Sådan me­di­e­træ­ner du di­rek­tø­ren

Din direktør er vild med at tale – også når han taler med journalister – fordi han brænder så meget for sit område. Den største udfordring for direktører er at udtale sig kort og præcist, og dér skal du som medierådgiver træde til. Søren Kaster fra KasterGaardbo Kommunikation giver gode råd til, hvordan du bliver en bedre rådgiver.

Han har i en årrække siddet på den anden side af bordet, når direktører svedende har siddet og skullet svare på skarpe spørgsmål, blandt andet som vært på TV-Avisen. I dag tager Søren Kaster sig kærligt af direktører - i en helt anden forstand – når han rådgiver dem i KasterGaardbo Kommunikation, som han ejer sammen med Jens Gaardbo. Søren Kaster holder desuden foredrag i, hvordan man bliver en bedre kommunikationsrådgiver, og han giver her råd til, hvordan du medietræner din direktør allerbedst.

”Først og fremmest handler det om at få styr på, hvad interviewet er til? Er det til radio, tv, magasin eller avis, og hvilken sammenhæng skal det bruges i? Er der andre med i artiklen, og hvad er journalistens dagsorden egentlig?” siger Søren Kaster, der derefter mener, at direktøren skal lave en aftale med journalisten om, hvad interviewet skal handle om – og det skal direktøren vejledes i af rådgiveren.

Søren Kaster ser eksempler på, at det er kommunikationsrådgiveren, der laver aftalen med journalisten, men han råder til, at det er direktøren selv, der gør det.

Dernæst handler det om, at rådgiveren hjælper direktøren med at få formuleret et klart og præcist budskab.
”Hvad husker man, at direktøren har sagt, når man nu har læst artiklen eller set indslaget? Når man har gjort sig det klart, skal man øve sig i at sige det kort og præcist, og dér er det vigtigt, at man har en at spille bold op ad, og der kommer rådgiveren ind i billedet.”

Interviewet er et samarbejde
Der kan være situationer, hvor interviewet har et kritisk udgangspunkt, og der gælder det samme princip om, at man skal have formuleret, hvad man vil have frem. Desuden skal rådgiveren stille direktøren alle de spørgsmål, han kan forestille sig vil komme frem, og direktøren skal selvfølgelig svare.

”Det skal ikke virke som om, at det er iscenesat, men det er vigtigt, at man bruger tid på at tænke over sine svar, på samme måde som journalisten har brugt tid på at formulere sine spørgsmål. Det er vigtigt for at få succes.”

Han oplever, at det allersværeste for direktørerne er at udtale sig kort og præcist på én gang.
”Det er der rigtig mange, der har svært ved. Det afhænger desuden meget af, om direktøren er rutineret i forhold til pressen, for dem der ikke er det, er meget nervøse ved at skulle møde en journalist. Nogle direktørers tillid til pressen kan ydermere ligge på et meget lille sted,” siger Søren Kaster.

I sådan en situation mener han, at det er vigtigt, at medierådgiveren får formidlet klart ud, at journalister bare er et folk, der passer deres arbejde lige som alle andre.

Da Søren Kaster gik på sit første kursus i interview-teknik, husker han tydeligt, at der var tale om, at interviewet var en slags magtkamp. Sådan mener han ikke, at det forholder sig i dag, hvor det mere er et samarbejde med det formål at få formidlet viden. Tidligere tiders snak om et ”interviewoffer” mener han derfor ikke holder i dag.

Svært med personlige udfordringer
KasterGaardbo Kommunikations primære område er ledelseskommunikation, og Søren Kaster arbejder blandt andet med krisekommunikation – herunder budskabs- og medietræning. Han rådgiver i dag ledelser inden for nogle af landets største virksomheder og organisationer, også dem der i forvejen har en kommunikationsafdeling, og som i forvejen har en kommunikationsrådgiver.

”Dér hvor skoen trykker for virksomhedens egne rådgivere kan være ting i den mere personlige genre for eksempel i forhold til den personlige fremtoning. Der møder man nogle gange en grænse for, hvad den interne kommunikationsrådgiver kan rådgive om, fordi han eller hun er blevet en del af virksomheden og har et tæt samarbejde med direktøren.”