Sociale færdigheder er vigtigere end faglige kvalifikationer


Sociale færdigheder er vigtigere end faglige kvalifikationer

For at blive forfremmet og skabe karriere, er det ikke nok, at have de rigtige faglige kvalifikationer. Ifølge ekspert er netværket på jobbet det, som i sidste ende sikrer dig forfremmelsen.

Af Morten Lund Skov

Hver dag bliver mennesker forfremmet. Det bliver de ikke kun, fordi de er gode til at løse bestemte opgaver, men også fordi de er gode til at socialisere. De møder op til fredagsbaren, firmafesten og anden kollegahygge, hvor de lærer cheferne at kende. På den måde sikrer de sig at være i frisk erindring, når cheferne planlægger den næste forfremmelse, forklarer den selvstændige rekrutteringskonsulent Aase Hoeck.

Forfremmet til fredagsbar

Ifølge Hoeck, er det i sociale fora, at du har muligheden for at vise dine personlige kvalifikationer til dine overordnede og dermed demonstrere, at du udover dine faglige kvalifikationer, også er socialt intelligent. Ledere ansætter ikke kun de bedste, men også personer, de ved, de kan arbejde sammen med.

Aase Hoeck har siden 1988 rekrutteret til lederstillinger i hele landet, og det har lært hende, at behovet for at netværke varierer, alt efter om det drejer sig om fx unge IT-firmaer eller mere konservative produktionsvirksomheder.

”Der er ikke nogen tvivl om, at man skal markere sig på sin arbejdsplads, for at blive forfremmet, og det gør man bl.a. i det sociale. Den der ikke er del af det sociale liv, er selvfølgelig ikke den først man kommer i tanke om i forbindelse med en forfremmelse,” siger hun.

For at være sikker på at komme i betragtning, anbefaler hun, at du fra start deltager aktivt i din arbejdsplads’ sociale liv.

LÆS OGSÅ: Hemmeligheden bag forfremmelse

Netværk er lig med muligheder

Konsulenten forklarer endvidere, at en anden fordel er, at man styrker sin netværkskreds ud over sit eget team eller afdeling og dermed også lærer andre ledere i organisationen at kende. Det giver en række fordele ud over spring på karrierestigen, idet man sikrer sig en større netværksflade i sit daglige arbejde og potentielt åbner op for nye stillinger andre steder i organisationen.

Undtagelsen der bekræfter reglen

Ifølge Aase Hoeck er der en gruppe mennesker, der ikke på samme måde har behov for at netværke:

”Hvis du er en superforsker, og er lidt nørdet, så du kan noget helt specielt, så tilgiver man, at man afstår fra det sociale,” forklarer hun.

Manden skal også hente og bringe

Aase Hoeck mener, at hvis den samme forælder henter og bringer børn hver dag, fratages man mulighederne for at indgå socialt på arbejdspladsen. Derfor er det vigtigt, at man deles om de daglige pligter, hvis begge partnere skal have de samme karrieremuligheder.

”Du bliver tilsidesat, hvis du suser ud af døren. Det tror jeg, kan koste forfremmelser og synlighed,” slutter hun.

LÆS OGSÅ: Arbejdsliv: Er du en selvrealiserende egoist?

Publiceret 2014-11-03


Seneste artikler

Jobsamtalen: Styrk din fortælling
Der er nøgletidspunkter i en jobsamtale, hvor det gælder om at være klar. Det er her, du med de rigtige ord hæver dig op over resten af feltet og etablerer dig som favoritten til jobbet.
Indrykket 14. august på Forside
Er du glad for at være tilbage efter sommerferien?
Dvæl en ekstra gang ved, hvordan du har det, når du starter på arbejde efter sommerferien. De tanker, der melder sig nu, skal du tage alvorligt.
Indrykket 7. august på Forside
Sådan ser den perfekte medarbejder ud ifølge chefen
Er du faglig kompetent, engageret og samarbejdsorienteret? Det er de mest brugte ord, når ledere skal beskrive en succesfuld medarbejder.
Indrykket 31. juli på Forside
Fire I ku’ li’ – god sommerlæsning 4
Henover sommeren bringer vi fire artikler, I har været særligt glade for. Har du ikke læst dem, har du chancen nu. Vi runder temaet af med ”Hvordan skal dit næste job se ud”. Læs med her.
Indrykket 24. juli på Forside
Fire I ku’ li’ – god sommerlæsning 3
Henover sommeren bringer vi fire artikler, I har været særligt glade for. Har du ikke læst dem, har du chancen nu. Denne gang handler det om ”Har du dummet dig på jobbet? Sådan kommer du videre”. Læs med her.
Indrykket 17. juli på Forside
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.