8 tips: Sådan skriver du jobannoncen til Generation Y



Inden for en overskuelig fremtid kommer du til at skulle ansætte en yngre, en nyuddannet, en elev – en generation Y’er, altså en person, der er født efter 1990. Måden, de går til jobannoncen på, er betydeligt anderledes end ældre generationer. Læs disse 8 tips til jobannoncen, så du kan tiltrække de bedste af de unge.

Helene Bonne
Senior tekstforfatter, Jobindex

1. Brug billeder og videoer

Generation Y er ikke til tunge tekster og mange ord. Videoer og fotos er mere effektivt til generationen, der er opvokset med facebook-opdateringer som en kommunikationsform og som bruger snap-chat som andre sender sms’er.

Derfor skal du tænke i billeder eller videoer, når du kommunikerer med målgruppen, for det er de vant til at orientere sig i. Giv kandidaten en oplevelse af de kommende kollegaer ved fx at filme en kort video med det team af mennesker, han eller hun skal arbejde sammen med, mens de står i en grupper og siger hej, eller lav en video, hvor teamlederen/chefen fortæller om jobbet. Og hvis det er muligt, så lad de unge spejle sig i alderen på modellerne.

2. Fang opmærksomheden uden klichéer, men gerne med humor

Når Generation Y fanger billederne i din annonce, føler de sig talt til som målgruppe. Men du bør også tænke over sproget i din jobannonce. For generationen har en indbygget floskel-detektor, så de ser lige igennem den sædvanlige jobannoncejargon.

Undgå derfor de sædvanlige jobannonceudtryk som ”frihed under ansvar” eller ”gode faglige og personlige udviklingsmuligheder”. Omskriv til konkrete eksempler på de gode udviklingsmuligheder, fx at man ikke bliver kigget over skulderen, hvis man leverer på sine arbejdsopgaver eller jævnligt kan komme på kursus. Læg gerne humor/underholdning til, men du behøver ikke være sarkastisk, for det er de ikke vilde med.

3. Fortæl om det nære

Generationen er vokset op uden fast tilhørsforhold, så de er vant til agere i en verden som et stort tag-selv-bord. Derfor kan job-forpligtelsen være overvældende, men samtidig attråværdigt – og muligt, hvis du beretter om det nære.

Fortæl konkret om den første arbejdsopgave (”din første opgave bliver …”), personens leder (”din daglige leder bliver …”), og beskriv fx allerede i jobannoncen en typisk arbejdsdag - fra man møder ind over frokostpausen, og til man går hjem. Helt konkret og nært. Og lad gerne det team, personen skal indgå i, være afsender på jobannoncen for at gennemsyre følelsen af nærhed fremfor fx HR.

Læs også: De digitalt indfødte – hvem er de, og hvorfor er de så særlige på jobmarkedet?

4. At blive en del af ’noget større’ og employability

Generation Y er klar over, at de fra de ældre generationer har arvet en række problemer, som de skal løse. Samtidig ved de også, at de ikke kan redde verden, men de vil gerne være en del af noget større, når de er på arbejde. Så hvis din virksomhed laver rent drikkevand, udvikler software til at redde liv eller noget helt tredje, så skriv det direkte i jobannoncen. For det virker tiltrækkende på generationen.

Omvendt er det helt ok, hvis en virksomheds brand eller det enkelte job ikke er så spændende, for Generation Y vil så gerne lære nyt. Derfor er det naturligvis også helt i orden, hvis din virksomhed ikke en del af et større perspektiv, for så kan du i jobannoncen slå på fremtidig employability.

5. Ukonkret, men med definerede rammer og mål

Hvis du ikke har defineret jobbet i alle detaljer endnu eller skal starte noget helt nyt og ukendt, er det også helt fint med Generation Y. I stedet kan du tale om det mål, I sammen skal nå, og rejsen dertil. Læg i jobannoncen op til, at vision og rammer er definerede, men at I ikke ved, hvordan det ind i mellem ser ud, eller hvad målet er – kun, at I har brug for personer med de rette kompetencer, som så kan listes.

