Ledelse

Sådan leder du godt i tur­bu­len­te tider

At lede i krisetider er langt fra det samme som at lede, når regnskaberne kun går opad. Nu handler det om at være ærlig; om at indrømme, at man ikke har styr på det hele – og holde fokus.

Bag døren ind til direktørkontoret foregår en uendelig tankerække om, hvordan virksomheden skal ledes ud af krisen. Skal direktøren fremstå stærk og som ham eller hende, der har styr på det hele? Skal virksomheden sprede sine kompetenceområder mere ud, så der måske er mere at hente på bundlinjen dér. Ledere over hele landet har masser af udfordringer i kølvandet på krisen.

Lars Bo Hansen, der er ekspert i strategi og ledelse og partner i Copenhagen Consulting Company, har netop udgivet en bog om ”God ledelse i onde tider”. Selv om han med egne ord mener, at det kan lyde banalt – så er det helt centrale, at man som leder tør stå ved, at man ikke har styr på det hele.

”Mange bliver ledere, fordi de gerne vil stå forrest og vise, at man er ovenpå og har styr på det hele. Men det har man altså ikke i de her turbulente tider – og det skal man ikke tro, at man har. Hvis man som leder stiller sig op og siger noget, der ikke passer, så skaber man afstand til medarbejderne,” siger Lars Bo Hansen, der ikke mener, at medarbejderne vil se én som en dårlig leder, hvis man melder ærligt ud – de vil tværtimod opleve, at her står et helt menneske.

Rent budgetmæssigt er det også bedre at være realistisk i stedet for at håbe på, at omsætningen vil vokse eksplosivt i løbet af et par måneder – og derefter komme frem og sige; ”nå, det nåede vi ikke.” Så hellere komme med et reelt bud, og blive positivt overrasket og melde det ud.

25 fokusområder
Desuden mener han, at fokus er det næste vigtige punkt for en leder i de her tider. Lars Bo Hansen talte på et tidspunkt med en direktør for en af de store danske virksomheder, og han fortalte, at han havde sat et program i gang med 25 hovedfokusområder.

”Det er selvmodsigende at have 25 fokusområder, for hvordan kan man fokusere på 25 ting. Han mente, at det var lige meget, bare nogle af dem landede. Men for mig at se er det meget ineffektivt. Man skal hellere vælge tre ting, som man så er sikker på bliver til noget. Det betyder også noget i forhold til forventningsafstemning, fordi man viser, at man holder, hvad man lover.”

Lars Bo Hansen har lavet forskellige undersøgelser, der viser, at den sikreste måde at skabe vækst på, er ved at fokusere. Hvis man breder sig lidt ud over det hele og spiller på flere heste, fordi man for eksempel har tabt omsætning på ens kerneområder, så mister man på det i sidste ende.

”Vækst kommer af dybde og ikke af bredde – især i turbulente tider.”

Under rådet om at fokusere kan man i bogen læse, at det nu handler mere om at fyre end om at hyre – og at det handler om at konsolidere i stedet for at vokse organisk. ”Lyder det kedeligt? Det er det ikke. En klog mand sagde engang, at modvind er godt, hvis bare man skal den anden vej,” lyder det i bogen.

<b<Ledelsesværktøjer til revision
Lars Bo Hansen mener, man bør kigge sine traditionelle ledelsesværktøjer godt efter i sømmene, fordi de ikke altid kan bruges i krisetider. Man kan selvsagt ikke kigge tilbage på de seneste fem år og så forudsige, hvad regnskabet vil indeholde de næste fem år.

”Desuden er der ikke tid til sådan noget som målstyring, hvor man laver mål, man ruller ned i organisationen – og så ruller resultaterne op i organisationen bagefter. For dér ville man bruge tid på at korrigere resultaterne, rette til i regneark og så videre, og så går al tiden med det. Den type langsomme styringsorienterede redskaber, tror jeg ikke på.”

Han mener, at der er stor forskel på, hvordan de danske virksomhedsledere klarer krisen – blandt andet fordi der er forskel på, om de har været vant til at arbejde under kriser.

”Rederierne har for eksempel levet med turbulente tider i lang tid, men kommer man ud i andre industrier, der har haft stor fremgang de senere år, kan man slet ikke finde ud af det. Generelt er vores snusfornuft vigtig, og desuden er den decentrale ledelsestankegang også en god ting i krisen,” siger Lars Bo Hansen.

10 gode råd fra bogen ”God ledelse i onde tider”, der er udkommet på Gyldendal Business:

  1. Du skal ikke forsøge at regne den ud
  2. Du skal lave klare aftaler – og holde dem
  3. Du skal springe over, hvor gærdet er lavest
  4. Du skal kalde situationen og sige tingene, som de er
  5. Du skal være meget tæt på det og dem, der betyder noget
  6. Du skal fokusere
  7. Du skal bruge dit hold
  8. Du skal tage nye ledelsesredskaber i anvendelse
  9. Du skal se at komme ned fra den helikopter
  10. Du skal opføre dig ordentligt

Læs også