Tænk som en mand


Catrine Larsson

Catrine Larsson vil ikke betegne sig selv som et konkurrencemenneske, men sætter hun sig et mål, går hun benhårdt efter det. Hvert år har hun nået sine mål, og det gør, at hun har fuld tillid til, at hun kan nå de næste. Hun mener, at kvinder skal tænke mere som mænd; de kan godt!

Af Ulla Oppermann Blankholm, Blankholm Kommunikation

Som 28-årig blev Catrine Larsson chef med ansvar for at bygge et rekrutteringsteam op i it-virksomheden Capgemini i Sverige. Målet var, at virksomheden skulle rekruttere 200 mennesker, og hun fik tre medarbejdere til rådighed. De tre medarbejdere var langt mere erfarne, og mange tvivlede på, at det nogensinde ville lykkes for Catrine Larsson at rekruttere så mange. Og spørgsmålet om, hvem den lille pige var, der skulle nå det mål, svævede i luften.

”Men jeg gjorde det, og det er jeg vældig stolt af. Det var hårdt, men jeg lærte meget af det,” siger Catrine Larsson på sit svenske modersmål.

”Det ligger i mig, at jeg skal nå resultater. Jeg er ikke et konkurrencemenneske, der vil vinde, men jeg vil nå mine mål. Jeg fik den her udfordring, og så ville jeg vise, at jeg kunne.”

Jobbet fik hun, da den administrerende direktør sendte en mail ud i Capgemini, hvor hun arbejdede i forvejen; der var behov for at lokke toptalent til Capgemini. Hun skrev tilbage, at Capgemini havde brug for en person med student relations, der kunne gøre Capgemini synlig. Hun beskrev, hvordan man kunne gøre det – og hvorfor hun skulle have den stilling.

Den administrerende direktør, kommunikationschefen og den ansvarlige for HR-afdelingen synes, det lød vældig spændende, men hun fik pænt at vide, at stillingen ikke fandtes. Catrine Larsson insisterede. Der var jo brug for den funktion, var der ikke? Direktørerne måtte gå til bekendelse og oprette jobbet, og Catrine Larsson fik stillingen. Hun tænkte ikke over, om hun skulle tilbyde sin arbejdskraft eller ej, for hun var overbevist om, at hun kunne klare opgaven.

”Det er nok sådan, jeg er. Jeg er ikke bange for at tage ansvar og sige, at det her kan jeg ordne. Jeg synes, man skal tage de chancer, der byder sig, for de kommer ikke igen – og hvis chancerne ikke findes, så må man skabe dem. Man skal tænke som en mand og tro på, at man kan – for det kan man,” siger Catrine Larsson og råder andre kvinder til at være ambitiøse, vise hvad de kan – og levere resultaterne.

Catrine Larsson

Skabte sin egen stilling
Hun har hvert år sat sig mål, som hun har nået, og det har givet hende tillid til, at hun når de mål, hun har defineret. Jobbet som Head of Recruitment & Employer Branding bragte hende videre til stillingen som Account Marketing Manager – og for kort tid siden blev hun som 32-årig Head of Marketing for Sverige og Danmark i Capgemini. Derfor går turen til arbejde fra bopælen i Malmö til enten Vallensbæk, Stockholm eller hjembyen Malmö. Det er ikke første gang, at Catrine Larsson har stiftet bekendtskab med Danmark, for hun fik sit første arbejde i Danmark, efter hun havde taget sin Master in Science of International Business Administration i Lund.

”Sandheden var, at det var totalt nattesort i forhold til at få et job i Sverige. Alle traineejobs var nedlagt, og hvis der kom en juniorstilling, var der flere end 1.000, der søgte. Hvorfor skulle jeg søge en masse job, når jeg alligevel ikke ville komme til at få dem? Så jeg ringede til en dansk rekrutteringsvirksomhed, og kort tid efter fik jeg et arbejde hos en lille virksomhed i Charlottenlund, hvor jeg arbejdede med markedsøkonomi.”