Et kendt eksempel på dette er udviklingen af MobilePay. Konceptet var ukendt herhjemme, ikke færdigdefineret og derfor svært at beskrive. Så Danske Bank søgte efter medarbejdere, der havde det rette sæt af personlige kompetencer og ville med på rejsen mod et endnu ikke defineret mål. Det, vi i dag kender som MobilePay.

Læs også: De digitalt indfødte” – video med ekspert på området

6. En mentor/go-to person

Generationen vil gerne blive guidet og coachet, fordi hele verden er et tag selv-bord, og beslutninger derfor kan være svære. Derfor er det et stort plus for Generation Y’eren, hvis han eller hun i din virksomhed kan få en formel eller uformel mentor eller blive tilknyttet en dygtig medarbejder, der giver sparring, udvikler dem og hjælper dem med karrierebeslutninger.

Så har I en formel eller uformel ordning, et elev forum med ældre mentorer eller, mulighed for at nyuddannede/elever får tilknyttet en ”buddy” eller en god chef, så skriv det i jobannoncen. Eller vis det i en kort video.

7. Giv kortsigtede belønninger, og vis alle muligheder

Generation Y regner med at shoppe en del rundt mellem forskellige job og virksomheder i løbet af deres arbejdsliv, så hvis du vil opstille en belønning for dem eller vise dem en karrierevej, skal det være inden for en kort tidsramme. 3-5 år er lang tid i deres optik, så hvis du vil fange dem med muligheder eller give dem en belønning, skal den komme hurtigt.

Af samme årsag er det hensigtsmæssigt at opstille forskellige muligheder for dem allerede i jobannoncen og vise, at der ikke kun er én karrierevej, men i stedet mange muligheder i din virksomhed. Og det er så her punkt 6's mentor/go-to person medvirker til at hjælpe dem afklare, hvad de vil og hvordan.

Hvem er de digitalt indfødte?

Digtalt indfødte, generation Y eller millennials – kært barn har mange navne. Men uanset hvad vi kalder generationen, så er de:

  • Født 1990-2001

  • Den første generation, der er opvokset med mobiltelefon, internet, www osv. fra barnsben

  • Den første generation, der er vokset op med moderne sociale medier

8. Få hjælp af dem, du allerede har

Hvis du allerede har unge medarbejdere i din virksomhed, så involvér dem i at udforme jobannoncen. Bed dem om hjælp til formuleringer for at gøre jobbet eller jeres virksomhed attraktiv over for målgruppen. Eller spørg om de har venner eller studiekammerater, der mangler et job.

Læs også: Fakta-guide: Den gode jobannonce

Artiklen er baseret på interview med fremtidsforsker Anne Skare Nielsen og oplæg med forsker Søren Schultz Hansen.

Publiceret 2017-06-01


Seneste artikler

Ingen ved, hvor hårdt du arbejder
Ingen ved, hvor hårdt du arbejder
Selvom du føler dig som en flittig og dedikeret mønsterarbejder, er det langt fra sikkert, at andre opfatter dig sådan.
Indrykket 1. oktober på Ledelse og personale
Som leder skal du også lede din egen leder
Det er en lidt overset ledelsesdisciplin; at lede sin egen leder. Men vil du have succes i dit job, så er du nødt til at gøre præcis det.
Indrykket 1. september på Ledelse og personale
Sådan landede Stig sin første CFO-stilling
Som rådgivende statsautoriseret revisor fik Stig Korfitsen øjnene op for forretningsdelen i virksomheder – og besluttede sig for at gå efter at blive CFO.
Indrykket 1. august på Ledelse og personale
Gør din skarpe ansøgning ekstra værdifuld
For dig der vil have den nyttige basisviden
Indrykket 1. juli på Ledelse og personale
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.