Social kapital er nøglen til vækst


Social kapital er nøglen til vækst

At arbejde målrettet med social kapital er en mulighed for at øge produktivitet, effektivitet, kreativitet og dermed virksomhedernes bundlinje. Grundfos er en af de virksomheder, der tager tendensen alvorligt.

Af Ida Marie Søeborg, Blankholm Kommunikation

”Digital natives – dem, der er født ind i den digitale tidsalder – de har jo arbejdet sådan altid. Når de laver lektier, bruger de Google, Facebook og Wikipedia. De bruger den viden, der er derude og de relationer, de har. De er slet ikke indstillet på at arbejde i et system, hvor de ikke bruger sig selv fuldt ud og hvor de ikke aner, hvad deres kolleger laver.”

Lisbet Thyge Frandsen, Group Senior Vice President i Grundfos

Lisbet Thyge Frandsen er Group Senior Vice President i Grundfos og har på det seneste arbejdet intensivt med en bevægelse af virksomheden imod en mere transparent kultur, hvor relation og passion er nøgleordene.

En helt ny måde at arbejde på, hvor medarbejdernes fulde potentiale skal frem i lyset og skabe værdi – og ikke gemmes væk i en kasse med fast definerede opgaver og en kun ringe idé om, hvad kollegerne går og roder med. Lisbet Thyge Frandsen kalder det en markant anderledes måde at tænke virksomhed på:

”Det er noget nyt i forhold til den traditionelle måde at anskue værdi på, hvor der typisk er et hierarki og nogle kasser, der er forbundet lineært. Hver kasse – en enhed eller afdeling – løser en bestemt opgave og tænker ikke så meget over, hvad de andre kasser laver. Når vi arbejder med social kapital, er det, der skaber værdi, de relationer, der er imellem os, samt tilliden og åbenheden i relationen. Det er lidt langhåret, men det er det, det handler om.”

Kassetænkning er passé
”Social kapital handler om som virksomhed at kunne skabe værdi gennem mennesker og relationer”, siger Lisbet Thyge Frandsen, da jeg beder hende fortælle præcis, hvad det her lidt fluffy begreb går ud på.

I tilfælde af at nogle læsere efter denne forklaring stadig vil være en anelse forvirrede, spørger jeg til konkrete eksempler på, hvordan hverdagen former sig for Grundfos’ ansatte, efter at social kapital er kommet på dagsordenen.

Svaret er, at det handler om, at hver enkelt medarbejder har mulighed for at udfolde flere af sine talenter og bidrage mere målrettet i forhold til virksomhedens strategiske mål. Det gøres blandt andet ved en ny form for organisering:

”Vi organiserer os mere og mere i netværk, som opstår i forhold til en konkret opgave og opløses igen, når opgaven er løst. Det gælder om at skabe overblik for medarbejderen over, hvilke projekter der er i gang, så han eller hun kan bidrage dér, hvor han eller hun kan skabe værdi”, siger Lisbet Thyge Frandsen og uddyber:

”Den måde du får folks ressourcer bragt i spil, er når de løser opgaver, der virkelig giver mening for dem. I en traditionel organisation har du en jobbeskrivelse og skal løse de arbejdsopgaver, der hører til; men i virkeligheden besidder du også andre kompetencer – du brænder for andre ting, der ikke kommer i spil.”

Den transparens der ligger til grund for, at medarbejderne kan indgå i samarbejder på kryds og tværs af enheder og afdelinger, er afgørende for social kapital og helt i tråd med udviklingen inden for internettet og især sociale medier – en platform, hvor fremtidens medarbejdere færdes hjemmevant.

Lisbet Thyge Frandsen mener kun, at udviklingen går én vej og spår svære tider for virksomheder, der ikke sætter fokus på den collaborative dagsorden, som resten af samfundet indretter sig efter. Og det kan kun gå for langsomt, for det er ikke kun den kommende generation af medarbejdere – men også deres forældre – der rykker:

”Hvis man som virksomhed bare lukker øjnene, så har man godt nok et problem; men ikke kun et problem i forhold til den kommende generation af medarbejdere, for mange ældre følger med og flytter sig hele tiden. For eksempel er det jo gået op for de fleste, at det er en god idé at netværke – og det er jo samme tanke. Samtidig bliver de ældre generationer inspireret og udfordret af deres børn.”

Publiceret 2012-02-13


Seneste artikler

Ny undersøgelse: Ram din målgruppe med jobannoncen
Ny undersøgelse: Ram din målgruppe med jobannoncen
Jobindex har spurgt 5.500 danskere om, hvad en god jobannonce skal indeholde. Det giver et unikt indblik i, hvad forskellige fagligheder, aldersgrupper og køn lægger vægt på, når de surfer job på nettet. Lær blandt andet mere om, hvad IT-profiler, ingeniører og kvinder vil have i jobannoncerne.
Indrykket 1. januar på Virksomheder
5 ting, du som leder bør gøre ved mistanke om stress hos en ansat
5 ting, du som leder bør gøre ved mistanke om stress hos en ansat
Her er en guide til 5 konkrete ting, en leder bør gøre, hvis han eller hun har mistanke om, at en medarbejder har stress.
Indrykket 19. december 2016 på Virksomheder
6 områder, du bør overveje i forbindelse med en stresspolitik
6 områder, du bør overveje i forbindelse med en stresspolitik
Vi har talt med organisationsudvikler og stressrådgiver samt behandler Marianne Lassen om 6 områder, en virksomhed bør overveje forud for at formulere en stresspolitik.

Indrykket 1. december 2016 på Virksomheder
Den svære afsked
Mange virksomheder forsømmer forholdet til medarbejdere på vej videre i karrieren. Men det er en fejl ifølge flere eksperter. Og hvordan ansatte oplever afskeden med firmaet, kan have stor betydning for arbejdspladsens image.
Indrykket 1. november 2016 på Virksomheder
Sådan fastholder du medarbejderne i transportbranchen
Tre virksomheder i transportbranchen giver deres gode råd til, hvad man som ledelse skal gøre for at holde på medarbejderne.
Indrykket 1. oktober 2016 på Virksomheder
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.