Ros din chef


Ros din chef

Medarbejderne bliver mere tilfredse med deres arbejde og bedre til det, når chefen husker at rose – men det er ikke kun chefen, der skal blive bedre. Medarbejderne kan også med fordel rose chefen.

Af Ida Marie Søeborg, Blankholm Kommunikation

Hvis det er længe siden, din arbejdsindsats er blevet anerkendt af chefen, er det måske på tide at tænke over, hvornår han sidst har hørt et rosende ord fra dig. Ifølge en ny undersøgelse foretaget af Epinion for HK/Stat, der blandt andet undersøger, hvordan det går med ros på de danske arbejdspladser, er rosen til de danske chefer sparsom.

Ifølge undersøgelsen, der tæller 1.157 medlemmer af HK/Stat, roser 11 procent af HK’erne aldrig deres chef. 14 procent af respondenterne roser chefen en gang om ugen eller mere, og 49 procent gør det kun sjældent. Undersøgelsen viser, at de adspurgte HK’ere får flere roser af deres chef, end de selv giver.

Til sammenligning er det kun to procent af respondenterne, der aldrig roser deres kolleger. Næsten halvdelen af de adspurgte HK’ere – 42 procent – roser kollegaerne hver uge.

Vejen til et bedre arbejdsklima
Undersøgelsen beskæftiger sig ikke med årsagen til ikke at rose og gør os dermed ikke klogere på, om det er frygt for at virke rygklappende, der får HK’erne til at spare på roserne – eller om cheferne simpelthen ikke fortjener at blive rost. Ledelsesforsker på Roskilde Universitet, Anita Mac, hælder til sidstnævnte mulighed:

”Hvis ikke chefen føler sig anerkendt, er det ofte et tegn på, at medarbejderne reelt er utilfredse med hans måde at være chef på," siger hun i et interview i avisen.dk den 23. marts 2012.

Selvom det umiddelbart giver god mening, at chefen roser sine medarbejdere hyppigere, end han selv får roser, er der ifølge Anita Mac god grund til at anerkende eller rose sin chef, hvis man overhovedet har en god grund til det – det vil nemlig ofte gøre chefen til en bedre leder og sætte gang i en positiv udvikling på arbejdspladsen:

"God ledelse er en lettelse, dårlig ledelse er en plage. Men som medarbejder har du selv indflydelse på, hvordan chefen gør sit arbejde," siger Anita Mac til avisen.dk.

Om sammenhængen mellem ros og god ledelse udtaler hun ifølge TV 2.dk den 23. marts 2012: "Manglende anerkendelse har særdeles dårlig indflydelse på chefens evner som leder, fordi det skaber en manglende samarbejdsvilje hos ham, som dermed skaber et dårligt arbejdsklima.”

Roser uden torne
En god og værdig måde at rose chefen på er ifølge Anita Mac at anerkende hans ledelsesret gennem et godt og konstruktivt samarbejde og dermed give en indirekte ros og anerkendelse af hans virke som leder. Hvis man skal rose chefen direkte, er det en god idé at tage udgangspunkt i konkrete arbejdssituationer eller begivenheder på jobbet, så ens gode hensigter ikke bliver misforstået og opfattet som rygklapperi:

”Hverken dine kolleger, din chef eller du selv kan holde ud, at du kommer med røde æbler til ham. Derfor skal du ikke sige til ham, at han er en god chef. Du skal rose ham for noget konkret,” udtaler Anita Mac i en artikel fra hk.dk den 23. marts 2012.

I artiklen fra Avisen.dk foreslår hun, at man tager udgangspunkt i konkrete situationer ved for eksempel at rose chefen for bestemte handlinger, der har forbedret arbejdsmiljøet og gjort hverdagen bedre.

Man kan sige det du gjorde i sidste uge, har gjort mit arbejde meget lettere eller jeg er rigtig glad for mine nye opgaver eller det hjalp virkelig at få rykket skrivebordene væk fra vinduet.

Ifølge en gennemgang af, hvad undersøgelsens respondenter sidst har rost deres chef for, får cheferne typisk ros for at være nærværende, positive, hjælpsomme og gode til at kommunikere. En enkelt har fået ros for at holde ferie.

Publiceret 2012-06-01




Læs også

1 til 24 af 251 resultater.
1|2|3|4|5|6|7||11|Næste »
1 til 24 af 251 resultater.
1|2|3|4|5|6|7||11|Næste »
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til statistik og til at gøre hjemmesiden mere brugervenlig. Der sættes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Læs mere her om vores brug af cookies, herunder hvordan du fravælger brugen af cookies.