Øvrigt

Kryd­stogt­bran­chens succes vil gavne de for­ret­nings­dri­ven­de

Krydstogtrejser er kommet ned i et prisleje, hvor flere kan være med, og det kan ses på antallet af krydstogtrejser, som stiger mere og mere i Nordeuropa. Cruise Copenhagen Network spår, at hvis København når sin målsætning om en million turister om fem år, så vil det generere op mod to milliarder kroner til de forretningsdrivende i hovedstaden.

De forretningsdrivende i København kan for en stund glemme de hårde finanskrisetider, hvis prognoserne om antallet af fremtidige cruise-passagerer, der vil besøge København, kommer til at holde stik. I hvert fald vil det lune med op mod to milliarder kroner, hvis København når målsætningen om en million turister om fem år. Gennem de seneste ti år er antallet af cruise-turister steget med voldsom kraft, så Brancheorganisationen Cruise Copenhagen Network spår, at målet bliver nået.

”Vi skal sørge for, at passagererne bruger en masse penge her i stedet for at bruge dem i Stockholm eller Sankt Petersborg,” siger Ole Andersen, der er formand Cruise Copenhagen Network – til Børsen.

Cruise Copenhagen Network blev etableret i 1992 som et samarbejde mellem Københavns Havn, København og 46 krydstogtrederier for at styrke og udvikle København til at blive den mest succesfulde havn for krydstogtskibe i Skandinavien og Baltikum.

”En høj procentdel af krydstogt-passagererne vender tilbage, og utallige priser viser, at vi er godt på vej til at nå det mål,” lyder det på Cruise Copenhagen Networks hjemmeside. For ti år siden besøgte 193 krydstogtskibe København, og i år var det tal steget til 307 krydstogtskibe.

Også for børn
Krydstogtrejser er altså blevet mere og mere populære de seneste år, og priserne er som sagt kommet ned i et niveau, hvor mange kan være med. Tidligere havde man en opfattelse af, at det var rige amerikanere – damerne gerne med blåt hår – der tog på krydstogt. Men i dag er det altså alle typer passagerer, der træder ombord på de enorme skibe for at blive vartet op. I 1995 trådte Disney også ud på vandet for at nå børnefamilierne med deres Disney Cruise Lines, hvor børnene kan boltre sig i Anders And poolen eller se figurerne i aftenshows.

Uanset om Mickey Mouse og Anders And følger med på krydstogtet, så vågner man som regel op hver dag og kan kigge på en ny by og tage ud og erobre den – eller man kan blive i de vante omgivelser på krydstogtskibet. Ifølge en artikel i Berlingske Tidende i år har børnefamilierne for alvor fået øjnene op for krydstogtrejserne, og Disney Cruise Lines anløb København fire gange i år. En mulighed, som Tivoli blandt andre ser store muligheder i.

”Flere og flere familier besøger København via krydstogt. Derfor har vi også som noget nyt ladet Tivoli Garden spille på kajen ved udvalgte anløb – blandt andet skibene fra Disney. Med det nye familiesegment og den vækst, der er i øvrigt, ser Tivoli et stort potentiale i at være endnu mere aktive på området i fremtiden. Man vil derfor sagtens kunne forestille sig en udvidelse af engagement i forhold til krydstogtturisterne,” siger Frans Fossing, der er vicedirektør i Tivoli til Berlingske Tidende.

I artiklen kan man desuden læse, at der i 2013 bliver taget helt nye krydstogtfaciliteter – og en 1.100 meter ny kajplads i Nordhavnen - i brug. En investering til godt 450 millioner kroner.

I slutningen af oktober listede verdens største krydstogtskib sig under Storebæltsbroen. Det nybyggede skib tilhører rederiet Royal Carribean og har hjemhavn i Florida. Det har en fuld skorstenshøjde på 72 meter.

Antal cruise-passagerer, der besøger København (baseret på skibenes kapacitet):

1998: 138.000
1999: 145.000
2000: 166.000
2001: 185.000
2002: 173.000
2003: 259.000
2004: 320.000
2005: 363.000
2006: 399.000
2007: 420.000
2008: 475.000
2009: 528.000
2010: 530.000
2011: 560.000 (est.)