Ignorér ikke rating sites, hvor medarbejdere kan vurdere arbejdspladsen


Ignorér ikke rating sites, hvor medarbejdere kan vurdere arbejdspladsen

Rating sites, hvor medarbejder kan vurdere deres arbejdsplads, er på vej frem i Danmark. Og danske virksomheder skal ikke ignorere eller sidde dem overhøring, for det handler om forventningsafstemning, mener ekspert.

Helene Bonne
Senior tekstforfatter, Jobindex


Bølgen med rating sites er ved at skylle ind over landet. Rating sites som fx JobberLife er hjemmesider, hvor medarbejdere kan vurdere deres arbejdsplads, som vi kender det fra fx Trustpilot og Tripadvisor. Og som mange andre HR-tiltag kommer bølgen fra de engelsktalende lande og især USA, hvor rating sites er et velkendt fænomen.

Ifølge Flemming Dreesen, ansættelsesretschef i Dansk Arbejdsgiverforening, skal danske virksomheder ikke lade som ingenting – uanset om de får gode eller dårlige ratings.

”Virksomhederne skal være opmærksomme på, at når rating sites er der, så kan man ikke ignorere dem eller sidde dem overhøring,” siger Flemming Dreesen.

Det handler om forventningsafstemning

En enkelt persons subjektive bedømmelse på et rating site kan betyde meget for en virksomheds fremtidige rekrutteringsmuligheder, understreger Flemming Dreesen. Virksomhederne skal derfor være opmærksomme på at forventningsafstemme, så kandidaterne ikke forventer guld og grønne skove, hvis der kun er positive kommentarer om en virksomhed på et rating site.

”Det handler om at finde nogle redskaber, som giver et retvisende billede og ikke falske forventninger,” siger Flemming.

Men negative kommentarer kan også fylde for meget, mener han.

”Især hvis en virksomhed har fået en negativ kommentar, skal man huske, at en enkelt persons subjektive vurdering ikke er den eneste udgave af sandheden,” siger han.

Læs også: Lyt til kritiske medarbejdere

Hvor ofte og hvor meget skal virksomheder kommentere

Hvorvidt en virksomhed skal kommentere på positive eller negative kommentarer på et rating site, afhænger af virksomhedens størrelse og normale strategi på sociale medier, mener han.

Hvis en virksomhed normalt er aktiv på sociale medier, kan den passende forholde sig oftere til kommentarerne, og her spiler virksomhedsstørrelsen en forskel: En større virksomhed kan bedre lade ratings stå ukommenterede hen end mindre virksomheder, fordi mindre virksomheder er mere sårbare, ifølge Flemming.

Samtidig behøver virksomhederne ikke gå ind og takke for eventuelle positive ratings. Og når det kommer til kritiske kommentarer, bør virksomheder - uanset strategi og størrelse - vurdere fra sag til sag, om de vil forholde sig til bedømmelsen.

”Hvis det har noget på sig eller er åbenbart urigtig, kan det være okay at spørge ind til den negative kommentar. Men tit og ofte er der to sider af den samme sag, når virksomheder og medarbejdere bliver uenige og må skille veje, og man skal passe på at ikke bære ved til det bål, man prøver at slukke,” siger han.

Glem ikke HR-arbejdet

Flemming Dreesen opfordrer virksomhederne til at lægge kræfter i det almindelige, daglige HR-arbejde internt i virksomheden og ikke stirre sig blind på rating sites.

Gå ind og se, om din virksomhed har fået en rating på Jobberlife her: Jobberlife.com

Publiceret 2017-03-01


Seneste artikler

Persondataforordningen: Et hurtigt overblik fra et rekrutteringsperspektiv
Når du beskæftiger dig med rekruttering, beskæftiger du dig også med kandidaternes data – og så er du nødt til at have styr på, hvordan I opbevarer og behandler personernes data. Med denne artikel får du et hurtigt overblik over nogle af de indledende overvejelser, din virksomhed bør gøre sig i forbindelse med persondataforordningen.
Indrykket 23. juni på Virksomheder
8 tips: Sådan skriver du jobannoncen til Generation Y
Inden for en overskuelig fremtid kommer du til at skulle ansætte en yngre, en nyuddannet, en elev – en generation Y’er, altså en person, der er født efter 1990. Måden, de går til jobannoncen på, er betydeligt anderledes end ældre generationer. Læs disse 8 tips til jobannoncen, så du kan tiltrække de bedste af de unge.
Indrykket 1. juni på Ledelse og personale
Tænk i nye baner, når elevpladsen skal besættes
Hos Jobindex gennemførte vi i starten af 2017 en undersøgelse med 257 elevaspiranter fra Niels Brock, hvor vi fulgte op med fokusgruppearbejde. Det afslørede interessante twists, der stiller specifikke krav til rekrutteringen mod eleverne.
Indrykket 22. maj på Virksomheder
De digitalt indfødte – hvem er de, og hvorfor er de så særlige på jobmarkedet?
Både forskning og erfaring peger på, at de digitalt indfødte er betydeligt anderledes at rekruttere, fastholde og lede end andre generationer. Og du kommer ikke uden om, at du skal ansætte en før eller siden, så brug denne guide til at forstå forskellene og vende dem til din fordel, når du skal tiltrække og fastholde de bedste af de unge.
Indrykket 1. maj på Virksomheder
Fejlrekruttering koster danske virksomheder millioner – øjenåbneren kommer tit for sent
Når en virksomhed erfarer en fejlrekruttering, får det ofte konsekvenser i et større omfang, end man havde tænkt over på forhånd. Der er heldigvis hjælp at hente for at forebygge fejlrekruttering. Og ikke mindst til at forstå vigtigheden i at prioritere fokus og processer, der gør det let at reagerer i tide.
Indrykket 26. april på Virksomheder
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.