ArbejdsmarkedetØvrigt

Langt flere vil være sko­le­læ­re­re

Læreruddannelserne har oplevet en voldsom stigning i antallet af ansøgere i år. Rektor-formand mener, at finanskrisen har givet de unge nogle andre værdier, som kommer til udtryk i den overvældende interesse for at blive lærer.

Læreruddannelserne har ikke været overrendt de senere år, men i år er der pludselig sket et boom i antallet af ansøgere til kvote 2. Helt nøjagtigt har 46 procent flere unge søgt ind i år, hvis man sammenligner med sidste år. Formanden for rektorerne på landets læreruddannelser taler om en vanvittig høj stigning, og glæder sig til at se, om det er en blivende tendens.

”Det er svært at sige, om det her er et udtryk for en ketchupeffekt, hvor der har hobet sig en gruppe op, som nu vælter ind på uddannelserne – eller om det er en langsigtet tendens. Det sidste ville jo være enormt lækkert,” siger Laust Joen Jakobsen og tænker på, at der om fire-fem år vil komme til at mangle lærere rundt om i landets klasselokaler.

Han mener, at grunden til stigningen i ansøgertallet til kvote 2 desuden kan skyldes de større ungdomsårgange, og at det er blevet mere in at tage en mellemlang videregående uddannelse.

”Mange af velfærdsuddannelserne, hvor man uddanner sig til sygeplejerske, pædagog eller lærer har længe været belastet af faldende ansøgertal, men jeg tror, at krisen spiller en rolle nu. Vi har bare kørt derudad i de mange fede år, hvor man kunne få job uden uddannelse og tjene penge på alt muligt. Men nu er vi nok i en anden type samfund, hvor der er kommet nogle andre værdier, og det tror jeg giver sig udslag i ansøgertallet til for eksempel læreruddannelsen,” siger Laust Joen Jacobsen og fortsætter:

”De unge har fået lysten til at arbejde med mennesker igen.”
I den seneste tid har der kørt en kampagne, der hedder ”Bliv lærer”, som har haft og stadig har til formål at styrke lærerfagets image. Det er Undervisningsministeriet, der sammen med Kommunernes Landsforening, Danmarks Lærerforening og Lærerstuderendes Landskreds, står bag kampagnen, men Laust Joen Jakobsen mener dog ikke, at man skal overvurdere betydningen af kampagnen.

Begrænset kampagne-effekt
”Jeg tror, at kampagnen har en effekt, men vi har ikke analyseret resultatet af den endnu. Jeg tror dog ikke, man skal overvurdere sådan en kampagne i forhold til de flere ansøgere. Det handler meget om, hvad vennerne mener om ens uddannelsesvalg, og så viser mange undersøgelser, at ens far og især mor betyder meget i vejledningen om uddannelsesvalg.”

Kritiske stemmer har været fremme og sige, at de studerende, der kommer ind nu på læreruddannelserne gennem kvote 2, ikke er lige så kvalificerede som dem, der typisk kommer ind via kvote 1.

”Der er ikke belæg for at hævde, at kvote 2 studerende står svagere end kvote 1. Linjefag på uddannelsen har krav til, hvilke karakterer man har haft på sin ungdomsuddannelse, og dem skal man opfylde. Man skal have et godt fagligt udgangspunkt, men når det er sagt, så skal man passe på med at gøre karaktergennemsnit til den eneste præmis. Det handler også om andre kompetencer, der er enormt afgørende,” siger han og hentyder til det at skulle håndtere en hel klasse og for eksempel være god til at samarbejde med forældrene.

Maner til omtanke
Det er blevet bragt i forslag, at læreruddannelsen bør indføre generelle adgangskrav, og Laust Joen Jakobsen mener godt, at det kan være en mulighed. Samtidig mener han – som før – at man ikke bare skal lægge sig fast på, at man skal have syv i gennemsnit for at komme ind. Han mener derimod, at man mere skal tænke i retning af en kombinationsmulighed, hvor man for eksempel tager en optagelsessamtale med de unge samtidig med, at man kigger på det faglige niveau.

”Jeg maner til omtanke. Vi skal ikke kun kigge på karaktergennemsnittet, for en dygtig skolelærer skal kunne gå på to ben og ikke kun det ben, der hedder karaktergennemsnit. Man skal huske de menneskelige kompetencer.” Samtidig er han også af den holdning, at læreruddannelsen ikke bare skal være et sted, alle kan komme ind – og et sted man søger hen, hvis man ikke kan blive andet.

”Det har lærerjobbet slet ikke fortjent. Desuden skal vi kigge på, at vi kommer til at mangle lærere om nogle år, og at det derfor ikke er smart med for stor begrænsning til uddannelserne, der kan skræmme kvalificerede ansøgere væk. Men selvfølgelig handler det ikke bare om at få lærere nok – det handler om at få nok dygtige lærere.”

Du kan læse mere om læreruddannelserne på www.bliv-laerer.nu.

Læs også