
www.wexer.com
www.sportwedoo.com – som dog ikke er helt oppe at køre endnu.

Du kan desuden læse analysen fra Idrættens Analyseinstitut her: http://www.idan.dk/Nyheder/903socialemedier.aspx
Annonce: