Nystartet kritisk skønhedsblog med voldsom succes


Nystartet kritisk skønhedsblog med voldsom succes

Pudderdåserne.dk har eksisteret i lidt over et år og har allerede nu knap 30.000 besøgende hver måned. Bloggens hurtige succes bygger ifølge stifterne på et unikt, kritisk indhold, der hele tiden bliver opdateret.

Af Ulla Oppermann Blankholm, Blankholm Kommunikation

Katja Moikjær undrede sig altid, når hun bladrede igennem damebladene: Hvor blev den kritiske journalistik af? Hvorfor kunne man ikke få klar besked om, hvilken rynkecreme eller mascara, der var den allerbedste? For lidt over et år siden startede hun sammen med Helene Randløv Hansson Pudderdåserne.dk, fordi de ikke mente, at man kunne læse om skønhed på en ordentlig måde; de savnede realistiske, kritiske og gennemarbejdede artikler.

”Det er et område, hvor kvinder bruger milliarder og atter milliarder af kroner, men der er ingen medier, der udsætter producenterne for selvstændig journalistisk tankegang. Man kan ikke få at vide nogen steder, hvilken rynkecreme der rent faktisk virker,” siger Katja Moikjær.

Hun modtager mange pressemeddelelser fra forskellige virksomheder og kan derfor ofte se pressemeddelelserne kopieret ord for ord i damebladene. Hun mener, at andre medier overlader skønhedsområdet til damebladene, som ikke formår at løfte opgaven ordentligt.

”Enten bliver produkterne lovprist, eller også får man at vide i blade som for eksempel Tænk, at det er farligt, fordi der er parabener i. Det kan man ikke bruge til noget som læser,” siger hun.

Antallet af læsere på Pudderdåserne.dk er det første halvår i 2011 steget med 40 procent hver måned ifølge Google Analytics, og seneste måling før sommerferien viste 30.000 besøg på en måned. Katja Moikjær tilskriver det store antal besøgende, at hun sammen med sin partner skriver om det, som ingen andre gør.

”Indholdet er unikt, og det er det, der gør, at en blog bliver en succes. Der er ingen andre, der laver kritisk skønhedsjournalistik, og derfor strømmer vores læsere til. Desuden skriver vi ofte, så bloggen hele tiden er opdateret. Man kan linke til mange andre bloggere og tænke i søgeoptimering for at få flere læsere, men dybest set handler det om at have et unikt indhold, som er rigtig godt – og som bliver opdateret,” siger Katja Moikjær.

Katja Moikjær

Større troværdighed
Hun bliver til tider spurgt, om producenterne ikke flygter, når de nu ved, at de journalistiske artikler der bliver skrevet på bloggen er kritiske, men der må Katja Moikjær melde pas:

”Det er faktisk dem, vi er blevet taget allerbedst imod, og det synes jeg er interessant. Der er selvfølgelig nogle enkelte, som ikke bryder sig om det, men helt overvejende synes de, at det er fedt. Det giver os meget mere troværdighed, at vi både skriver, når noget virker – og når det ikke gør.”

Hun synes, det er sjovt at skrive på bloggen ved siden af sit job som selvstændig kommunikationsrådgiver, og hun indrømmer, at hun lige som mange andre danske bloggere tænker i, hvordan man kan kapitalisere en blog.

Katja Moikjær og Helene Randløv Hansson har fra starten været klar over, at de var gode journalister – men ikke gode annoncesælgere – og har derfor hele tiden lagt den del ud. For nyligt indgik de en aftale med Bloggers Delight, der er et medlems- og annoncørnetværk for bloggere, og den aftale har de store forhåbninger til.

”De skulle gerne hjælpe os med at tjene penge på bloggen, for lige nu er det ikke nogen guldrandet forretning. Men man skal heller ikke lave en blog for at tjene penge. Vi bliver ved, fordi folk kan lide det, vi laver – det er fedt, når folk melder tilbage og er lykkelige for, at man anbefalede dem et bestemt produkt,” siger Katja Moikjær, der gerne vil bringe bloggen videre ind i fremtiden med flere funktioner.

Hun kunne desuden godt tænke sig at brede bloggen ud til et andet medie, så idéen og tanken om kritisk skønhedsjournalistik kommer til at leve flere steder.

Publiceret 2011-10-01


Seneste artikler

Afviste headhunter tre gange – fjerde gang takkede han ja til jobbet
Alt hvad Stuart McBride rørte ved blev til guld, og det var en headhunter blevet hvisket i øret. Stuart McBride var dog ikke let at lokke.
Indrykket 1. maj på Salg og kommunikation
Sælgere vil headhuntes
Ifølge en undersøgelse fra Business Danmark vil mange sælgere gerne skifte job, men få gør noget ved det; de vil headhuntes.
Indrykket 1. april på Salg og kommunikation
Spil på alle heste i din jobsøgning
Kenneth Skov Jensen startede som kommunikationskonsulent i Ældresagen den 1. februar efter at være blevet headhuntet.
Indrykket 1. marts på Salg og kommunikation
”Jeg trængte til at prøve noget andet”
Søren Kitaj var glad for sit job som kommunikationsrådgiver i Rederiforeningen, men trængte samtidig til at prøve sig selv af i nye rammer.
Indrykket 1. februar på Salg og kommunikation
Her er du attraktiv som ældre kommunikatør
Vær bevidst om, hvor du har dine forcer som ældre kommunikatør på jobmarkedet. Bliv guidet her.
Indrykket 1. januar på Salg og kommunikation
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.