Øvrigt

Dansk design har det lille ekstra

Høj kvalitet, fleksible leveringsbetingelser, godt design og kundetilpassede produkter er områder, hvor danske virksomheder har et stort fokus. Det gælder især virksomheder med salg til eksportmarkederne. Dansk konkurrenceevne er udfordret, og derfor er vores produkter nødt til at skille sig ud fra konkurrenternes.

Danske virksomheder er i stigende grad opmærksomme på at tilføre deres produkter det lille ekstra i forhold til konkurrenternes produkter. Mere end 80 procent af 465 eksportvirksomheder, der har svaret i Dansk Industris (DI) virksomhedspanel, fortæller, at deres produkter adskiller sig markant fra deres udenlandske konkurrenters produkter.

Det er det høje danske omkostningsniveau, der gør, at eksportvirksomhederne ikke kan leve af at være lige så gode som konkurrenterne i udlandet, men må bestræbe sig på at overgå andre producenter inden for kvalitet, design og fleksibilitet:

”Danske virksomheder er utroligt gode til at tilføre deres produkter noget særligt,” siger DI’s chefkonsulent Allan Sørensen den 11. juli 2012 i en artikel på DI.dk og uddyber:

”Det er høj kvalitet og hurtige fleksible leveringsbetingelser, der er de mest udbredte egenskaber, der får danske virksomheders produkter til at adskille sig fra konkurrenternes.”

Hård konkurrence styrker brand

Det umiddelbart lidt irriterende konkurrencevilkår resulterer hos mange danske virksomheder i rigtigt gode produkter, som vækker genklang internationalt og sørger for et godt ry og et stærkt dansk designbrand.

Udover at være konkurrencedygtige, svarer fire ud af ti eksportvirksomheder i DI’s virksomhedspanel endda, at deres produkter er så meget bedre end konkurrenternes, at de kan sælges omkring 15 procent dyrere.

Dansk design står traditionelt stærkt når det kommer til at skræddersy og kundetilpasse produkter til konkrete behov. Fire ud af ti eksportvirksomheder angiver, at det er med til at få deres produkter til at adskille sig fra konkurrenternes.

Ifølge DI kan produkterne være så specielle, at de får deres helt egen niche, hvor der er ganske få direkte udenlandske konkurrenter:

- Nicheproduktion kan være et ”værn” mod international konkurrence, således er der flere nicheproducenter, der kun i nogen grad eller slet ikke er udsat for international konkurrence,” siger Allan Sørensen den 4. juli 2012.

Dansk design skal tiltrække talent

For at sikre, at der også fremover satses på at give designbaghjul til internationale konkurrenter, kommer DI, Dansk Erhverv, Danish Design Association og Det Kongelige Danske Kunstakademi i en fælles skrivelse med forslag til en ny designpolitik. Her beskrives det danske designforspring således:

”Mens andre lande bliver dygtigere til at designe selv, kopiere produkter og fremstille dem med markant lavere omkostninger, har Danmark særlige forudsætninger for at tillægge produkterne service og oplevelser samt at tilbyde løsninger inden for bæredygtighed, velfærd, system og proces samt brugerinddragelse.”

Udover fortsat at levere produkter i topklasse, efterlyser DI, Dansk Erhverv, Danish Design Association og Det Kongelige Danske Kunstakademi, at Danmark fremover bliver bedre til at tiltrække investering, talent, viden og netværk til landet:

”Dansk design skaber oplevelser, identifikation og merværdi og hviler på stærke værdier, traditioner og kompetencer, og dansk design har igennem årtier nydt godt af at være et af verdens stærkeste designbrands. Den position skal udbygges. Der er behov for en opdatering af det danske designbrand til en dansk styrkeposition, der kan tiltrække investering, talent, viden og netværk til Danmark.”