Sådan bruger du rating sites i din jobsøgning



Websites, hvor medarbejdere kan vurdere deres arbejdsplads, er ved at vinde indpas herhjemme. Viden om både det søde og det sure på en arbejdsplads kan du bruge til at gøre din jobsøgning endnu skarpere.

Helene Bonne
Senior tekstforfatter, Jobindex


Rating sites, som fx JobberLife, er websites, hvor medarbejdere kan skrive en vurdering af deres arbejdsplads. Traditionen med vurderinger kender vi fra fx Tripadvisor og Trustpilot, og rating sites er et velkendt fænomen i de engelsktalende lande – og især i USA. Og viden om både det sure og det søde på en arbejdsplads kan gøre din jobansøgning eller jobsamtale endnu skarpere.

På rating sites kan medarbejdere ofte klikke nogle parametre af i færdigdefinerede bokse, men de kan også skrive et par linjer med deres egne ord. Og det er her, du kan få nyttige oplysninger til din jobsøgning, hvis du analyserer dem.

Brug de positive kommentarer til din ansøgning

Når du skriver din ansøgning, skal du se efter de positive kommentarer. Hvis flere personer har skrevet noget inden for det samme område, fx medarbejderudvikling, kan du spørge ind til det.

Så hvis flere medarbejdere har skrevet kommentarer om, at de har fået gode karrieremuligheder, været på mange kurser eller anden vis indikeret, at man kan udvikle sig i virksomheden, kan du skrive i din jobansøgning, at du sætter pris på at udvikle dig.

Louise Gaardsdal Lauridsen, som har været rekrutteringskonsulent siden 2014, mener, at det kan hjælpe ansøgningen over i den interessante bunke og gøre det lidt nemmere at blive indkaldt til samtale.

"Når man læser en ansøgning, som fokuserer på de værdier og muligheder, som virksomheden står for, så får man ofte et indtryk af, at kandidaten vil passe godt ind i virksomheden. Og i kampen om at komme til jobsamtale, kan det være et godt stik at tage hjem,” siger Louise.

Men det kræver, at du ser et mønster i det, der er besvaret – og desuden tager kommentarer med et gran salt.

LÆS OGSÅ: Guide: Sådan indleder du din jobansøgning

Brug de negative kommentarer til din jobsamtale

Omvendt kan du sikkert også finde negative kommentarer om en virksomhed. Her skal du starte med at være kritisk over for det, du læser. Men hvis du så alligevel ser et mønster i flere kommentarer om den samme virksomhed, kan du godt tillade dig at spørge ind til jobsamtalen, mener Louise.

”Hvis du for eksempel ser flere kommentarer om, at man ikke kan udvikle sig i virksomheden, kan du godt italesætte det. Men som ansøger ville jeg ikke henvise til, at jeg har set det på en side, men bare spørge ind til det ved en samtale,” afslutter Louise.

Vil du se, hvad står om din arbejdsplads, eller vil du selv skrive en anmeldelse? Gå ind på JobberLife.com

LÆS OGSÅ: Sådan undgår du de mest tåbelige brølere i din ansøgning

Publiceret 2017-03-06


Seneste artikler

5 spørgsmål, du kan få til jobsamtalen og 5 svar, du kan give
5 spørgsmål, du kan få til jobsamtalen og 5 svar, du kan give
At gå til jobsamtale er en kunst. Men med et velovervejet svar på 5 klassiske spørgsmål kan du lettere vinde jobbet. Se her, hvad du kan svare, og hvad svarene fortæller rekrutteringskonsulenten om dig.
Indrykket 19. juni på Forside
Opret dit CV hos Jobindex – se her hvorfor
Når dit CV ligger i vores database har du flere gode muligheder på hånden. Og både virksomheder og vores rekrutteringskonsulenter holder sig løbende orienteret netop dér. Læs her, hvordan det fungerer.
Indrykket 12. juni på Forside
På kun 3 år har de mobile enheder overhalet computeren som det foretrukne sted, vi søger efter job. Mange af os tager mobiltelefonen og iPad’en med i sommerhuset eller til poolen i ferien, og det kan vi i Jobindex se på brugermønsteret.
Indrykket 5. juni på Forside
Virksomhederne har sværere ved at finde medarbejdere
Virksomhederne har sværere ved at finde medarbejdere
Det er blevet sværere for virksomheder i Danmark at finde medarbejdere til deres stillinger – særligt inden for nogle områder.
Indrykket 1. juni på Øvrige stillinger
Et godt billede på Facebook kan bringe dig til jobsamtale
Ny forskning viser, at jobansøgere med det flotteste Facebook-profilbillede har 38 procent større chance for at blive kaldt til samtale.
Indrykket 29. maj på Forside
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.