Øvrigt

Pædagoger kan få nøg­lerol­le i ny skole

Forsøg med udvidet samarbejde mellem lærere og pædagoger i undervisningen i de første skoleår styrker elevernes trivsel og læring. BUPL kæmper for, at pædagoger får en central rolle i regeringens nye folkeskolereform.

I kølvandet på præsentationen af regeringens nye folkeskolereform i december 2012, er debatten om pædagogernes rolle i den nye skole blusset op. Regeringens vision om en aktiv og sammenhængende folkeskole realiseres kun, hvis pædagoger i højere grad inddrages – ikke kun i indskoling og SFO, men også i de ældste klasser. Det mener blandt andet Kommunernes Landsforening (KL):

”Nogle spørger, om pædagogerne har en rolle i den nye skole. For kommunerne er svaret et rungende ja! Vi har stærkt brug for pædagogernes faglighed! Sammen med lærerne vil pædagogerne kunne skabe en mere varieret, aktiv og levende skoledag, som motiverer alle børn til at lære mere,” skriver KL i nyhedsmagasinet Danske Kommuner.

KL peger for eksempel på, at det vil være oplagt, at pædagoger bringes i spil i de såkaldte aktivitetstimer, som regeringen foreslår i sit udspil som en nøgle til at øge motivationen bredt i elevgruppen.

Aktivitetstimerne skal rykke undervisningen ud af klasselokalets vante rammer, og lærere og pædagoger vil ifølge KL med fordel kunne samarbejde om at bringe læringen ud i virkeligheden med praktiske læringsforløb.

Pædagoger styrker læringen

Udover KL er også Ministeriet for Børn og Undervisning positiv over for at give pædagoger en bærende rolle i den nye folkeskole. Ministeriet skriver i en pressemeddelelse den 28. september 2012, at udvidet samarbejde mellem lærere og pædagoger i undervisningen i de første skoleår styrker elevernes trivsel og læring.

Pressemeddelelsen refererer til en evaluering foretaget af Rambøll på baggrund af en lang række skolestartsforsøg, hvor pædagoger fra SFO’er har samarbejdet med lærere om undervisningen i de yngste klasser.

Evalueringen viser, at pædagoger i undervisningen skaber bedre forudsætning for læring. Pædagog-lærer-samarbejdet giver mulighed for at tilrettelægge skoledagen således, at der bliver skabt sammenhæng mellem læring, fysisk udfoldelse og praktiske og sociale aktiviteter.

Udover læringen viser evalueringen, at pædagogerne har en positiv effekt på læringsmiljøet i klassen, for eksempel på grund af mindre støj og uro, forbedrede muligheder for inklusion af børn med indlæringsvanskeligheder, samt forbedret kvalitet af skole-hjem-samarbejdet.

”Evalueringen viser, at pædagogerne bidrager til, at lærerne i højere grad får mulighed for at fokusere på undervisningens faglige indhold,” skriver Ministeriet for Børn og Undervisning i pressemeddelelsen, og Børne- og Undervisningsminister Christine Antorini uddyber:

”Den ny evaluering af skolestartforsøgene bekræfter, at et velfungerende samarbejde mellem lærere og pædagoger om folkeskolens undervisning gør en positiv forskel. Jeg vil derfor arbejde for, at kommuner og skoler kan udvide samarbejdet mellem lærere og pædagoger med udgangspunkt i de gode erfaringer fra de mange skolestartforsøg.”

BUPL på stikkerne

Når den nye folkeskole går i luften fra skoleåret 2014/2015, er det naturligvis også BUPL’s ønske, at pædagoger kan arbejde side om side med lærere for at danne de optimale rammer for helhedsskolen:

”Uden pædagogers tilstedeværelse og faglige kompetencer i skolen, bliver den nye folkeskole ikke den anderledes, spændende og alsidige skole, som man i reformudspillet lægger op til,” siger BUPL’s formand Henning Pedersen.

BUPL har udgivet pjecen Pædagoger i skolen – derfor, som giver et bud på, hvordan pædagogers kompetencer bedst bringes i spil i skolen.