JobsøgningØvrigt

LinkedIn ødelægges af sælgere

IT-direktøren i JP/Politikens Hus mener, at sælgere truer hele LinkedIns eksistens med deres upassende henvendelser.

Det er langt fra bare grebet ud af den blå luft: IT-direktøren i JP/Politikens Hus, Per Palmkvist Knudsen, kunne selv finde på helt at droppe sin brug af LinkedIn på grund af de anmassende sælgere, han møder derinde. Sælgerne er ifølge ham i gang med at ødelægge LinkedIn, og det kan være skadeligt for det digitale netværks fremtid, mener han.

”Der er i forvejen meget støj i form af mere eller mindre godt camoufleret marketingmateriale på LinkedIn. Når der oven i det skal lægges direkte, uopfordrede salgsforsøg, så bliver det hurtigt for bøvlet et medie, hvis man har knap tid,” siger Per Palmkvist Knudsen, der selv jævnligt oplever at blive kontaktet af sælgere med anmodninger om at blive en kontakt, hvorefter den opståede kontakt hurtigt bliver fulgt op af en forespørgsel om et salgsmøde.

Han kan til dels godt følge sælgerne, som med LinkedIn har fået en ny potentiel indgang til mulige kunder, men når de ikke sætter sig i modtagerens sted med deres henvendelser, så stopper hans forståelse i høj grad. Fremgangsmåden blandt sælgerne ødelægger efter hans opfattelse hele idéen med LinkedIn og er en helt konkret trussel for det sociale medie.

Kan få mig til at stoppe på LinkedIn

”Det kan godt få mig til at stoppe med at bruge LinkedIn. I første omgang forsøger jeg at undgå connections fra alt for åbenlyse sælgere. Men det kan godt være svært at gennemskue, at dette er deres ærinde,” siger Per Palmkvist Knudsen.

Ifølge Index Danmark/Gallup er 28,7 procent af danskerne på LinkedIn – det svarer til 1.386.839 danskere. Ifølge LinkedIn selv var der 347 millioner brugere på verdensplan i februar 2015. Tal fra en LinkedIn undersøgelse fra Business Danmark viser, at hver ottende sælger i 2015 har booket kundemøder via LinkedIn.

Når Per Palmkvist Knudsen har accepteret en connection på LinkedIn i den tro, at det ikke er en sælger, så har han følgende fremgangsmåde ved næste henvendelse, hvis den omhandler salg:

”Hvis det er helt ”kolde” salgsforsøg, ignorerer jeg som regel hændelsen. På den måde får de en dårligere behandling, end hvis de sendte mig en almindelig mail,” siger han.

Opbyg først et stærkt netværk

Nicolai Hæggelin er stifter af virksomheden Digital Works, der rådgiver om kommercielt brug af LinkedIn – og er forfatter til bogen ”Arbejd professionelt med LinkedIn”. I en artikel på Businessdanmark.dk – ”Giv dit LinkedIn-salg vinger” - siger han:

”Jeg har flittigt brugt LinkedIn til mødebooking og leadgenerering de senere år. Mit udgangspunkt er, at social selling handler om at opbygge et stærkt netværk over tid gennem berigelse. Man skal altid huske, det gælder om at give, før man tager. Den kommercielle del bør først komme ind langt senere i processen.”

Den strategi har Per Palmkvist Knudsen fra JP/Politikens Hus fuld forståelse for, fordi den netop ikke opfordrer til hurtige anmassende salg via LinkedIn.