Sådan ser den perfekte medarbejder ud ifølge chefen



Er du faglig kompetent, engageret og samarbejdsorienteret? Det er de mest brugte ord, når ledere skal beskrive en succesfuld medarbejder.

Ulla Oppermann Blankholm
Blankholm Kommunikation


De 10 mest populære ord blandt ledere, når de skal forklare, hvad der beskriver en succesfuld medarbejder er:

Faglig kompetent (45%)
Engageret (34%)
Samarbejdsorienteret (20%)
Selvstændig (19%)
Social (16%)
Ansvarsfuld (14%)
Fleksibel (13%)
Omstillingsparat (11%)
Robust (11%)
Effektiv (9%)

Det viser en analyse fra rekrutteringsvirksomheden LUNDMANN blandt administrerende direktører, ledere med personaleansvar, interne og eksterne HR-konsulenter og HR-ledere – 177 i alt.

Selv om man med de forskellige procentsatser kan forestille sig den helt ideelle medarbejder for enhver chef, så mener Lars Lundmann, der er direktør i LUNDMANN, at man skal være opmærksom på, at de ord, som ledere vægter højt, er flygtige.

”De konkrete ord skifter hele tiden. Det, der er vigtigt nu, er måske ikke lige så vigtigt, som det var for et halvt år siden, men det at være engageret i det, man laver – og at man kan lære nye ting relativt let – det vil altid være vigtigt, når man ansætter,” siger Lars Lundmann, der samtidig understreger, at de nævnte egenskaber ikke bare er noget, man har.

”Man kan blive foranlediget til at tro, at de kompetencer eller egenskaber ligger i hovederne på folk hele tiden, men det giver bedre mening at se det som noget, der hele tiden bliver skabt. Også efter man er startet i jobbet. Hvis du som udgangspunkt er engageret i jobbet, når du starter, så kan det engagement blive boostet under de rette omstændigheder, men det kan også blive dræbt, hvis du for eksempel får en irriterende chef,” lyder det fra Lars Lundmann.

Læs også: Sådan taler jobannoncen til dig

Udnyt jobsamtalens åbenlyse brist

I analysen fremgår det, at LUNDMANN anbefaler en ændring af den måde, jobsamtaler foregår på i dag:

”En mere grundlæggende forandring af jobsamtalen handler om at gøre den til et sted, hvor man skaber den ideelle kandidat, frem for at finde den rigtige.”

Så også her mener man fra LUNDMANN, at det handler om at skabe den medarbejder, man er interesseret i.

”Den måde, som jobsamtaler foregår på de fleste steder i dag, kan ikke bruges ret meget i forhold til at forudsige noget om kandidaten. Måske har kandidaten det ikke godt i samtale situationen – og reelt handler samtalen ikke om jobbet. Det kan du udnytte som jobsøger,” lyder rådet fra Lars Lundmann.

Fordi jobsamtalen primært er en social interaktion, hvor interviewerne ofte vil foretrække folk, der minder om dem selv, så kan du ifølge Lars Lundmann forberede dig ved at finde ud af, hvordan de folk er, som du skal til samtale hos.

”Find ud af, hvad interviewerens interesser er, og se om du på en eller anden måde kan snakke med om dem. Gå direkte efter det sociale og se samtalen som en date – og udnyt den brist, som jobsamtalen har,” siger Lars Lundmann og tilføjer, at du desuden skal sørge for at matche den dresscode og jargon, der er i organisationen, så du på bedst mulig vis kan give et godt første indtryk, da de første minutter kan have stor betydning for udvælgelsen.

Læs også: Mavefornemmelse afgør om du får jobbet

Publiceret 2017-07-31


Seneste artikler

5 videnskabelige tips til mere arbejdsglæde
5 videnskabelige tips til mere arbejdsglæde
Mere jobglæde er ikke umuligt at opnå, ifølge en artikel fra TIME Magazine af Nataly Kogan. Hun har samlet 5 videnskabelige tips til at få mere arbejdsglæde. Se dem her.


Indrykket 15. oktober på Forside
sen aften med kollega
3 store virksomheder med høj score på kultur og muligheder
Kulturen, relationerne, måden at være på arbejde på – og mulighederne for at udvikle sig selv med opgaverne – er i særlig høj kurs, når medarbejdere mærker jobglæden. Og ønsket om at blive på en bestemt arbejdsplads, frem for at søge videre.
Indrykket 8. oktober på Forside
4 virksomheder på tværs af landet, hvor medarbejderne mærker tillid
En sund jobglæde på en arbejdsplads handler naturligvis om flere faktorer. Men en helt essentiel del af den gode jobglæde er tillid. Uden tilliden fra ledelsen til medarbejderne, mellem kollegerne og fra medarbejderne til ledelsen er fundamentet for trivsel allerede krakeleret.
Indrykket 1. oktober på Forside
forsideU37
Rutineopgaver og travlhed dræner din arbejdsglæde
Ensformigt arbejde kan være surt. Og har du ovenikøbet travlt, bør du måske overveje at søge nyt job.
Indrykket 24. september på Forside
frustreret mand
Derfor bliver du i et job, du hader
Vi mennesker er vanedyr … og pligtopfyldende og loyale og frygter uvished og, og, og. Undskyldninger og (bort)forklaringer for ikke at gå til venstre, når vi i lang tid har gået til højre, kender vi alle. Men fald ikke i fælden, når det gælder din trivsel på arbejdsmarkedet. Sig op, hvis tiden er inde.
Indrykket 17. september på Forside
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til statistik og til at gøre hjemmesiden mere brugervenlig. Der sættes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Læs mere her om vores brug af cookies, herunder hvordan du fravælger brugen af cookies.