Drømmen var at arbejde i en fransk virksomhed, så hun kunne gøre brug af sit franske, og efter et år i den danske virksomhed var hun klar til at prøve noget nyt. Der er ikke mange franske konsulentvirksomheder på disse kanter, men en dag ringede en ven fra den franske it-virksomhed Capgemini og sagde; ved du hvad, vi søger civiløkonomer, der vil arbejde med projekter. Er det ikke dig?
Det var det - og derfra har karrieren taget fart.

I hendes nuværende stilling som Head of Marketing skal hun smelte markedsføringen i Danmark og Sverige sammen og sætte Capgemini endnu mere på landkortet i Danmark.

”Der er 112.000 ansatte i Capgemini, så det er et vældig stort selskab, men i Danmark er vi relativt ukendte. Min opgave i Danmark bliver at skabe relationer til de rigtige stake holders,” siger Catrine Larsson, der går meget op i sit arbejde.

”Mit arbejde er en stor del af min hverdag hver uge, og derfor vil jeg også have, at det er spændende. Jeg har mulighed for at arbejde meget, fordi jeg ikke har nogen børn og behøver at være i børnehaven klokken tre,” siger Catrine Larsson.

”Jeg tænker ikke så meget på fremtiden i forhold til det – det tager jeg, når det kommer,” siger Catrine Larsson, der ikke vil lade sin karriere bremse af, hvad der måske kommer i fremtiden.

Navn: Catrine Larsson

Alder: 32 år

Uddannelse:
Master in Science of International Business Administration, Lund University (1998-2003)
Master in Science of Business Administration, Lund University (1998-2003)
Bachelor-kurser i International Marketing and Management, École Superiéure de Commerce de Paris (2001)

Job:
Head of Marketing Sweden and Denmark, Capgemini (2011- )
Account Marketing Manager, Capgemini Sverige (2008- )
Head of Recruitment & Employer Branding, Capgemini Sverige (2006-2011)
Head of Employer Branding, Capgemini Sverige (2005-2011)
Project leader, Capgemini Sverige (2004-2005)
Sales & Marketing Assistant, Scanorto, Charlottenlund, Danmark (2003-2004)

Publiceret 2011-07-01


Seneste artikler

Her får flest job lige nu
Kvinder i dansk politik anno 2015
I år er det 100 år siden, at kvinder fik valgret i Danmark. Da de første fire kvinder blev valgt ind i Folketinget i 1918, opstod der et presserende problem: Christiansborg var helt uden dametoiletter!
Indrykket 15. juni 2015 på Kvinder I Ledelse
Kvinders karrierevalg knuser deres lederdrømme
Kvinders karrierevalg knuser deres lederdrømme
Flere kvinder skal have topposter. Det er der bred enighed om. Men kvinderne selv spænder ofte ben for deres eget lederpotentiale ved at vælge en karriere inden for HR, kommunikation eller marketing – langt fra virksomhedernes kerneforretning
Indrykket 18. juni 2014 på Kvinder I Ledelse
Flere kvinder indtager chefposterne i det offentlige
Flere kvinder indtager chefposterne i det offentlige
Ifølge en undersøgelse fra Danmarks Jurist- og Økonom Forbund – Djøf – er andelen af kvindelige chefer i landets kommuner og regioner steget fra 32 procent i 2007 til 43 procent i 2013. Tendensen er den samme på de statslige arbejdspladser, men halter i de private virksomheder.

Indrykket 20. juni 2013 på Kvinder I Ledelse
Flere it-kvinder til tops
Flere it-kvinder til tops
I løbet af fem år er antallet af kvindelige topchefer i landets it-virksomheder fordoblet. Mens det i 2008 kun var fire procent af de administrerende direktører, der var kvinder, viser de helt nye tal fra IT-Branchen, at der nu er kvinder i spidsen for otte procent af landets it-virksomheder.
Indrykket 4. februar 2013 på Kvinder I Ledelse
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til statistik og til at gøre hjemmesiden mere brugervenlig. Der sættes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Læs mere her om vores brug af cookies, herunder hvordan du fravælger brugen af cookies.