Her er du attraktiv som ældre kommunikatør



Vær bevidst om, hvor du har dine forcer som ældre kommunikatør på jobmarkedet. Bliv guidet her.

Ulla Oppermann Blankholm
Blankholm Kommunikation


Mads Løkke Rasmussen

Stiller du dig som ældre kommunikatør ned i skolegården med en klar forventning om, at du sagtens kan tæve de ”små” – de nyuddannede – på arbejdsmarkedet, så bliver du slemt skuffet. Ifølge karriererådgiver fra Dansk Journalistforbund, Mads Løkke Rasmussen, vil du ikke få et ben til jorden i kampen om begynderstillingerne, hvor arbejdsgiverne primært leder efter nyuddannede.

”Den erkendelse kan føles meget ubehagelig, fordi du har lang erfaring og tænker, at du er dygtigere end de nyuddannede,” siger Mads Løkke Rasmussen og tilføjer, at det samtidig kan være endnu mere frustrerende at skulle forholde sig til det faktum, fordi langt de fleste jobopslag inden for kommunikationsområdet netop er begynderstillinger.

Han oplever, at det budskab får nogle ældre medlemmer til at opfatte situationen som en ondsindet hetz mod netop dem.

”Nogle bliver meget opgivende og har mest af alt lyst til at fortælle mig, at det slet ikke kan lade sig gøre for dem at få et job. ”Se, hvor synd det er for mig” – og ”Det er ikke min skyld” – står næsten malet i panden på dem. Men man er simpelthen nødt til at komme ind i kampen,” siger Mads Løkke Rasmussen, der oplever præcis den samme indstilling fra de nyuddannede, som heller ikke mener, de har en chance mod de ældre.

Træk ældrekortet

Tager man det nødvendige skridt ind i kampen om et job – uanset om man er ledig eller ej – så vil man opleve, at det ikke er så slemt. Der er jobs, hvor du i høj grad kan drage nytte af at trække ”ældrekortet,” som Mads Løkke Rasmussen siger:

”Gå uden om de rent eksekverende stillinger, som er rettet mod nyuddannede, og gå efter stillinger, der er en kombination af både at være eksekverende og strategiske. I mange mindre organisationer kan man ikke sidde som 100 procent eksekverende eller 100 procent strategisk udførende medarbejder. Der skal man selv vurdere, om man skal bruge sin tid på websitet, på et nyhedsbrev eller en konference, for det er der ikke nogen, som fortæller dig. En stilling som den er der mange nyuddannede, der vil takke nej til – og de er som regel heller ikke klar til den,” siger Mads Løkke Rasmussen og tilføjer:

”De eneste, der ikke har opdaget, at de her stillinger er oplagte for ældre kommunikatører, er dem selv. Jeg har fået medlemmer til at lade være med at søge bittesmå stillinger, hvor de alligevel ville få tæv, og i stedet søge stillinger som kommunikationschefer, som de så har fået,” siger han.

Mange vil ifølge Mads Løkke Rasmussen gerne tage et eller andet kursus, der lyder hipt – for eksempel ”Sociale Medier,” fordi de tænker, at det forøger deres markedsværdi.

”Men et lille kursus fylder ikke ret meget på et stort CV. Der er mange andre gode grunde til at tage på kursus; du kan blive dygtigere, få en god oplevelse og blive inspireret og kan knytte vigtige netværksforbindelser. Din markedsværdi afhænger mest af alt af din evne til at gennemskue virksomhedernes latente behov, og din evne til at kommunikere, hvilken værdi du vil skabe for virksomhederne,” siger han.

Hvilken værdi tilfører du?

Han gør opmærksom på, at man hele tiden skal spørge sig selv om, hvilken værdi man tilfører ens arbejdsplads.

”Du kan ikke ligge inde under skrivebordet og krydse fingre for, at der ikke er nogen, der opdager, at dit ellers fremragende arbejde ikke skaber nogen værdi for virksomheden. Lige pludselig er du disrupted, uden at du har handlet på din situation. I det øjeblik du vurderer dine egne muligheder og kigger på dine kompetencer i det marked, vi har lige nu - og sætter mål: Så har du en karriere,” siger Mads Løkke Rasmussen.

Det kan for nogle betyde, at de helt træder ud af kommunikationsbranchen og for eksempel tager et job som taxichauffør.

”Hvis du har siddet og skrevet tv-omtaler de seneste 20 år, så kan det være rigtig svært at putte noget ned i kanonen – som kan sælge dig i dit næste job – og så kan det være nødvendigt at træde ud af branchen. Men når der kommer en på 39 år og siger, at alt er tabt, så bliver jeg sur. Dér skal man ud og kæmpe! Søg eventuelt hjælp hos en karriererådgiver, hvis du har brug for det,” siger han og tilføjer, at det heldigvis kun er få gange, han har oplevet, at hans medlemmer ikke er kommet i job igen, hvis de har gjort alt det rigtige.

Publiceret 2017-01-01


Seneste artikler

”Jeg trængte til at prøve noget andet”
Søren Kitaj var glad for sit job som kommunikationsrådgiver i Rederiforeningen, men trængte samtidig til at prøve sig selv af i nye rammer.
Indrykket 1. februar på Salg og kommunikation
Bor du i en journalistghetto?
Bor du i en journalistghetto?
Næsten 39 procent af alle Dansk Journalistforbunds medlemmer bor i Københavns Kommune. Hvad med dig? Bor du i en journalistghetto?
Indrykket 1. december 2016 på Salg og kommunikation
Dropper direktørpost for at hellige sig sin faglighed
Efter 12 år som direktør var det tid til et jobskifte for cand.comm., Allan J. Christensen, der nu er ved at finde tilbage til sine faglige rødder.
Indrykket 1. november 2016 på Salg og kommunikation
Du skal gerne blive skræmt af et godt jobopslag
Et EU-forskningsprojekt har gjort det nemmere at være nyuddannet lærer på Østerbyskolen i Vejen.
Indrykket 1. oktober 2016 på Salg og kommunikation
Hver femte leder i salg og marketing er under 30 år
Salg- og marketingafdelingerne er i høj grad præget af unge ledere – hver femte leder er under 30 år. En af dem er Cecilie Tøfting, der blev leder som 26-årig.
Indrykket 1. september 2016 på Salg og kommunikation
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.