Sådan undgår du de mest tåbelige brølere i din ansøgning



Sådan undgår du de mest tåbelige brølere i din ansøgning

Nogle vendinger virker geniale i din ansøgning. Ja, ligefrem unikke. Du har en klar forventning om, at lige præcis de linjer vil skille dig ud i bunken af andre ansøgere til dit drømmejob. Men… mange bruger de samme klichéer og laver de samme fejl i deres ansøgninger, og de er værd at undgå.

Af Ulla Oppermann Blankholm, Blankholm Kommunikation

Pia Hammershøy Splittorff har læst utallige ansøgninger i sine otte år hos Holm Kommunikation fra folk, der ”brændte for kommunikation” og havde ”en skarp pen”, og som egentlig skulle være blandt de ypperste til at skrive og formulere sig. Ansøgningerne bar desværre bare præg af de samme fejl – gang på gang.

Pia Hammershøy Splittorff Vice President for Global PR & Communication hos Georg Jensen

”I de ansøgninger jeg har set gennem tiden, er det ofte de samme rookie mistakes, der går igen: Fejl, overdrivelser, klichéer og fyld. Folk sender altså stadig ansøgninger med stave- og copy paste-fejl, ligesom en del forfalder til slidte vendinger og snik-snak. Da jeg var bureauansat, fik jeg på et tidspunkt en ansøgning fra en nyuddannet kandidat, der brugte halvdelen af ansøgningen på at fortælle om vigtigheden af kommunikation for danske virksomheder,” siger Pia Hammershøy Splittorff, der i dag er Vice President for Global PR & Communication hos Georg Jensen.

I virkeligheden var det ifølge Pia Hammershøy Splittorff spild af ord, for det vidste hun jo godt i forvejen. Hun ville hellere have hørt om, hvilke virksomheder ansøgeren godt kunne tænke sig at arbejde for, eller hvilke kommunikationsdiscipliner hun syntes var interessante.

Kopier ikke virksomhedens værdier

Pia Hammershøy Splittorff mener, at man desuden skal undgå afskrift fra virksomhedens hjemmeside, fordi det er en misforstået måde at bruge sin ansøgning på. Hvis der for eksempel står på hjemmesiden, at virksomheden ”sætter kunden i centrum”, så er det en rigtig dårlig idé og alt for gennemskueligt at skrive, at ”jeg sætter kunden i centrum”. Brug i stedet for den viden til at fremhæve, hvordan du selv har arbejdet ud fra det mantra.

”Brug heller ikke for mange prædikater som for eksempel ”dynamisk”, ”skarp” og ”teamplayer” til at beskrive dig selv. Don’t tell it, show it er stadig en god tommelfingerregel. Du skal også droppe de stygge klichéer. Der er set for mange ansøgere, der ”brænder” for det ene eller det andet, er gode til at ”jonglere med flere bolde i luften” eller som ”håber at uddybe ansøgningen nærmere ved en personlig samtale”, siger Pia Hammershøy Splittorff.

Bliv ikke påtaget kreativ

Vær dog opmærksom på ikke at træde helt over i den anden grøft og blive for kreativ i dit forsøg på helt at undgå klichéer. Det gør nogen ved at bygge et helt sprogligt tema op, for eksempel baseret på cirkus-lingo – eller som Pia Hammershøy Splittorff nævner: Et jagt-tema: ”Jeg har skudt jagten i gang på et halvt års praktik… og jeg har kanonen ladt med stærke analytiske og metodiske kompetencer… Jeg har taget sigte efter et praktikforløb ved Holm Kommunikation og ser frem til at høre fra jer.”

Den PR-ansvarlige i Georg Jensen indrømmer dog, at det er en smagssag, men at temaer let kan komme til at virke anstrengte.

Pia Hammershøy Splittorff mener også, at man bør undgå overdrivelser i sin ansøgning, især som nyuddannet, hvor man kan være oppe imod et stærkt og meget mere erfarent ansøgerfelt, kan man have en tendens til at overdrive og booste sit cv, men hun understreger, at alle skal undgå overdrivelser. Vær også forsigtig med referencer, hvis du for eksempel kender nogen i den virksomhed, du søger hos.

”Det kan være udmærket, men skal bruges meget varsomt. Indledninger som ”Jeg er blevet henvist af XX” giver ikke indtryk af en person, der aktivt og ud fra god gedigen interesse for virksomheden har valgt at søge job netop der,” siger Pia Hammershøy Splittorff, der mener, at man i stedet for kan nævne referencen sekundært for eksempel ved at skrive, at personen har fortalt meget godt om virksomheden.

