Ignorér ikke services, hvor medarbejdere kan vurdere arbejdspladsen


Ignorér ikke rating sites, hvor medarbejdere kan vurdere arbejdspladsen

Services, hvor medarbejdere kan evaluere deres arbejdsplads, er på vej frem i Danmark. Og danske virksomheder skal ikke ignorere eller sidde dem overhøring, for det handler om forventningsafstemning, mener ekspert.

Helene Bonne
Senior tekstforfatter, Jobindex


Bølgen med evalueringer skyller ind over landet. Jobindex har netop lanceret en service, hvor medarbejdere kan skrive en evaluering af deres tidligere eller nuværende arbejdsplads, som vi kender det fra fx Tripadvisor og Trustpilot. Ligesom mange andre HR-tiltag kommer bølgen fra de engelsktalende lande og især USA, hvor evalueringer af arbejdspladser er et velkendt fænomen.

Ifølge Flemming Dreesen, ansættelsesretschef i Dansk Arbejdsgiverforening, skal danske virksomheder ikke lade som ingenting – uanset om de får gode eller dårlige evalueringer.

”Virksomhederne skal være opmærksomme på, at når rating sites er der, så kan man ikke ignorere dem eller sidde dem overhøring,” siger Flemming Dreesen.

Det handler om forventningsafstemning

En enkelt persons subjektive evaluering af en arbejdsplads kan betyde meget for en virksomheds fremtidige rekrutteringsmuligheder, understreger Flemming Dreesen. Virksomhederne skal derfor være opmærksomme på at forventningsafstemme, så kandidaterne ikke forventer guld og grønne skove, hvis der kun er positive evalueringer af en virksomhed som arbejdsplads.

”Det handler om at finde nogle redskaber, som giver et retvisende billede og ikke falske forventninger,” siger Flemming.

Men negative kommentarer kan også fylde for meget, mener han.

”Især hvis en virksomhed har fået en negativ kommentar, skal man huske, at en enkelt persons subjektive vurdering ikke er den eneste udgave af sandheden,” siger han.

Læs også: Lyt til kritiske medarbejdere

Hvor ofte og hvor meget skal virksomheder kommentere

Hvorvidt en virksomhed skal kommentere på positive eller negative evalueringer afhænger af virksomhedens størrelse og normale strategi på sociale medier, mener han.

Hvis en virksomhed normalt er aktiv på sociale medier, kan den passende forholde sig oftere til kommentarerne, og her spiler virksomhedsstørrelsen en forskel: En større virksomhed kan bedre lade en evaluering stå ubesvaret hen end mindre virksomheder, fordi mindre virksomheder er mere sårbare, ifølge Flemming.

Samtidig behøver virksomhederne ikke nødvendigvis gå ind og takke for eventuelle positive evalueringer. Og når det kommer til kritiske kommentarer, bør virksomheder - uanset strategi og størrelse - vurdere fra sag til sag, om de vil forholde sig til evalueringen.

”Hvis det har noget på sig eller er åbenbart urigtig, kan det være okay at spørge ind til den negative kommentar. Men tit og ofte er der to sider af den samme sag, når virksomheder og medarbejdere bliver uenige og må skille veje, og man skal passe på at ikke bære ved til det bål, man prøver at slukke,” siger han.

Glem ikke HR-arbejdet

Flemming Dreesen opfordrer virksomhederne til at lægge kræfter i det almindelige, daglige HR-arbejde internt i virksomheden og ikke stirre sig blind på evalueringer.

Gå ind og se om din virksomhed har fået en evaluering på din Virksomhedsprofil eller læs mere på jobindex.dk/evalueringer.

Publiceret 2017-03-01


Seneste artikler

Historien om Simon
”Jeg er bare glad for i dag, at jeg lagde mit CV lige dér”
Når du lægger dit CV hos Jobindex, bliver det set af ansættende ledere og rekrutteringskonsulenter, som også forholder sig til detaljer i dit CV – hvis din profil rammer inden for behovet. Simon (e-Commerce Manager) er blevet kontaktet direkte af Jobindex på grund af CV’et, hvilket endte med jobskifte. Læs hans historie her.
Indrykket 1. juli på Ledelse og personale
Syv ud af ti ikke-jobsøgende ledere fristes af højere løn
Ledere, der ikke er aktivt jobsøgende, vil alligevel overveje et jobskifte, hvis lønnen er attraktiv. En ledelsesrådgiver råder til eftertænksomhed.
Indrykket 1. juni på Ledelse og personale
8 tips: Sådan skriver du jobannoncen til Generation Y
Inden for en overskuelig fremtid kommer du til at skulle ansætte en yngre, en nyuddannet, en elev – en generation Y’er, altså en person, der er født efter 1990. Måden, de går til jobannoncen på, er betydeligt anderledes end ældre generationer. Læs disse 8 tips til jobannoncen, så du kan tiltrække de bedste af de unge.
Indrykket 1. juni på Virksomheder
Har du fået nok af lederjobbet?
Fordommene vil formentlig stå i kø, når du dropper at være leder: For det er nemmere at tage et skridt op ad karrierestigen end et skridt ned.
Indrykket 1. maj på Ledelse og personale
Employer-branding
”Vi er lige nu dér med employer branding, hvor vi sikkert laver fodfejl. Og så lærer vi af dem.”
Ordene kommer fra Lars Ekman Jørgensen, HR-konsulent hos Jysk Fynske Medier – Danmarks næststørste mediekoncern med omkring 1.600 medarbejdere. I en snak med ham kom vi blandt andet ind på realiteten efter flere fusioner, forkromede strategier, ærlighed og evalueringer fra tidligere medarbejdere.
Indrykket 1. maj på Virksomheder
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til statistik og til at gøre hjemmesiden mere brugervenlig. Der sættes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Læs mere her om vores brug af cookies, herunder hvordan du fravælger brugen af cookies.