KarriereØvrigt

Hver femte leder i salg og marketing er under 30 år

Salg- og marketingafdelingerne er i høj grad præget af unge ledere – hver femte leder er under 30 år. En af dem er Cecilie Tøfting, der blev leder som 26-årig.

Det her er et vigtigt skridt: Nervøsiteten sitrer om kap med spændingen over at skulle starte som leder for 13 medarbejdere i Eniro. Den dengang kun 26-årige Cecilie Tøfting havde indtil da arbejdet som mediekonsulent i Eniro, og nu skulle hun være leder for sine kollegaer.

”Jeg ville virkelig gerne lykkes med mit nye job. Fra starten var det helt fantastisk, og medarbejderne har været søde og støttet op omkring mig. Det har ikke været noget problem, at jeg tidligere var deres kollega – det har mere betydet, at de vidste, hvad jeg stod for, fordi jeg havde vist gode resultater,” siger Cecilie Tøfting, der nu er 28 år.

Hun er langt fra den eneste under 30 år, der indtager lederposterne i salg- og marketingafdelingerne. Ifølge Business Danmark er hver femte leder dér nemlig under 30 år. For Cecilie Tøfting har alderen ikke nogen betydning, når hun går på arbejde – hun tænker slet ikke over den i forhold til de andre ansatte og oplever den ikke som noget problem.

Ledelsesaspektet trak

Cecilie Tøfting havde længe gerne villet lave noget mere end det, hun sad med som mediekonsulent og havde på et tidspunkt fået stillet i udsigt, at der kunne være en chance for, at hun kunne arbejde med ledelse.

”Det virkede allerede dengang interessant for mig: At man sidder med nogle medarbejdere, som man kan udvikle, og at man lige pludselig i højere grad har noget medbestemmelse og kan være med til at udvikle virksomheden,” siger Cecilie Tøfting og tilføjer, at der slet ikke er tvivl om, at det er medarbejderne, der laver resultaterne – og at det bedste for hende er, at hun kan rykke medarbejderne fra a til b.

Nogle af medarbejderne har en høj alder, og dem vil hun gerne sikre nogle gode sidste år på arbejdsmarkedet, og i den anden ende af aldersskalaen er der mange unge, som har stort udviklingspotentiale.

Lederlysten falder med alderen

Ifølge en artikel på Berlingske.dk er drømmen om et lederjob også højt hos økonomerne og juristerne. Her ønsker otte ud af ti unge at blive ledere ifølge en undersøgelse fra Djøf, der er fagforening for økonomer og jurister. Chefkonsulent i Djøf, Lina Matz, fremhæver i artiklen, at det ikke er så overraskende, at ambitionerne bobler hos de unge, og at det samtidig heller ikke overrasker, at lysten falder med alderen. Det skyldes ifølge hende, at arbejdspresset måske er større, end mange regner med:

”Mange af vores medlemmer bliver ledere, men prisen kan for nogen blive for høj. Folk vil gerne have indflydelse, og kan godet lide det. Men når de bliver ledere, finder de ud af, at der også er nogle skyggesider. Som leder fylder det personalemæssige pludselig meget, og det er der mange, som ikke bryder sig om,” siger Lina Matz i artiklen.

Cecilie Tøfting spekulerer ikke så langt ud i fremtiden, men koncentrerer sig om nuet og sin nuværende lederstilling.

”Selvfølgelig er man nødt til at træffe nogle andre beslutninger nu som leder – også ubehagelige beslutninger, som kan have store konsekvenser for folk. Men det overskygger ikke glæden ved at være leder og motivere og rykke folk,” siger Cecilie Tøfting, der ikke vil fraråde unge at blive ledere, men gør opmærksom på, at de ikke bare skal gøre det for at få titlen som leder, så det kan skinne på cv’et.

Som hun siger, så skal man gå efter det, man brænder for – uanset om det er som leder eller ej.

Læs også