At søge job er en vanskelig disciplin

Selv om det er nemt at udpege, hvad man i hvert fald ikke skal skrive i sin ansøgning, så mener Pia Hammershøy Splittorff, at det er vigtigt at nævne, at det faktisk er en rigtig vanskelig disciplin at skrive en god ansøgning – selv for dygtige og erfarne tekstforfattere.

”For helt nyuddannede kandidater kan det også være lidt af et mareridt at søge job, fordi man af gode grunde ikke har så meget konkret arbejdserfaring og indhold at putte ind i sin tekst. Derfor forfalder mange netop til de samme klichéer, vendinger og traditionelle måder at komponere en ansøgning på; det er simpelthen en krykke, man kan læne sig op ad,” siger Pia Hammershøy Splittorff og fortsætter:

”Det kræver langt flere kræfter og hovedbrud at løsrive sig fra klichéerne, og det her med at sætte ord på sig selv og beskrive sin egen personlighed på skrift er både en udfordring og samtidig noget, de fleste ikke har særlig meget erfaring med. Det er jo faktisk kun i en jobsøgnings-situation, at man har brug for at gøre det. Så klichéerne er den nemme, men ikke særlig optimale løsning.”

Du risikerer at signalere, at du ikke har gjort dig umage

Problemet med de klichéfyldte ansøgninger er ifølge Pia Hammershøy Splittorff, at de fleste arbejdsgivere – ikke mindst inden for kommunikationsområdet hvor hun arbejder – gerne vil se det helt modsatte, når de åbner din ansøgning. De vil gerne læse en velskrevet og original ansøgning.

”Man vil gerne opleve, hvilken person og faglighed der gemmer sig bag ansøgningen, nysgerrigheden skal pirres, og man skal kunne huske ansøgeren, når man er færdig med at gennemgå bunken af måske flere hundrede kandidater,” siger hun.

Det stiller store krav til teksten, der som udgangspunkt kun må fylde en side, men hvis ansøgningen er fyldt med fejl og floskler, så står man altså svagt, når der bliver udvalgt kandidater til samtale. En ansøgning af den karakter er for de fleste modtagere et tegn på, at ansøgeren ikke har gjort sig umage, og det er ifølge Pia Hammershøy Splittorff det allerværste signal, man kan sende.

Publiceret 2014-01-06


Seneste artikler

5 tips til lønforhandlingen
5 tips til lønforhandlingen
Kom med om på den anden side af forhandlingsbordet og få 5 tips til lønforhandlingen fra en leder, der har forhandlet løn mere end 250 gange.
Indrykket 13. december på Forside
7 ting, du kan forhandle dig til i stedet for mere løn
7 ting, du kan forhandle dig til i stedet for mere løn
Hvis du ved lønforhandlingen ikke får dit forventede beløb forhandlet hjem, kan du forhandle om andre ting. Her lister vi de mest gængse ting, ledere bliver mødt med.
Indrykket 7. december på Forside
Great Place to Work Specialpriser
Når bløde værdier bliver hårdtslående facts
De sidste uger har vi skrevet om kåringen af Danmarks Bedste Arbejdspladser. Her blev der sat fokus på områder, hvor virksomhederne har skabt fornem synergi mellem bløde værdier og stærke udviklingsresultater. Nu får du et kig bag facaden hos dem, der vandt specialpriserne.
Indrykket 2. december på Forside
Parlør til jobsamtalen: Forkortelser, du bør kende og udtryk, du bør bruge
Du har sikkert hørt, at du skal bruge de samme ord og udtryk som virksomheden, når du skriver din ansøgning og kommer til samtale. Men hvad er det nu lige, du skal skrive og sige? Her får du en parlør til udtryk, du kan benytte dig af, og forkortelser du bør kende – så du kan aligne dig med hiring manager til jobsamtalen.
Indrykket 1. december på Øvrige stillinger
Danmarks Bedste Store Arbejdsplads: Der begynder at ske mirakler
Danmarks Bedste Store Arbejdsplads: "Der begynder at ske mirakler"
Hos Scandic har de meget at glæde sig over dette efterår. Samtidig med kåringen som Danmarks Bedste Store Arbejdsplads 2017 oplever hotelkæden masser af fremgang. Men for Scandic er sammenhængen mellem de to ting indlysende: Hvis medarbejderne er glade, er gæsterne det også og det viser sig i sidste ende på bundlinjen.
Indrykket 30. november på Forside
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.