Social kapital er nøglen til vækst


Social kapital er nøglen til vækst

At arbejde målrettet med social kapital er en mulighed for at øge produktivitet, effektivitet, kreativitet og dermed virksomhedernes bundlinje. Grundfos er en af de virksomheder, der tager tendensen alvorligt.

Af Ida Marie Søeborg, Blankholm Kommunikation

”Digital natives – dem, der er født ind i den digitale tidsalder – de har jo arbejdet sådan altid. Når de laver lektier, bruger de Google, Facebook og Wikipedia. De bruger den viden, der er derude og de relationer, de har. De er slet ikke indstillet på at arbejde i et system, hvor de ikke bruger sig selv fuldt ud og hvor de ikke aner, hvad deres kolleger laver.”

Lisbet Thyge Frandsen, Group Senior Vice President i Grundfos

Lisbet Thyge Frandsen er Group Senior Vice President i Grundfos og har på det seneste arbejdet intensivt med en bevægelse af virksomheden imod en mere transparent kultur, hvor relation og passion er nøgleordene.

En helt ny måde at arbejde på, hvor medarbejdernes fulde potentiale skal frem i lyset og skabe værdi – og ikke gemmes væk i en kasse med fast definerede opgaver og en kun ringe idé om, hvad kollegerne går og roder med. Lisbet Thyge Frandsen kalder det en markant anderledes måde at tænke virksomhed på:

”Det er noget nyt i forhold til den traditionelle måde at anskue værdi på, hvor der typisk er et hierarki og nogle kasser, der er forbundet lineært. Hver kasse – en enhed eller afdeling – løser en bestemt opgave og tænker ikke så meget over, hvad de andre kasser laver. Når vi arbejder med social kapital, er det, der skaber værdi, de relationer, der er imellem os, samt tilliden og åbenheden i relationen. Det er lidt langhåret, men det er det, det handler om.”

Kassetænkning er passé
”Social kapital handler om som virksomhed at kunne skabe værdi gennem mennesker og relationer”, siger Lisbet Thyge Frandsen, da jeg beder hende fortælle præcis, hvad det her lidt fluffy begreb går ud på.

I tilfælde af at nogle læsere efter denne forklaring stadig vil være en anelse forvirrede, spørger jeg til konkrete eksempler på, hvordan hverdagen former sig for Grundfos’ ansatte, efter at social kapital er kommet på dagsordenen.

Svaret er, at det handler om, at hver enkelt medarbejder har mulighed for at udfolde flere af sine talenter og bidrage mere målrettet i forhold til virksomhedens strategiske mål. Det gøres blandt andet ved en ny form for organisering:

”Vi organiserer os mere og mere i netværk, som opstår i forhold til en konkret opgave og opløses igen, når opgaven er løst. Det gælder om at skabe overblik for medarbejderen over, hvilke projekter der er i gang, så han eller hun kan bidrage dér, hvor han eller hun kan skabe værdi”, siger Lisbet Thyge Frandsen og uddyber:

”Den måde du får folks ressourcer bragt i spil, er når de løser opgaver, der virkelig giver mening for dem. I en traditionel organisation har du en jobbeskrivelse og skal løse de arbejdsopgaver, der hører til; men i virkeligheden besidder du også andre kompetencer – du brænder for andre ting, der ikke kommer i spil.”

Den transparens der ligger til grund for, at medarbejderne kan indgå i samarbejder på kryds og tværs af enheder og afdelinger, er afgørende for social kapital og helt i tråd med udviklingen inden for internettet og især sociale medier – en platform, hvor fremtidens medarbejdere færdes hjemmevant.

Lisbet Thyge Frandsen mener kun, at udviklingen går én vej og spår svære tider for virksomheder, der ikke sætter fokus på den collaborative dagsorden, som resten af samfundet indretter sig efter. Og det kan kun gå for langsomt, for det er ikke kun den kommende generation af medarbejdere – men også deres forældre – der rykker:

”Hvis man som virksomhed bare lukker øjnene, så har man godt nok et problem; men ikke kun et problem i forhold til den kommende generation af medarbejdere, for mange ældre følger med og flytter sig hele tiden. For eksempel er det jo gået op for de fleste, at det er en god idé at netværke – og det er jo samme tanke. Samtidig bliver de ældre generationer inspireret og udfordret af deres børn.”

Publiceret 2012-02-13


Seneste artikler

Persondataforordningen
Klar besked om Persondataforordningen
Mange af vores kunder har helt specifikke spørgsmål om den nye Persondataforordning – det er samme forordning, der officielt lyder navnet Databeskyttelsesforordningen. Vi har lavet en Q∓A, som vil besvare en række af de spørgsmål, vi har mødt i snakken med jer.
Indrykket 1. december på Virksomheder
Brug af mobil og tablet i jobsøgning
Midt i en mobiltid

Tablet’en og især mobiltelefonen tager stormskridt i jobsøgningen og har på kun 3 år overhalet computeren som de foretrukne platforme at søge job fra. Så hvis du vil fange kandidaternes opmærksomhed for at få dem til at skifte job, er du nødt til at optimere din jobannonce til de mobile enheder og det digitale medie.

Indrykket 1. november på Virksomheder

Tænk i nye baner, når elevpladsen skal besættes

Hos Jobindex gennemførte vi i starten af 2017 en undersøgelse med 257 elevaspiranter fra Niels Brock, hvor vi fulgte op med fokusgruppearbejde.
Indrykket 20. oktober på Virksomheder
Ram plet med jobannoncen
Ram plet med jobannoncen
En flad tekst er ikke længere nok i jobannoncen. Kandidaterne vil ha’ mere. For i en tid, hvor vi alle er blevet mere visuelt orienterede, er det ultravigtigt at kommunikere med visuelle virkemidler. Du får her 2 x 5 tips til den bedste jobannoncetekst.
Indrykket 1. oktober på Virksomheder
Teknologisk Institut har fået 17 procent flere ansøgere med Specialopsætning
Teknologisk Institut har fået 17 procent flere ansøgere med Specialopsætning
Siden Teknologisk Institut fik Specialopsætning på alle deres Profilannoncer på Jobindex, har virksomheden oplevet en fremgang i antallet af både ansøgninger og annoncevisninger.
Indrykket 1. september på Virksomheder
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.