Modeord i jobopslag


Modeord i jobopslag
Ord som ’selvstændig’ og ’fleksibel’ er de mest populære, når virksomheder søger nye medarbejdere. Det kan du udnytte i din næste jobansøgning.

Tekst: Søren Nielsen

Det efterspørger virksomhederne

Så mange gange har de mest populære ord optrådt i de sidste ni års, 2.053.259 jobopslag.

Ord

Antal annoncer
med ordet


Selvstændig 615.020
Fleksibel 332.214
Dynamisk 247.436
Udadvendt 239.196
Engageret 222.217
Serviceminded 169.724
Ansvarsbevidst 130.455
Kreativ 123.536
Effektiv 113.131
Målrettet 101.652
Initiativrig 91.667
Grundig 85.969
Resultatorienteret 67.551
Kvalitetsbevidst 66.760
Analytisk 64.068
Ambitiøs 54.170
Energisk 50.438
Samarbejdsvillig 28.119
Humørfyldt 20.255
Pålidelig 18.170



Danske jobopslag er fyldt med de samme ord. Der er med et andet udtryk gået mode i at slå stillinger op, hvor virksomhederne leder efter de samme menneskelige kvalifikationer. Det viser en opgørelse, som jobsitet Jobindex har lavet for Penge & Privatøkonomi.

Jobindex har opgjort, hvilke kvalifikationer der hyppigst bliver efterspurgt i jobannoncerne på deres website, og ord som ’selvstændig’, ’fleksibel’ og ’dynamisk’ topper listen.

Professor i human resource management fra CBS, Henrik Holt Larsen, mener, at undersøgelsens resultater bekræfter, at virksomhederne bruger jobopslag til branding. Målgrupperne er: potentielle ansøgere, almindelige læsere, som bruger stillingsannoncer som nyhedsstof og virksomhedens nuværende medarbejdere.

Vær ambitiøs

Ordet ’selvstændig’ er ifølge Henrik Holt så populært, fordi det er typisk for det danske arbejdsmarked, at hverken arbejdsgivere eller ansatte ønsker micromanagement. »Det er en god idé at give den enkelte medarbejder albuerum, udfoldelsesmuligheder og ejerskab til jobbet. Alt dette er sammenfattet i ordet ’selvstændig’,« siger han.

Mens nogle af opgørelsens 24 undersøgte ord konstant har været populære, er visse kvalifikationer blevet mere efterspurgte de senere år. Det gælder specielt for ’ambitiøs’ og ’målrettet’. »Ordet ’ambitiøs’ bekræfter, at der er stigende fokus på udvikling, hvor medarbejderen selv skal hjælpe med at spænde sin fjeder i ryggen. ’Målrettet’ viser, at virksomhederne skærer ind til benet, bruger lean og ønsker at skabe et værdimæssigt univers, hvor folk går i samme retning,« siger Henrik Holt Larsen.

I den modsatte ende af popularitetskonkurrencen er der kommet metaltræthed i ord som ’samarbejdsvillig’ og ’ansvarsbevidst’. Ifølge CBS-professoren kan du udnytte modeordene næste gang, du sender en ansøgning af sted.

»Det er oplagt at lægge sig i kølvandet på stillingsannoncernes ordvalg. Men husk at dokumentere dine egenskaber ved at henvise til konkrete resultater. Det er ikke nok bare at skrive ord som ’selvstændig’,« siger han.