KarriereØvrigt

Vi vil hellere skabe jobs end kæmpe om dem, der er

Fem unge mellem 20 og 28 år startede for et år siden Købstaden.dk, et online stormagasin, hvor forretninger kan sælge deres produkter. Den ene af stifterne, Jakob Harder Holmelund, har altid brændt for iværksætteri, og efter at have søgt job i en periode som færdiguddannet softwareingeniør, blev han mere tændt på at ”skabe jobs end at kæmpe om de få, der er” – som han siger.

”Jobmarkedet ser ikke så spændende ud lige nu, og jeg har da søgt jobs, men det kom der ikke rigtig noget ud af. Da vi fik idéen til Købstaden for et lille års tid siden, blev det tydeligt, at vi hellere ville skabe nogle jobs end at kæmpe om de få, der er,” siger 28-årige Jakob Harder Holmelund, der er nyuddannet softwareingeniør.

Tankerne kredsede om, hvorfor man i Danmark ikke havde en pendant til Amazon eller eBay, for idéen om at samle en masse små forhandlere ét sted tiltalte ham og hans fire kollegaer.

”Vi mente ikke, at det kunne være så svært, og vi undrede os over, at der ikke var andre, der havde prøvet det. Det fandt vi med det samme ud af, at der havde været, og vi fik at vide fra andre, at det var prøvet – og at vi godt kunne glemme alt om det,” siger Jakob Harder Holmelund, der var klar over, at det rent teknisk kunne lade sig gøre, men nogle juridiske problemstillinger gjorde det vanskeligt i Danmark, og af samme årsag var det ikke lykkedes for andre.

Jakob Harder Holmelund og hans kollegaer – alle mellem 20 og 28 år – fandt ud af, at det godt kunne lade sig gøre, selv om det krævede meget arbejde, og derfor fortsatte de med drømmen.

Lige nu har Købstaden.dk en række butikker, og mange flere er på vej. Målet er minimum 200 butikker ved udgangen af 2013.

”Det er et stort sats, men det skulle gerne kunne løbe rundt fra næste år,” siger Jakob Harder Holmelund, der ville ønske, han havde startet lang tid før som iværksætter, selv om han stadig er glad for, at springet fra S.U. til livet som nystartet iværksætter ikke har været så stort.

Bare gå i gang

Han har altid interesseret sig for iværksætteri, og sammen med nogle andre gik han og bryggede på nogle forskellige idéer.

”Fælles for os alle sammen var, at vi havde svært ved at komme ud af starthullerne. Vi gik alle sammen og ventede på den idé, vi kunne stå ved i stedet for at gå i gang med de idéer, vi havde. Mit råd til andre er helt klart, at man bare skal kaste sig ud i det – også selv om idéen måske ikke er god. Man får prøvet at stifte et selskab, sende fakturaer ud osv., og jeg har aldrig lært så meget på et år – det er der ingen studier, der kan måle sig med,” siger han og understreger, at man virkelig skal have lyst til at starte som selvstændig, fordi det kræver så meget arbejde.

Han spår en stor fremtid for Købstaden. Han kan se, at mange danske butikker er enormt dygtige til at sælge, har god service og lækre produkter;

”Men det halter lidt med det tekniske og med markedsføringen, som skal være i orden for, at man kan slå igennem. Internettet er jo kommet for at blive, og jeg kan godt forstå, at nogle butikker er skræmte over nettet, for man kan virkelig brænde fingrene ved at starte sin egen webshop for eksempel. Det er dér, vi varetager en central rolle for teknik og markedsføring, og så overlader vi de fysiske butikker om det, de er gode til: varer og service,” siger Jakob Harder Holmelund og tilføjer, at han mener, at det ofte kan være meget svært for fysiske butikker at oprette og drive en webshop.

”På nettet er det ikke ham med de bedste varer, der klarer sig godt – det er ham, der er bedst til at blive set. En af fordelene ved at være samlet på Købstaden er netop, at mange små er samlet ét sted og nyder godt af hinanden. Når man samarbejder med os, kan man sige, at man køber sig ind i det gode selskab,” siger han.