Som skibsofficer hos verdens største rederi er hele verden din arbejdsplads


Som skibsofficer hos verdens største rederi er hele verden din arbejdsplads
Sara, Jeppe og Kim har valgt uddannelsen til skibsofficer hos Mærsk. De læser den teoretiske del af uddannelsen på det maritime akademi SIMAC i Svendborg og den praktiske del foregår på Mærsk skibe rundt omkring i verden. Her kan du læse om hvorfor de har valgt uddannelsen til skibsofficer, om livet på skolen i Svendborg og hvordan de tackler det ansvar, der følger med, når man skal sejle nogle af verdens største skibe.


Sara, 24 år, skibsofficer

Sara, 24 år, Dual skibsofficer

Jeg er oprindeligt fra Stockholm, men nu har jeg snart boet på A.P. Møller kollegiet i Svendborg i 4 år. Fra første dag har jeg følt mig meget velkommen både på skolen og i byen. Det giver et specielt sammenhold, når alle har en fælles passion for at sejle, og samtidig er væk hjemmefra.

For mig er det kombinationen af det boglige og tiden på skibet, der gør det til en spændende uddannelse. Min store interesse er navigation, og selvom man kan lære teorien på skolen, er det i praksis, det skal fungere. Det er både udfordrende og udviklende at bruge det, jeg har lært, og når jeg kommer ombord på skibet, gør jeg alt hvad jeg kan for at gøre det så godt som muligt.

Jeg har det rigtig godt med det ansvar, der følger med jobbet. Både det jeg har nu som studerende, men også det jeg kommer til at have, når jeg som færdiguddannet skal ud at sejle. Uddannelsen giver mig alle de kundskaber, jeg har brug for.


Jeppe, 26 år, skibsofficer

Jeppe, 26 år, Dual skibsofficer

Efter jeg blev færdig med HTX, var det vigtigt for mig at finde en uddannelse, hvor jeg kunne bruge både hænder og hoved. Undervejs overvejede jeg både maskiningeniør og flymekaniker, inden valget faldt på uddannelsen til maskinmester. Jeg blev fanget af tanken om at være aspirant til søs, og søgte ind hos Mærsk. Allerede inden jeg søgte ind, var jeg meget bevidst om, at en plads hos Mærsk også er lig med en god læreplads ombord på skibene.

Vi startede 73 aspiranter på mit hold, og kammeratskabet er fantastisk. I begyndelsen boede jeg på A.P. Møller Kollegiet, og jeg vil klart anbefale nye, der starter i Svendborg, at gøre det samme. Svendborg er en rigtig god by, og jeg er enormt glad for at være her.

På min første sejlads, som varede 3 måneder, var vi 9 aspiranter fra mit hold på samme skib. Efter den tur var sammenholdet bare endnu bedre. Nogle gange kan det godt virke som lang tid at være ombord, men så er det godt, at man har bøger og musik med, og så er det jo også mulighed for at træne eller se film. Man kan også være heldig at komme i land i nogle af de havne, som man kommer til.

Jeg kan mærke, at jeg brænder mere og mere for det jeg laver, efterhånden som uddannelsen skrider frem. Jeg synes, det er fedt at tænke på, at når noget går i stykker midt på havet, så er det mit job at reparere det. Det er selvfølgelig et stort ansvar, men jeg er klar til udfordringen.


Kim, 25 år, skibsofficer

Kim, 25 år, Dual skibsofficer

Efter gymnasiet havde jeg ligesom mange af mine venner lyst til at komme ud og se verden. Men jeg var samtidig ret fokuseret på min uddannelse. For mig var uddannelsen til skibsofficer derfor noget nær den perfekte løsning, da store dele af uddannelsen foregår på skibe rundt om i verden.

Jeg har været i land på flere af de ture, jeg har været ude på. Nogle gange er det planlagt, men andre steder opstår muligheden helt spontant. I besætningen er der heldigvis en holdning til, at man som kadet får lov til at komme i land, så ofte det kan lade sig gøre. Ombord er man en del af en besætning. Der er selvfølgelig forskel på, om man er kaptajn, kadet eller skibsassistent, men der er opgaver til hver mand, og man ved altid, hvem der gør hvad på hvilket tidspunkt.

I starten var jeg nok ikke klar over de mange muligheder, der ligger i uddannelsen. Jeg ville bare ud at sejle. Men når jeg ser på min uddannelse nu, er noget at det bedste, at den er så alsidig og samtidig åbner op for en lang række muligheder både til lands og til vands.

Ombord er man en del af en besætning. Der er selvfølgelig forskel på, om man er kaptajn, kadet eller skibsassistent, men der er opgaver til hver mand, og man ved altid, hvem der gør hvad på hvilket tidspunkt. Det er spændende, når man skal tage en beslutning - man vil jo gerne gøre sit bedste.

Uddannelserne til skibsofficer hos Mærsk er mellemlange videregående uddannelser og på de fleste af uddannelserne kan du kalde dig bachelor, når du er færdiguddannet.

Skibsofficersuddannelserne varer mellem 3 år og 9 måneder og 5,5 år. 3/4-dele af uddannelsesperioden foregår på skoler i Danmark og 1/4-del på vores skibe rundt om i verden.

Du er berettiget til SU mens du er på skole, og du får løn i praktikperioden på skibene.

www.blivskibsofficer.dk.