Øvrigt

Til­bud­sa­vi­ser – Ja tak eller nej tak?

Superbrugsen varsler færre og mindre tilbudsaviser fremover og har reduceret ressourceforbruget ved at gå ned i papirkvalitet. Initiativet bliver rost af erhvervs- og vækstministeren, men møder modvind fra aktører i toppen af dansk detailhandel.

Cirka 76 procent af de danske husstande modtager omkring 1.400 tryksager årligt gennem brevsprækken; men hvis det står til kædedirektør i Superbrugsen, Michael Løve, skal tilbudsaviserne have mindre indflydelse i fremtiden – og bogstaveligt talt fylde mindre og udgives i færre eksemplarer.

Det siger han til Berlingske Business den 19. april 2012. Superbrugsen viser vejen ved i første omgang at bruge tyndere og lidt dårligere papir og dermed reducere både omkostninger og ressourceforbrug.

Ifølge Berlingske Business kan Fakta, Kvickly, Dagligbrugsen og Irma være på vej til at gøre Superbrugsen kunsten efter; kæderne er alle i gang med en større analyse af tilbudsavisernes effektivitet.

”Inden for hver kæde prøver vi nu at undersøge, hvordan vi kan nøjes med at ramme de kunder, som gerne vil have tilbudsaviserne,” siger Koncernchef i Coop, Jesper Lien, til Berlingske Business.

Detailhandlen forsvarer tilbudsavisen
Udmeldingerne fra Superbrugsen og Coop er i overensstemmelse med regeringens politik på området. Regeringsgrundlaget lægger blandt andet op til, at danskerne fremover aktivt skal tilvælge husstandsomdelte reklamer med et Ja-tak i stedet for at fravælge dem med det nuværende Nej-tak skilt.

Overfor Superbrugsen, Coop og Regeringen står Dansk Erhverv og andre aktører i toppen af dansk detailhandel, som forsvarer tilbudsaviserne både ud fra et reklamemæssigt og et miljømæssigt perspektiv.

Dansk Erhverv kalder i et faktablad om tilbudsaviser fra den 8. august 2011 tilbudsaviserne en ’gennemsigtig form for markedsføring, som giver alle forbrugere mulighed for at opnå samme gode tilbud og rabatter’.

Med tilbudsaviser kan man med to dages varsel nå ud til 80 procent af danskerne, og ifølge Gallups Reklameanalyse i 2011 læser hele 90 procent af modtagerne tilbudsaviserne hver uge. Ifølge Berlingske Business den 23. marts 2012 har ingen anden kanal samme dækningsgrad.

Bagsiden af medaljen – det store ressourceforbrug – er ifølge Dansk Erhverv ikke et særligt tungtvejende modargument. Dansk Erhverv skriver i en nyhed den 12. august 2011:

”Både detailhandelen, reklamebranchen, trykkerierne og distributørerne arbejder målrettet med at mindske klima- og miljøbelastningen fra reklametryksagerne. Eksempelvis trykkes mange tilbudsaviser på svanemærkede trykkerier, og over 87 procent af det papir, der bruges til tilbudsaviser, indsamles og genanvendes op til syv gange til f.eks. toiletpapir, æggebakker og emballage. Samlet set estimeres det da også, at tilbudsaviser og andre postomdelte reklametryksager kun bidrager med 0,6 procent af de danske husstandes samlede CO2-udslip.”

I faktabladet fra Dansk Erhverv lyder det videre, at 65 procent af de danskere, der har takket nej til reklamer, har angivet miljø- og klimahensyn som den vigtigste årsag. Kun 10 procent angiver, at de siger nej tak til reklamer, fordi de ikke er interesserede i at læse tilbudsaviserne.

Moderne markedsføring
Erhvervs- og vækstminister Ole Sohn håber, at detailhandlen vil gøre som Superbrugsen og selv tage initiativ til at nedbringe ressourceforbruget i forbindelse med produktion af tilbudsaviser:

”Regeringen ønsker, at omfanget af reklametryksager nedbringes – ikke mindst af hensyn til miljøet. På den baggrund finder jeg det positivt, at branchen også selv er opmærksom på at mindske de miljømæssige udfordringer, som de store mængder reklametryksager giver,” siger Ole Sohn til Berlingske Business og tilføjer, at han håber, at ”branchen i stigende grad vil gå over til mere moderne markedsføringsformer, som er mindre belastende for miljøet.”

Hos Coop er planen, at onlinekommunikation gradvist skal overtage tilbudsavisernes rolle. Koncernen vil udnytte de store mængder data om 1,1 mio. faste kunder, som har meldt sig ind i loyalitetsklubben Coop Plus.