Virk­som­he­der retter blikket mod Afrika

For dansk erhvervsliv er de nye skuffende væksttal en stor udfordring – hovedparten af eksporten går nemlig til kunder i Europa. Så nu kan valget være enten at skære ned eller finde nye kunder længere væk.

”I Sudan og specielt i SydSudan og ind imod Congo, har vi meget store afsætningskanaler.”

Ordene kommer fra Jesper Cantby, salgs- og eksportdirektør i Harboe Bryggerierne. Den 16. august 2011 udtaler han sig til DR Update, om en tendens, som hans bryggeri er hoppet med på – nemlig at etablere sig på markeder udenfor Europa og USA.

Sidsel Dyrholm Holst

At satse på Afrika kan umiddelbart lyde mindre klogt – ikke desto mindre er der mange danske virksomheder, der gør det med succes. Sidsel Dyrholm Holst, chefkonsulent i DI, oplever, at et stigende antal virksomheder er interesseret i nye markeder såsom Brasilien, Rusland og Kina – men også Afrika:

”Der er faktisk rigtigt mange lande i Afrika, der har høj vækst, og som har haft det de seneste år. De har haft et lavt udgangspunkt og vækster derfor i et helt andet tempo end for eksempel Europa, der snegler sig af sted lige nu. Jo mere gang i den der kommer, jo mere efterspørgsel. Det er en positiv spiral, som også er med til at udvikle Afrika.”

Nye markeder, nye købere
Center for Ledelse har for nyligt udsendt nyheden om, at syv procent færre virksomheder end sidste år skulle have besluttet sig for at outsource. Det ser Sidsel Dyrholm Holst som et udtryk for, at krisen og de lave væksttal gør, at nogle virksomheder indstiller udviklingsprojekter. Hun ser det dog som en midlertidig tendens:

”På trods af krisen, har vi undersøgelser, der peger på, at flere og flere danske virksomheder investerer i udlandet og også påtænker at gøre det fremadrettet. Hvis man vil undgå problemerne i Danmark og resten af Vesteuropa, bliver man jo nødt til at finde nye eksportmarkeder længere væk.”

Sidsel Dyrholm Holst peger på, at hvor det før var de lave omkostninger, der lokkede virksomhederne til udlandet, er det nu i højere og højere grad også muligheden for at komme tæt på de nye eksportmarkeder.

I takt med, at virksomhederne bevæger sig længere ud end Europa og USA, er der nemlig mange nye udfordringer, der bedst håndteres, hvis man er til stede fysisk. Udover at det bliver nemmere at afsætte produkterne, når man er i tæt kontakt med aftagerne, er en god produktudvikling ofte afhængig af fysisk tilstedeværelse på de nye markeder – som på mange måder er anderledes end de eEuropæiske og Aamerikanske:

”Forhold som klima, kultur, tekniske standarder og teknologisk niveau har betydning for, hvordan produkterne skal udvikles og sælges i udlandet. Der er for eksempel andre krav til et køleanlæg i Afrika end i Danmark” I tråd med dette har Jesper Cantby, ifølge hans udtalelser til DR Update, gjort sig tanker om afrikanernes anderledes forbrugsvaner:

”Afrika er jo et fantastisk kontinent, hvor befolkningen mange steder lever i nuet, og det vil sige, at man tænker ikke på, hvad der sker i dag eller i morgen eller om et år. Hvis man har et rådighedsbeløb, jamen så bruger man det på det, der ligger lige for.”

Danmark mangler kvalificeret arbejdskraft
Når virksomhederne rykker til udlandet, er mindre omkostninger og en bedre afsætning vigtige faktorer; men Sidsel Dyrholm Holst fortæller, at en tredje faktor efterhånden gør sig gældende for mange danske virksomheder Det er nemlig en stor udfordring at få tilstrækkelig kvalificeret arbejdskraft i Danmark – det gælder især inden for de naturvidenskabelige og tekniske fag. Det kan blive et stort problem for væksten herhjemme:

”Det er ikke underligt, at Danmark ikke kan konkurrere på pris med for eksempel Kina; men det er et problem, hvis virksomhederne rykker ud, fordi de mangler kvalificeret arbejdskraft. Det var især før krisen, at manglende arbejdskraft var et stort problem; men vi ser det stadig, og vi forventer også, at det bliver et udbredt problem inden for de kommende år.”

Læs også