Employer brandingJobannoncen

Fej flos­k­ler­ne væk og fang de rette kan­di­da­ter

Har du forsømt den sproglige forårsrengøring? Du er ikke alene.

Alle leder efter de fleksible og omstillingsparate blæksprutter, der kan holde mange bolde i luften i en dynamisk virksomhed i vækst. De sproglige nullermænd har kronede dage i jobannoncer landet over.

Vi kalder til kamp mod flosklerne!

Floskler udvander dit budskab

Spørger man ordbogen, er en floskel et banalt og forslidt udtryk. Flosklerne er simpelthen blevet brugt så meget, at de har mistet deres værdi. Derfor udvander de dit budskab.

En jobannonces vigtigste opgave er at præsentere jobbet på en attraktiv måde. Det er din virksomheds mulighed for at skille sig ud. Og hvordan kan man skille sig ud, hvis man skriver det samme som alle andre?

Lad os kigge på nogle af de ord og vendinger, du bør styre langt uden om, næste gang du sætter dig til tasterne.

Robust rimer på stress

Leder du efter en medarbejder, som er robust? Så er du langt fra den eneste. Robust er nemlig ét af de ord, som er blevet brugt så meget, at det efterhånden hænger de fleste af os langt ud af halsen.

For de to små stavelser er grobund for et overflødighedshorn af mere eller mindre ubehagelige associationer. For nogle læsere rimer ordet lidt på overarbejde og søvnløse nætter, fordi det vækker minder om en arbejdsplads, der har været ramt af en stressbølge. For andre kan det skabe genklang af en tidligere chefs hårde tone og kollegernes skarpe albuer.

”Husk på, at kandidaterne altid læser mellem linjerne – og tolker ud fra egne erfaringer”

Det samme gælder i øvrigt fleksibel og omstillingsparat. I nogle virksomheder kan det betyde, at man har overskud til nye spændende projekter. Hos andre er det kodesprog for, at ledelsen skifter strategi hvert 5. minut, og medarbejderne bare skal halse efter.

Husk på, at kandidaterne altid læser mellem linjerne – og tolker ud fra egne erfaringer.

Nu tænker du måske: ”Jamen, det er jo de ord, som beskriver det, jeg leder efter. Hvad skal jeg så skrive?”

Vær konkret, vær konkret, vær konkret

Det er råd nr. 1 – og i øvrigt også hvad kandidaterne efterspørger i vores undersøgelser.

Handler fleksibiliteten om arbejdstider eller evnen til at påtage sig skiftende opgaver? Hvad mener du med at være omstillingsparat?

”Ved at sige tingene ligeud undgår du, at kandidaterne får de forkerte associationer”

Styr uden om misforståelser ved at fortælle ansøgerne, hvad du mener med ordene. Med andre ord: Beskriv det, du leder efter, på en ny måde og med et konkret eksempel:

“Nogle dage giver du en ekstra hånd med for at få lukket et projekt til tiden. Andre dage kan du til gengæld smutte tidligt.”

Ved at sige tingene ligeud undgår du, at kandidaterne får de forkerte associationer.

Test for floskler med ”ikke-testen”

Råd nr. 2 på vejen mod en skarpere tekst er at prøve med ”ikke-testen”.

Ved at sætte "ikke" foran – eller se på ordene med omvendt fortegn – bliver det tydeligere, om dit ordvalg skaber værdi, eller om du har bevæget dig ind i floskelland.

Og kunne du egentlig forestille dig en kandidat, der ville fortælle dig, at hun ikke var fleksibel? Der er (mig bekendt) ikke mange CV’er derude med overskriften ”skrøbelig, ufleksibel og bange for forandring” (selvom det ville være forfriskende).

Hvad er der i øvrigt med de bolde?

Lad os lige komme tilbage til den cirkusjonglør, alle åbenbart leder efter (ham, der kan have mange bolde i luften). Og i familie med den: blæksprutten.

Kunne vi ikke i stedet fortælle mere om jobbet, så vi kommer uden om flosklerne og ind til kernen?

Et bud kunne være: ”Om telefonen ringer, mens mailboksen bugner, så tager du det med et smil. Du er nemlig god til at prioritere og ved altid lige, hvilken opgave der haster mest.”

Når vi er konkrete, er det nemmere for kandidaterne at forestille sig resten.

En dynamisk virksomhed i vækst – men hvordan?

Den sidste, jeg vil gøre op med i denne omgang, er:

”Vi er en dynamisk virksomhed i vækst, hvor du får en alsidig hverdag og gode udviklingsmuligheder. Og selvfølgelig et godt arbejdsmiljø.”

Jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg har hørt det – eller en variation over samme tema – fra ledere i små og store virksomheder på tværs af landet. Og jeg tvivler aldrig på, at det er rigtigt.

Men hvilken værdi skaber det, hvis vi alle sammen skriver det samme? Hvordan skal kandidaterne kunne kende forskel – og hvordan skal I skille jer ud?

Igen kommer vi langt med at være konkrete.

Hvordan ser hverdagen ud hos jer? Hvorfor og hvordan er hverdagen alsidig? Hvordan er virksomheden vokset, og hvad betyder det for jobbet? Hvad går de gode udviklingsmuligheder ud på? Og hvad er et godt arbejdsmiljø for jer?

Giv din tekst en hovedrengøring – det betaler sig

Prøv at give din næste jobannonce en floskelstøvsugning: Hvis du støder på en formulering, der lyder lige lovlig bekendt, så spørg dig selv, hvad du egentlig prøver at sige med den – og skriv dét i stedet.

Du finder snart ud af, at du slet ikke har brug for de sproglige nullermænd.

bureauet bag bloggen

Hos bureauet i Jobindex arbejder vi i krydsfeltet mellem employer branding, rekruttering og kommunikation.

Vi består af tekstforfattere, digitale designere, fotografer og projektledere, der rådgiver, underviser og laver content for Danmarks største og mindste virksomheder.

Om bloggen

På bureauets blog får du tips og tricks til, hvordan du fanger de rette kandidater og profilerer din virksomhed gennem velskrevne tekster og visuelle værktøjer.

Læs også