Øvrigt

Kvin­de­li­ge læ­rer­stu­de­ren­de klarer sig bedst

Kvinderne afleverer bedre bacheloropgaver på læreruddannelsen end deres mandlige medstuderende, og karaktererne er derefter. Det viser tal fra Undervisningsministeriet.

I skoleåret 2008-2009 var smilene formentlig en del større på de kvindelige lærerstuderende end på de mandlige, da de modtog deres karakter for den afsluttende bacheloropgave. Tal fra Uni-C, der er en styrelse under Undervisningsministeriet, viser, at forskellene mellem kønnene i skoleåret 2008-2009 var på 0,9 karaktertrin. Året før var den et halvt karaktertrin – året før igen 0,7 – og sådan taler tallene sit eget sprog. I en artikel i lærernes fagblad – Folkeskolen kan man læse, at der dog er betydelige geografiske forskelle. I Odense var forskellen for eksempel kun på 0,4 karaktertrin sidst, der blev offentliggjort tal – hvorimod forskellen var tre gange så stor i Skive og Vordingborg. Men over hele linjen gælder det, at kvinderne er de bedste.

Studierektor, Ove Outzen, fra læreruddannelsen i Haderslev har modtaget nogle forskellige bud på, hvad forskellen skyldes, og i Folkeskolens artikel kan man læse, at mændene er mere laid-back end kvinderne – at de dygtige mænd går efter andre og mere prestigegivende uddannelser og at kvinder er sprogligt bedre til at formulere sig i både skrift og tale.

”Det er ikke sikkert, at der findes en dækkende og sammenhængende forklaring. Men det er under alle omstændigheder en forskel, som vi i læreruddannelsen bør være opmærksom på i fremtiden,” siger han.

Også kønsforskel i frafald
Tilbage i 2008 udarbejdede Anvendt Kommunal Forskning – AKF – en rapport om professionsuddannelserne, som læreruddannelsen er en del af. Om de studerendes vurdering af studiemiljøet, studieformer og motivation for at gennemføre. Her kan man blandt andet læse:

”På to af undersøgelsens fokusområder, læreruddannelsen og pædagoguddannelsen, har der over en årrække været tale om et betydeligt fald i gennemførelsesprocenten. For kvinderne på pædagoguddannelsen er den fra 1996-2006 faldet fra knap 90 procent til godt 80 procent. For de kvindelige lærerstuderende er den faldet fra godt 85 procent til knap 70 procent. Læreruddannelsen er den uddannelse, hvor der er sket det største fald i gennemførelsesprocenten overhovedet. (…) Mændenes gennemførelsesprocent på alle uddannelser ligger cirka 10 procentpoint under kvindernes. På læreruddannelsen er denne forskel de seneste år dog øget en del.”

Så også her klarer de kvindelige og mandlige studerende sig altså vidt forskelligt. I december 2009 udkom en analyse af de bagvedliggende årsager til den generelt faldende søgning til selve læreruddannelsen – udarbejdet af Niras for Undervisningsministeriet. Den beskæftiger sig ikke med kønsforskellen men problematikken omkring manglende lærere. Ifølge analysen har læreruddannelsen oplevet et støt fald i antallet af ansøgere. I perioden fra 2004-2008 ses således et samlet fald på 42 procent i optaget til læreruddannelsen. Selv om faldet stoppede i 2009, ser Niras ikke stoppet som en generel tendens, fordi der er både organisatoriske og konjunkturmæssige forklaringer på det.

En af konklusionerne på, hvorfor der ikke er flere, der søger optag på læreruddannelsen, lyder blandt andet:

”For mange unge er det vanskeligt at se læreruddannelsen og lærergerningen opfylde deres fremtidsdrøm. De dominerende myter om lærergerningen og folkeskolen og den generelt negative diskurs om folkeskolen gør, at de unge har mere end almindeligt vanskeligt ved at se fordelene i arbejdet som folkeskolelærer.”

Rapporten kan læses i sin fulde længde ved at følge linket her

I februar i år lancerede Undervisningsministeriet, KL, Danmarks Lærerforening og Lærerstuderendes Landskreds kampagnen Bliv Lærer. På kampagnens hjemmeside – www.bliv-laerer.dk kan man læse om kampagnen og gode grunde til at blive lærer.